تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان + بهمن 1401

تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان + بهمن 1401

داشتن دوست خوب و سلامتی با هم ارتباط تنگاتنگی دارند.

تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

بر اساس بسیاری از پژوهش‌های روان‌شناسی، دوستی‌های ارزشمند سبب رضایت بیشتر از زندگی، سلامت روان و طول عمر بیشتر فرد می‌شود. مثلا یکی از پژوهش‌های انجام‌شده بعد از همه‌گیری کوید-۱۹ حاکی از این بود که گفت‌وگوی روزانه با دوستان بر سلامت روان اثر قابل‌توجهی می‌گذارد. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید تا یافته‌های این پژوهش و تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان را بررسی می‌کنیم.

عناوین مطلب

چرا این روزها اهمیت سلامت روان بیشتر شده است؟

در طول دوران همه‌گیری کرونا، میزان افسردگی در جهان ۲۵درصد افزایش یافت. طی این مدت، میزان ارتباطات انسانی کم شد. سلامت روان مسئله‌ای است که این‌ روزها همه به آن اهمیت می‌دهند و بعضی‌ها هم به‌تازگی و با شیوع کرونا متوجه اهمیت این مسئله‌ شده‌اند. این ترومای جمعی جهانی اهمیت سلامت روان و نقش آن در زندگی روزمره را به ما نشان داد. بنابراین یافتن راه‌هایی برای بازگشت به روال عادی و حتی برداشتن گام‌هایی کوچک در این راه‌ اهمیت زیادی پیدا کرده است.

پژوهشی درباره تاثیر مکالمه روزانه با دوستان

پژوهشی درباره تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

در ژانویه سال ۲۰۲۳، دانشگاه آریزونای آمریکا نتایج پژوهشی با عنوان «مکالمه ارزشمند می‌تواند سلامت روزانه را افزایش دهد» در مجله «پژوهش ارتباطات» منتشر کرد. این پژوهش ۳ سال پس از انتشار کوید-۱۹ در سراسر جهان انجام شده بود. در حالی ‌که زندگی روزمره برای بسیاری از مردم بیش از قبل به روال عادی نزدیک شده است، هنوز شاهد تاثیرات چشمگیر آن سال‌های طولانی فاصله‌گذاری اجتماعی، دورکاری و انزوا بر سلامت روانی و عاطفی افراد هستیم.

ارتباطات اجتماعی و کاهش افسردگی

روان‌شناسان معتقدند که برقراری ارتباط برای لحظه‌هایی کوتاه هم در زندگی انسان اهمیت دارد. با اینکه همه‌گیری کوید- ۱۹ تمام شده است، هنوز بسیاری از ما دورکاری می‌کنیم و ارتباط اجتماعی محدودی داریم. مردم تغییر کرده‌اند و زندگی‌ها متفاوت شده‌اند و اختصاص بخشی از زندگی روزمره به ارتباط با دیگران برای سلامت روان بسیار اهمیت دارد. ارتباطات اجتماعی و هم‌زیستی به کاهش افسردگی و اضطراب کمک شایانی می‌کنند.

ارتباطات اجتماعی و کاهش افسردگی

نتایج پژوهش درباره تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

پژوهشی که از آن صحبت می‌کنیم، ۹۰۰ شرکت‌کننده از ۵ پردیس دانشگاهی داشت. وضعیت این افراد قبل، بعد و در زمان قرنطینه‌های سراسری بررسی شد. به شرکت‌کنندگان گفته شده بود در طول روز به یکی از ۷ روش پژوهش با دوستانشان ارتباط برقرار کنند. در پایان روز هم میزان احساس استرس، تعلق خاطر، اضطراب، سلامتی، رفاه، تنهایی و کیفیت روزشان را گزارش کنند. ۷ روش ارتباطی این‌ها بودند:

  • با دوستی وقت بگذرانند؛
  • با یکی از دوستان گفت‌وگویی ارزشمند داشته باشند؛
  • هیچ‌چیز را جدی نگیرند و همراه یک دوست بخندند و شوخی کنند؛
  • به دوست خود نشان بدهند که چقدر برایشان اهمیت دارد؛
  • به حرف‌های دوستشان به‌‌دقت گوش بدهند؛
  • به دوست خود نشان بدهند که برای او و نظراتش ارزش قائل‌اند؛
  • از دوستشان صمیمانه تعریف و تمجید کنند.

تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

تاثیر مکالمه روزانه با دوستان بر سلامت روان

در پایان این پژوهش مشخص شد که هر ۷ نوع روش حال شرکت‌کنندگان را در روز بسیار بهتر کرده‌اند. آنها از دیگران حس ارتباط و شادی بیشتر و استرس و اضطراب کمتری داشتند. این پژوهش نشان داد که فرقی نمی‌کند کدام‌یک از این رفتارها انجام شوند و به‌هرحال مکالمه با دوستان بر بهبود خلق‌وخوی افراد اثر مثبت و سازنده‌ای دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر درباره روانشناسی اضطراب کودکان و روش های مقابله با آن را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *