نکات مهم در ازدواج موقت |‌مجله دلتا + بهمن 1401

نکات مهم در ازدواج موقت |‌مجله کوبه+ بهمن 1401

ازدواج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها ازدواج موقت است این نکاح، شرایط و نکات خاصی دارد که هر کس می‌خواهد اقدام به این نوع ازدواج کند باید این نکات را بداند.

نکات مهم در ازدواج موقت

نکات مهم در ازدواج موقت در قانون مدنی ذکر شده است. این ازدواج در واقع یعنی ازدواجی که برای مدتی محدود و با مهریه‌ای معین است و با اتمام زمان تعیین شده، رابطه زوجیت به خودی خود پایان می‌یابد. در واقع ازدواج موقت برای افرادی است که تصمیم دارند برای مدت کوتاهی با یکدیگر زندگی کنند. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

نکات مهم در ازدواج موقت

نکات و حقوقی که در ازدواج موقت برای زنان وجود دارد با حق و حقوق آن‌ها در ازدواج دائم متفاوت است.

انواع صیغه‌های محرمیت

یکی از نکات مهم در ازدواج موقت شناخت انواع آن است. این نوع صیغه به این معنی است که زن و مرد برای ازدواج خود زمان تعیین می‌کنند و تا زمانی که مدت تعیین شده به اتمام نرسد، آنها زن و شوهر بوده و پس از آن به یکدیگر نامحرم می‌شوند. در این نوع از صیغه زن و مرد برای ازدواج خود زمان تعیین کرده و تا زمانی که مدت این ازدواج تمام نشده است، آن‌ها زن و شوهر بوده و پس از آن به هم نامحرم می‌شوند.

صیغه نودونه ساله

تفاوت این نوع صیغه با صیغه موقت در مدت زمانی است که تعیین می‌شود. این نوع از صیغه تنها تفاوتی که با نوع اول دارد آن است که زمانی که برای اتمام زمان این صیغه در نظر می‌گیرند ۹۹ ساله است زیرا بیشتر از این مدت مورد تایید برخی از فقها نیست.

صیغه نودونه ساله

صیغه دائم

صیغه دائم در واقع همان ازدواج دائم بوده که از جنبه‌های متفاوت با ازدواج موقت متفاوت است. به چندین مورد از این تفاوت‌ها در ادامه می‌پردازیم.

  • تفاوت در زمان
  • نفقه
  • مهریه
  • ارث

ثبت ازدواج موقت

یکی از نکات مهم در ازدواج موقت ثبت آن است. از لحاظ حقوقی ثبت ازدواج موقت در شناسنامه و دفتر ازدواج الزامی نیست؛ اما در سه حالت ازدواج موقت باید در تمام مواردی که ذکر کردیم، ثبت شود. که آن سه مورد شامل موارد زیر است.

  • باردار شدن زن: اگر هنگام عقد موقت زن از همسر خود باردار شود، با نوجه به آثار حقوقی این عقد در قانون، باید این ازدواج ثبت شود.
  • توافق کردن طرفین: اگر در ازدواج موقت خود زوجین تصمیم به ثبت کردن ازدواج بکنند، این ازدواج بای ثبت شود.
  • شرط ضمن عقد: چنانچه یکی از شروط ضمن عقد نکاح موقت ثبت ازدواج موقت باشدبا توجه به توافق طرفین به ثبت برسد.

شرایط مهم در ازدواج موقت

طبق قانون یکی از مهم‌ترین شروط ثبت کردن صیغه دختر ازدواج نکرده، اذن و اجازه پدر یا پدربزرگ است. البته برخی از دفترخانه‌ها با توجه به فتوای تعدادی از مراجع تقلید مبنی بر عدم نیاز به اجازه پدر یا جد پدری در ازدواج موقت، صیغه را بدون توجه به این شرط جاری می‌نمایند.

اگر پدر با توجه به دلایل غیرمنطقی اجازه ازدواج دختر خود با آن پسر را ندهد،دختر می‌تواند با ارائه شرایط خود در دادگاه اجازه ازدواج خود را به عمل آورد.

البته این امر هم مستلزم این است که سن دختر ۱۳ سال تمام بوده که یکی از الزامات قانونی جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت است.

شرایط مهم در ازدواج موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب طلاق دادن این زن شرایط خاصی دارد! را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *