فواید غذاهای تخمیر شده برای درمان آلزایمر + بهمن 1401

فواید غذاهای تخمیر شده برای درمان آلزایمر + بهمن 1401

زوال عقل یا آلزایمر بیماری قرن محسوب می‌شود. بیماری‌ای که تلاش بسیاری برای درمان عوارض و کاهش سرعت آن در دست انجام است.

فواید غذاهای تخمیر شده

فواید غذاهای تخمیر شده دامنه‌ای گسترده دارد اما به تازگی یک فایده جدید استفاده از این مواد غذایی توسط دانشمندان اثبات شده است: جلوگیری از پیشرفت مشکلات شناختی ناشی از  زوال عقل. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه بمانید.

تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای تخمیر شده نه‌تنها برای روده بلکه برای مغز نیز مفید هستند.

فواید غذاهای تخمیر شده

فواید غذاهای تخمیر شده

روش نگهداری مواد غذایی که در فرهنگ و رژیم غذایی بسیاری از کشورها وجود دارد، باکتری‌هایی را تولید می‌کند که دارای اثر پروبیوتیک بالقوه هستند. غذاهایی همچون کیم‌چی (کره جنوبی ) و کفیر که در انواع ماست و دوغ استفاده می‌شود.

غذاهای تخمیر شده به نوبه خود به سلامتی روده‌ها، تولید انتقال دهنده‌های عصبی و ارتباط با مغز برای حفظ خلق و خو و عملکرد پردازش مغز کمک می‌کنند.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از غذاهای تخمیر شده حتی می‌توانند در خطر زوال عقل نقش داشته باشند.

محققان دانشگاه کالج کورک و سازمان توسعه کشاورزی و غذای ایرلند می‌گویند مطالعات نشان داده‌ که خوردن غذاهای تخمیر شده ممکن است تاثیرات بلندمدت و کوتاه‌مدتی بر عملکرد مغز داشته باشد.

عملکرد مواد غذای تخمیری در بدن

به‌عنوان مثال، غذاهای تخمیر شده منبع تریپتوفان هستند که اسید آمینه‌ای را تامین می‌کنند که برای تولید سروتونین مهم است.

سروتونین هورمونی است که به‌عنوان یک پیام‌رسان در مغز عمل می‌کند و بر چندین جنبه از عملکرد مغز از جمله خلق و خو اثر گذار است.

در حالی‌که این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال مطالعه هستند که کدام مواد غذایی تخمیری بیشترین تاثیر را بر سلامت مغز دارند، پزشکان گمان می‌کنند غذاهای لبنی تخمیر شده تاثیر بیشتری بر مغز داشته باشند.

تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای لبنی تخمیر شده ممکن است اثرات محافظتی عصبی داشته باشند و می‌توانند برای درمان و حتی پیشگیری از پیشرفت زوال شناختی که در زوال عقل و بیماری آلزایمر دیده می‌شود استفاده شوند.

فواید غذاهای تخمیر شده

قبل‌تر محققان به این نتیجه رسیده بودند که رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و غلات، گوشت قرمز و قند کم می‌تواند به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

در حال حاضر، هیچ ارتباط محکمی بین غذاهای تخمیر شده و زوال عقل وجود ندارد، اما تحقیقات در مورد سلامت مغز یافته‌های چشمگیری را نشان می‌دهد.

باکتری‌های تولید کننده اسید لاکتیک از برخی غذاهای تخمیر شده، تولیدکنندگان اصلی GABA هستند.

GABA یک انتقال دهنده عصبی در مغز است که نقش اصلی آن کاهش توانایی یک سلول عصبی برای دریافت، ایجاد یا ارسال پیام‌های شیمیایی به سلول‌های عصبی دیگر است، به همین دلیل است که GABA به دلیل ایجاد یک اثر آرام بخش شناخته شده است و برای کمک به بهبود خلق و خو و عملکرد شناختی پیشنهاد شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، متخصصان توصیه می‌کنند که برای دستیابی به بهترین نتایج، از انواع غذاهای تخمیر شده استفاده کنید.

مواد غذایی تخمیر شده کدامند؟

از کفیر گرفته تا کلم ترش (کیم‌چی کره‌ای) و از چای کامبوجا تا میسو (خمیر سویای ژاپنی) و از دوغ سنتی تا لبنیات محلی و ترشی‌های تهیه شده از سرکه و انواع سبزیجات، غذاهای تخمیر شده متنوعی وجود دارد که به شما در دریافت انواع باکتری‌های خوب روده کمک می‌کنند.

به توصیه پزشکان: بهترین رویکرد این است که کم کم مصرف این مواد غذایی را شروع کنید و تحمل خود را نسبت به آن‌ها افزایش دهید، زیرا مصرف بیش از حد برای شروع می‌تواند باعث افزایش گاز، نفخ و سایر مشکلات گوارشی شود.

یک قاشق غذاخوری از غذاهای تخمیر شده را با یک وعده غذایی یا ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی لیتر نوشیدنی تخمیر شده پیشنهاد متخصصان است. سعی کنید گزینه‌های غذایی تخمیر شده خود را تا حد امکان متنوع نگه دارید و غذاهای تخمیر شده مختلف را با انواع میکروب‌ها برای تقویت روده امتحان کنید.

پیشنهاد مطالعه: یک قدم تا درمان پارکینسون را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *