آیا کتک زدن دزدی که وارد خانه شده جرم است؟ + بهمن 1401

آیا کتک زدن دزدی که وارد خانه شده جرم است؟ + بهمن 1401

یکی از سوالاتی که بسیار از افراد از ما می‌پرسند آن است که آیا حق ضرب و شتم سارق و دزدی که وارد خانه‌ آن‌ها شده است را دارند؟

کتک زدن دزد

کتک زدن دزد از جمله کارهایی است که با واردشدن دزد در خانه به ذهن خیلی از افراد می‌رسد. مسئله برخورد با سارقی که به منزل شما وارد شده و قصد تجاوز به مال و حریم خصوصی شما را داشته موضوعی بسیار مهم با ابعاد متفاوتی است. همراه کوبهمگ باشید.

واژه سرقت در حقوق کیفری به گرفتن غیرقانونی اموال دیگران بدون رضایت آن‌ها گفته می‌شود؛ بنابراین به کسی که این کار را انجام داده است، دزد می‌‌گویند. این ناهنجار اجتماعی در همه جوامع بشری وجود دارد و از راهکارهای کاهش سرقت، می‌توان به این موارد اشاره کرد: تصویب و اجرای قوانین حقوقی سنگین، ضدسرقت کردن اموال و تجهیزات، افزایش مراقبت و گشت‌های شبانه پلیس یا نیروهای حفاظتی در مناطق مختلف و افزایش آگاهی افراد.

آیا کتک زدن دزد که وارد خانه شده جرم است؟

سؤالی که مطرح می‌شود آن است که وقتی دزد وارد خانه می‌شود و سوءقصد داشته باشد، آیا می‌توانی در کمین دزد بنشینیم و او را کتک بزنیم؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم طبق قانون مجازات اسلامی، درهرصورت کتک زدن دزد و ضرب و شتم عمدی افراد جرم است و در صورت فوت یا حتی مجروح شدن آن فرد امکان محکومیت کیفری وجود دارد. همچنین در این شرایط مرتکب باید دیه پرداخت کند.

بنابراین، درصورتی‌که با چنین وضعیتی مواجه شدید، توصیه می‌کنیم خونسردی خود را حفظ کرده و با نزدیک‌ترین مرکز پلیس و نیروی انتظامی تماس بگیرید.

آیا کتک زدن دزد که وارد خانه شده جرم است؟

حدومرز آسیب رساندن به دزد

پرونده‌های قضایی بسیاری در دادگاه مطرح می‌شوند و در آن صاحبخانه محکوم به پرداخت دیه به سارق یا مجازات کیفری به دلیل کتک زدن دزد می‌شود که در ظاهر برای برخی‌ها حکمی عجیب است؛ اما نظر شرع و قانون چیز دیگری است. به‌طورکلی قانون مجازات اسلامی، دو وضعیت حضوری و غیرحضوری را برای آسیب رساندن به دزد متصور می‌شود که برای هر کدام حد و مرزی را در نظر گرفته است.

آسیب‌رسانی حضوری در زمان دزدی

زمانی که دزدی وارد خانه می‌شود و صاحبخانه بااطلاع از ورود وی در کمین باشد، در نهایت غافلگیرانه او را با چوب یا سلاح شکاری مورد ضرب و شتم قرار دهد، در چنین مواقعی صاحبخانه محکوم به پرداخت دیه می‌شود.

در آسیب‌رسانی حضوری با موضوع دفاع مشروع مواجه می‌شویم که باید شرایطی چون رفتار ارتکابی برای دفع تجاوز، ممکن نبودن توسل به قوای دولتی بدون فوت وقت و… مطابق ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ به اثبات برسد تا فرد از مجازات و دیه ساقط شود.

آسیب‌رسانی حضوری در زمان دزدی

پیشنهاد مطالعه: خیار غبن در معامله ملک چیست؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *