دلایل ترس از مردن به چه علتی درون ما وجود دارد؟ + بهمن 1401

دلایل ترس از مردن به چه علتی درون ما وجود دارد؟ + بهمن 1401

همانطور که شاید حدس زده باشید علل ترس از مرگ، مثل خود مردن، مبهم و گسترده است و هرکس برای خود دلیلی دارد.

دلایل ترس از مردن

ترس از مرگ می‌تواند خود را به شکل‌های مختلف مانند اضطراب بیماری، اختلالات اضطرابی، افسردگی و غیره خود را نشان دهد. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به دلایل ترس از مردن می‌پردازیم.

دلایل ترس از مردن

ترس از مرگ به طور طبیعی در ذات همه انسان ها وجود دارد. انسان از بدو تولد به دنبال نور، روشنایی و امید است و مرگ دقیقا بر عکس تمام این‌ موارد است، پس ترسیدن و دوری جستن از مرگ کاملا نرمال است.

رفتار و کارنامه در زندگی

خیلی از شما، در واقع به دلیل عدم رضایت از خودتان در زندگی، از مرگ می‌ترسید. فکر می‌کنید که تا این سن، بد بودید و هیچ کاری برای دنیا و برای دیگران نکرده‌اید. شاید دلیل اصلی ترس شما از مرگ، اعمال و رفتاری باشد که تاکنون انجام داده‌اید.

دلایل ترس از مردن

لذت نبردن از زندگی از دلایل ترس از مردن

خیلی‌ها برای زندگی حرص می‌خورند. نگران هستند که هنوز از دنیا و از امکانات استفاده نکرده و هنوز همه لذت‌ها را تجربه نکرده‌اند. وقتی به خود می‌نگرند دیگر زمانی برای برآورده شدن آرزوهایشان باقی نمانده است. این افکار به‌صورت هوشیار و ناهوشیار ذهن شما را می‌تواند مشغول کرده و سبب ترس از نیستی یا مرگ در شما شود.

ترس از زندگی پس از مرگ

اگر به زندگی پس از مرگ باور دارید و از مرگ می‌ترسید، به این دلیل است که فکر می‌کنید زندگی بعدی شما بدتر و تلخ‌تر از زندگی حال حاضر شماست. پس باید ملزومات زندگی بعدی را انجام دهید. احساس گناه و پشیمانی از کارهایی که انجام داده‌اید، ترس را در شما بیشتر می‌کند.

مرگ، پایان زندگی است

اگر به زندگی پس از مرگ و دنیای بعدی باور ندارید، دلیل ترس از مردن شما این است که فکر می‌کنید مرگ پایان زندگی است. یا فکر می‌کنید هرکاری انجام دهید پوچ است یا فکر می‌کنید زمان شما آنقدر محدود است که نمی‌توانید به زندگی لذت‌بخشی برسید.

ترس از زندگی پس از مرگ

دیدن مرگ دیگران از دلایل ترس از مردن

یکی از علل ترس از مرگ، دیدن مرگ عزیزان و یا افراد دیگر از نزدیک است. به‌جز کسانی که در مشاغل بیمارستانی فعال هستند، برای باقی افراد دیدن مرگ کسی بسیار معدود است. این اتفاق آنقدر وحشتناک است که زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ناراحتی دیگران از پس از مرگتان

جالب‌ترین علت ترس از مرگ برای عده‌ای، این است که آن‌ها از ناراحتی و گریه عزیزان خود بیزار هستند و دوست ندارند با مردنشان، دیگران آزار ببینند. شاید در وهله اول زیبا باشد ولی این دیدگاه ممکن است آسیب‌های زیادی در زندگی به بار بیاورد.

آیا ترس از مرگ یک اختلال روانی است؟

تقریبا تمام انسان‌ها به مرگ فکر می‌کنند و ممکن است در طول زندگی خود با آن درگیر باشند. گاه این ترس اضطراب و استرس فراوانی را برای فرد به همراه می‌آورد. این استرس و اضطراب زمانی تبدیل به یک اختلال روانی می‌شود که زندگی روزمره فرد و عملکرد او در جنبه‌های مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. گاه ترس از مرگ به نوعی فوبیا و وسواس تبدیل می‌شود و فرد نمی‌تواند افکار مرتبط با مردن را کنترل کند. گاه افراد این افکار و این ترس را به‌صورت خودآگاه تجربه می‌کنند اما فشار زیاد حاصل از آن منجر به بروز اضطراب در فرد می‌شود و کم کم به پردازشی ناخودآگاهانه تبدیل می‌گردد.

آیا ترس از مرگ یک اختلال روانی است؟

چگونه با ترس از مرگ مبارزه کنیم؟

ترس از مردن طبیعی است اما مرگ، در آینده اتفاق می‌افتد. بنابراین در اولین قدم باید تلاش کنید که در زمان حال زندگی کنید و بیشتر درباره زندگی و لذت‌هایش فکر کنید. همچنین در مواقعی که ترس از مردن در حال آسیب زدن به شماست باید کمک یک روانشناس را طلب کنید. برخی از راهکارهای کاهش ترس از مردن:

هدفمند باشید

داشتن رویا و هدف‌های زیبا و بزرگ، شما را برای ادامه زندگی مصمم و با انگیزه می‌کند. در واقع حرکت به سمت اهدافی که خواسته قلبی شماست یک نوع رضایت از خود و احساس خوشحالی برای شما به‌وجود می‌آورد. برای داشتن روابط بهتر به مطلب این نشانه‌ها می‌گوید که عاشق شده‌اید! سر بزنید.

زندگی خوب

داشتن روابط صمیمانه با دیگران، یک رابطه عاشقانه با خانواده و لذت بردن از زندگی، به شما در کاهش این ترس کمک می‌کند. لذت ببرید، حتی از چیزهای کوچک می‌تواند معنای یک زندگی خوب را برای شما به ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب همسایه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *