راز سربه‌مهر باغ های معلق بابل چیست؟ + ویدیو

راز سربه‌مهر باغ های معلق بابل چیست؟ + ویدیو + بهمن 1401

درباره باغ های معلق بابل چیزی شنیده‌اید؟ افسانه‌ها درباره این باغ‌ها حقیقت دارد؟ آیا باغ‌ها طبق افسانه‌ها در هوا معلق بوده‌اند؟ چه کسی دستور ساخت چنین باغ‌های عجیب و شگفت‌انگیزی را صادر کرد؟ مکان دقیق این باغ‌ها کجا بوده است؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال‌ها هستید، این مقاله را از دست ندهید.

باغ های معلق بابل

باغ های معلق بابل یکی از عجایب هفت‌گانه جهان است که رازهای سربه‌مهر آن هنوز بعد از گذشت قرن‌ها حل نشده است. دلتامگ در این مقاله به سراغ افسانه‌ها رفته است، با ما همراه باشید.

افسانه باغ‌ های معلق بابل

یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان باغ‌هایی بوده که طبق افسانه‌های در آسمان شناور و معلق بوده‌اند. در سال ۶۰۵ قبل از میلاد پادشاهی در منطقه بابل حکومت می‌کرده که نامش بخت‌النصر بوده است. بخت‌النصر چهل و سه سال زمام حکمرانی بابل را در اختیار داشته است. بخت‌النصر دوم در زمان حکومتش باعث شکوفایی شهر بابل شد و این شهر را به اوج شکوه و جلال غیر‌قابل تصوری رساند. در این مقاله درباره رازهای سربه‌مهر بزرگ‌ترین غار جهان بخوانید.

شکوه، عظمت و جلال این شهر به‌گونه‌ای بوده که همه را حیرت‌زده می‌کرده است. نقطه اوج قدرت‌نمایی و شکوه شهر، باغ‌ های معلقی بودند که از فرسنگ‌ها دورتر کاملا هویدا می‌شدند.

بخت‌النصر به ساختن مجموعه‌های شگفت‌انگیزی از معابد، خیابان‌ها، کاخ‌ها و دیوارها علاقه داشت و با همین نام در تاریخ معروف شده است؛ اما پادشاه قدرتمند بابل این باغ‌ها را منحصرا برای ملکه خویش ساخته است.

آمیتیس همسر پادشاه بخت‌النصر دوم بوده که در واقع دختر شاهزاده خانمی از سرزمین مادها بوده است. سرزمینی که آمیتیس از آنجا آمده بود بسیار سرسبز و زیبا با گیاهان و کوه‌های سر به فلک کشیده بوده است. درحالی‌که بابل سرزمینی در فلاتی خشک و گرم بود. پادشاه تصمیم گرفت برای خوشحال کردن همسرش کوهی مصنوعی با باغ‌هایی سرسبز و زیبا بسازد.

باغ های معلق بابل در حقیقت معلق نبودند؛ بلکه باغ‌های سرسبز زیبایی بر طبقات مختلف یک هرم مکعبی عظیم به طول و عرض ۱۲۲ متر با ارتفاع ۴۴ متر یا به باور برخی مورخان ۱۰۰ متر بوده‌اند که حتی با دیوارهای بیرونی شهر هم‌پوشانی داشته‌اند. بخت‌النصر این‌گونه منظره شگفت‌انگیزی از یک کوه مصنوعی سرسبز در دل فلاتی خشک و بی‌آب‌وعلف را خلق کرد که هرکس آن‌ها را می‌دید انگشت حیرت به دهان می‌گرفت.

راز باغ های بابل

باغ های معلق بابل کجاست؟

در لیست عجایب هفت‌گانه جهان باغ های معلق بابل تنها موردی است که هنوز هم مکان دقیق آن مشخص نیست. تنها افسانه‌ای از آن وجود دارد که به‌عنوان یک شاهکار باستانی شناخته می‌شود.

مورخان معتقدند که این باغ‌ها در قرن دوم قبل از میلاد بر اثر چندین زلزله از بین رفته‌اند؛ اما آثاری از کاخ‌هایی باشکوه و عظیم در کشور عراق امروزی پیدا شده که برخی معتقدند ممکن است متعلق به همین باغ‌های افسانه‌ای باشد.

حقایقی درباره باغ های معلق بابل

به گفته مهندسان امروزی اگر در زمان باستان چنین باغ‌هایی وجود داشته است پس روزانه چیزی نزدیک به هفت گالن آب برای آبیاری گیاهان، درختان، درختچه‌ها و گل‌های موجود در باغ لازم بوده است.

همچنین آن‌ها معتقدند که ارتفاع کوه مصنوعی ساخته شده ۳۰ متر بوده است. همچنین آن‌ها احتمال می‌دهند نابودی باغ‌ها به‌خاطر جنگ یا زمین‌لرزه بوده است. باغ‌ها هیچ‌گاه در هوا معلق نبوده‌اند؛ بلکه چون از سطح زمین فاصله داشتند مردم آن‌ها معلق می‌دیدند.

برخی از مورخان نیز معتقدند که این باغ‌ها تنها خیال‌پردازی یونانیانی بوده که درباره زیبایی‌های بابل از سربازان اسکندر مقدونی زیاد شنیده بودند. استفان دالی یکی از پژوهشگران باستان‌شناسی مکان دقیق باغ‌های معلق بابل را شمال عراق و در نزدیکی شهر حله می‌داند. از آنجایی که وجود این باغ‌ها هنوز هم در هاله‌ای از ابهام است، نمی‌توان هیچ‌ عکسی از آثار به‌جا مانده از این باغ‌ها یافت. تنها عکس باغ های معلق بابل که وجود دارد، عکس‌ دیجیتالی و بازسازی شده از این باغ‌هاست.

معماری و آبیاری باغ

تصاویر ماهواره‌ای که استفان دالی از این منطقه به دست آورد، نقطه اوج مطالعات وی بود. تصاویر ماهواره‌ای، سازه‌ای باستانی با وسعت ۲۸۴ کیلومتر و عمق ۹۶ کیلومتر را ثبت کردند. دالی برای باغ ‌های معلق بابل ساختاری همانند آمفی‌تئاتر را متصور شده است که به‌صورت مجموعه‌ای از تراس ساخته شده‌اند. در بستر باغ، دریاچه‌ای بود که آب آن به‌وسیله کانالی با طول ۹۶ کیلومتر با پمپاژ به سمت باغ هدایت می‌شد. دالی عقیده دارد که فضای سبز این محوطه، حدود ۳۰۰ تن آب برای آبیاری در روز نیاز داشته است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *