این اموال بدهکار را هرگز توقیف نکنید!

این اموال بدهکار را هرگز توقیف نکنید! + بهمن 1401


توقیف اموال یعنی زمانی که فردی به شخص دیگر بدهکار است، طلبکار اموال وی را به جای طلب خود توقیف کند.

توقیف اموال بدهکار

همان‌طور که بیان کردیم توقیف اموال بدهکار از جمله کارهایی است که طلبکار انجام می‌دهد؛ اما نکته مهمی که باید بدانید آن است که طلبکار نمی‌تواند هر مالی را از اموال بدهکار صلاح بداند را توقیف کند. برخی از اموال هستند که طبق قانون قابل توقیف‌شدن نیستند. همراه کوبهمگ باشید.

توقیف اموال بدهکار به چه معناست؟

در رابطه با توقیف اموال بدهکار باید بگوییم امروزه دعوی برای گرفتن و احقاق حق بسیار زیاد شده است، این موضوع را می‌توان از آمار پرونده‌های ورودی به دادگاه‌ها متوجه شد؛ بنابراین می‌توان گفت یکی از دعواهای رایج مسائل مالی و بده‌بستان‌های ریالی است.

ماده ۴۹ قانون اجرای احکام مدنی برای توقیف اموال بدهکار بیان می‌کند: «درصورتی‌که محکومٌ‌علیه در موعدی که برای اجرای حکم مقرر است مدلول حکم را طوعاً اجرا ننماید یا قراری با محکوم‌له برای اجرای حکم ندهد و مالی هم معرفی نکند یا مالی از او تأمین و توقیف نشده باشد محکوم‌له می‌تواند درخواست کند که از اموال محکومٌ‌علیه معادل محکوم به توقیف گردد.»

اموال بدهکار

چه اموالی از بدهکار را نمی‌توان توقیف کرد؟

همان‌طور که در بالا بیان کردیم طبق قانون طلبکار برای گرفتن طلبش می‌تواند اموالی از بدهکار را توقیف کند؛ اما حق توقیف تمام اموال وی را ندارد. طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

در ادامه مواردی را که طلبکار نمی‌تواند توقیف کند را برای شما آورده‌ایم.

  • منزل مسکونی که عرفاً در شأن بدهکار در زمان اعسار وی باشد و اثاثیه موردنیاز زندگی که برای رفع نیاز‌های ضروری محکوم علیه (بدهکار) و افراد تحت تکفل وی لازم است قابل گرفتن نیستند. در توضیح این مورد باید بگوییم بدهکار هر چقدر هم که بدهی داشته باشد، خانه و مسکنی برای زندگی خود و خانواده‌اش نیاز دارد و همچنین این خانه باید درشان وی باشد؛ بنابراین اگر بدهکار در پنت‌هاوس یک برج زندگی می‌کند، این خانه توقیف شده و برای وی یک‌خانه معمولی اما در شان خریداری یا اجاره می‌شود.
  • همچنین فرد بدهکار برای ادامه زندگی خود به‌قدر احتیاج به آذوقه نیاز دارد. بدهکار و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفاً آذوقه ذخیره می‌شود نیازمند غذا هستند و طلبکار نمی‌تواند به آذوقه بدهکار دست بزند.
  • علاوه بر موارد گفته شده کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن وی قابلیت برداشتن ندارد. طلبکار نمی‌تواند وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرارمعاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است را توقیف کند.
  • تلفن موردنیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسروحرج شود و ملک مورد اجاره در حد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد هم قابلیت توقیف ندارند.

بدهکار

پیشنهاد مطالعه: نحوه شکایت کردن از وکیل














نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *