کلاهبرداری هنگام معامله خودرو | مجله دلتا + بهمن 1401

کلاهبرداری هنگام معامله خودرو | مجله کوبه+ بهمن 1401

موارد کلاهبرداری در خریدوفروش ماشین به دنبال افزایش قیمت خودرو، به‌شدت در معاملات خریدوفروش ماشین افزایش‌یافته است و روش‌ها و شگردهای مربوط به آن، هر روز متنوع‌تر می‌شوند.

موارد کلاهبرداری هنگام معامله خودرو

کلاهبرداری هنگام معامله خودرو یکی از انواع کلاهبرداری‌های رایج در این دوران است. افرادی که قصد خرید یا فروش ماشین دارند، برای آن که در دام کلاهبرداران نیافتند، لازم است از این موارد آگاهی داشته و همچنین قبل از خرید یا فروش ماشین، با افراد متخصص در این حوزه، مشورت کنند. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

موارد کلاهبرداری هنگام معامله خودرو

پارکینگ دوقبضه و ادعای خسارت

این نوع از کلاهبرداری، توسط خریدار انجام می‌گیرد؛ یعنی خریدار، در هنگام معامله خودرو، ماشین را بررسی کرده، اما در خصوص ایرادات آن ادعایی نکرده و آنها را در قولنامه اولیه ذکر نمی‌کند. سپس ماشین به پارکینگ دوقبضه منتقل می‌شود. در روز تعویض پلاک، خریدار همراه با یک کارشناس خودرو، حضور پیدا کرده و برای ایرادات، از فروشنده مطالبه خسارات یا کاهش قیمت خودرو را می‌کند.
به‌عنوان‌مثال، طرفین قرارداد، در حین معامله ماشین به علت تصادف سابق در خودرو، آن را ۲۰ میلیون ارزان‌تر از قیمت اصلی آن معامله می‌کنند. اما راجع به این موضوع، هیچ توافقی در قرارداد ذکر نمی‌شود.

در این وضعیت، باتوجه‌به توضیحات بالا، خریدار در روز تعویض پلاک، ادعای خسارت ناشی از تصادفات را کرده و باید این مبلغ به او پرداخت شود. راه‌حل جلوگیری از این موضوع، این است که تمامی توافقات مربوط به کسر قیمت بابت تصادفات سابق، بایستی در قرارداد و قولنامه اولیه ذکر شود تا ادعاهای بعدی، راجع به خسارت مطرح نشود.
همچنین، راجع به این روش لازم است این نکته بیان شود که از نظر حقوقی، این روش کلاهبرداری محسوب نمی‌شود و ممکن است بتوان تحت عنوان دیگری، مثلاً تحصیل مال نامشروع، از آن شکایت به عمل آورد.

کلاهبرداری

فروش ماشین رنگ‌شده به‌جای ماشین سالم

یکی از موارد شایع در کلاهبرداری خریدوفروش ماشین، فروش ماشین رنگ‌ شده به‌جای ماشین سالم است. زیرا وجود خط‌وخش و رنگ خوردگی در قیمت خودرو، بسیار اثرگذار است؛ بنابراین، کلاهبرداران، ماشین تصادفی را رنگ‌کرده و به‌جای ماشین سالم یا حتی نو می‌فروشند. تنها راه مصون‌ماندن از این روش کلاهبرداری در خریدوفروش ماشین، استفاده از کارشناس متخصص در این حوزه است.

فروش ماشین به افراد مختلف

یعنی آن که فروشنده، ماشین مورد معامله را با چندین نفر معامله کند. در خصوص این موضوع، باید گفت که اگر قصد خرید ماشین را دارید، لزوماً از مراکز معتبر، این خرید را انجام دهید و یا از افراد متخصص، در این زمینه راهنمایی بگیرد.

فروش ماشین از طریق شرکت‌های لیزینگ نامعتبر

در این روش، شرکت‌های لیزینگ نامعتبر، بدون اینکه اصلاً ماشینی وجود داشته باشد. آنها را به تعداد زیادی از متقاضیان، پیش‌فروش می‌کنند؛ سپس، بعد از دریافت مبلغ پیش‌پرداخت، متواری می‌شوند. تنها راه‌حل جلوگیری از این روش، خریدوفروش ماشین از طریق شرکت‌های معتبر است.

کلاهبرداری از طریق خریدوفروش ماشین در سایت‌های اینترنتی

در این روش، افرادی سودجو در سایت‌های اینترنتی، درج تبلیغ کرده اما تنها قصد بردن مال بقیه را دارند و ممکن است حتی ماشینی برای فروش نداشته باشند. آنها بعد از دریافت مبلغ اولیه، بدون اینکه هیچ اثری از خود بر جا بگذارند، فرار می‌کنند.

برای مصون‌ماندن از این روش و جلوگیری از شکایت از کلاهبرداری اینترنتی، لزوماً برای انجام خرید اینترنتی، از سایت‌های رسمی فروش ماشین استفاده کرده و یا حتماً قبل از انعقاد قرارداد و پرداخت مبلغ، از ماشین دیدن کنید.

کلاهبرداری از طریق خریدوفروش ماشین در سایت‌های اینترنتی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه قرارداد اجاره را فسخ کنیم؟ را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *