حقوق زنان در ازدواج موقت + بهمن 1401

حقوق زنان در ازدواج موقت + بهمن 1401

عقد موقت یا صیغه، یکی از انواع عقد نکاح است که شرایط و احکام مربوط به آن، ضمن قانون مدنی، بیان شده است.

حقوق زنان در ازدواج موقت

حقوق زنان در ازدواج موقت موضوع مهمی است که برای بیشتر خانم‌ها سوال است. بر خلاف عقد ازدواج دائم، زن و مرد صرفاً برای مدت‌زمان تعیین شده در عقد به هم محرم می‌شوند و پس از پایان‌یافتن مدت‌زمان عقد موقت، رابطه زوجیت نیز، خاتمه پیدا می‌کند. یکی از سؤالات مهمی که در ارتباط با عقد یا صیغه موقت مطرح می‌شود، این است که حقوق زن در صیغه موقت چیست؟ همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

حقوق زنان در ازدواج موقت

این حقوق شامل چند مورد می‌شوند که تمامشان را برایتان توضیح می‌دهیم.

حق نفقه زن

بر اساس ماده ۱۱۱۳ قانون مدنی، در عقد موقت، زن حق دریافت نفقه ندارد؛ مگر در دو حالت. حالت اول، این است که حین عقد موقت یا صیغه، شرط شده باشد که زن، حق دریافت نفقه داشته باشد و حالت دوم، این است که عقد موقت، بر این مبنا میان طرفین منعقد شده باشد که زن، نفقه دریافت کند؛ حتی اگر زن و شوهر حین صیغه شرطی بابت دریافت نفقه، نکرده باشند.

یکی از حقوق زنان در ازدواج موقت ارث است

دومین مورد از حقوق زن در صیغه موقت، ارث زن در عقد موقت است. به‌عبارت‌دیگر این سؤال ممکن است مطرح شود که آیا در صورت فوت شوهر در عقد موقت یا صیغه، همسر وی می‌تواند از ارث وی بهره‌مند شود یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال، باید گفت که بر خلاف عقد دائم، در عقد موقت یا صیغه، میان زن و شوهر، رابطه توارث برقرار نمی‌شود و به همین دلیل درصورتی‌که مرد حین عقد موقت فوت کرده باشد، زن نمی‌تواند از وی ارث ببرد.

حقوق زنان در ازدواج

یکی از حقوق زنان در ازدواج موقت مهریه است

مورد بعدی دررابطه‌با حقوق زن در صیغه موقت، مربوط به مهریه زن در صیغه موقت است. همان‌طور که بیان شد، یکی از مهم‌ترین شرایط صحت ازدواج موقت، این است که در زمان عقد، مهریه زن به‌صورت دقیق تعیین شده باشد و در غیر این صورت، عقد موقت باطل است؛ لذا در عقد موقت یا صیغه نیز، مانند عقد دائمی زن حق دریافت مهریه را خواهد داشت و درصورتی‌که مرد مهریه زن را نپردازد، به استناد صیغه نامه، می‌تواند در دادگاه دعوی مطالبه مهریه اقامه کند.

ثبت ازدواج موقت

یکی دیگر از حقوق زن در صیغه موقت، این است که مرد، در برخی موارد خاص، ملزم به ثبت ازدواج موقت یا صیغه شده است و درصورتی‌که اقدام به ثبت نکاح موقت نکند، ممکن است با مجازات عدم ثبت صیغه مواجه شود که شامل جریمه نقدی، حبس و الزام به ثبت عقد موقت است.

بر اساس قانون حمایت خانواده، درصورتی‌که زن، حین عقد موقت باردار شده یا اینکه در زمان ازدواج موقت، شرط شده باشد که مرد عقد موقت را ثبت کند، مرد ملزم است این امر را انجام دهد.

ثبت ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا در طلاق توافقی بخشیدن مهریه اجباری است؟ را حتما بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *