مرخصی زایمان برای مردان | مجله دلتا + بهمن 1401

مرخصی زایمان برای مردان | مجله کوبه+ بهمن 1401

نهاد خانواده و فرزند متولد شده در آن به‌قدری دارای ارزش و اهمیت است که دولت همواره در پی فراهم‌آوردن شرایطی است که امنیت این نهاد و فرزندی که در بستر آن رشد می‌کند حفظ گردد.

مرخصی زایمان برای مردان

از جمله تدابیر دولت، درنظرگرفتن مرخصی زایمان برای مردان در کنار مرخصی زایمان زنان است که البته تنها پدران دارای شرایط مرخصی زایمان در قانون تأمین اجتماعی و مدیریت خدمات کشوری، می‌توانند از آنچه تحت عنوان مرخصی اجباری یا تشویقی، در قوانین مربوط به مرخصی زایمان برای مردان آمده، بهره‌مند شوند. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

مرخصی زایمان برای مردان چیست؟

مرخصی زایمان مردان مرخصی تشویقی‌ است که در راستای حمایت از فرزندآوری و حمایت از نهاد خانواده، برای مدتی مشخص که قانون‌گذار، در قانون تأمین اجتماعی و مدیریت خدمات کشوری، پیش‌بینی کرده، به افراد بهره‌مند از شرایط مرخصی پدران تازه فرزند دار شده، اعطا می‌گردد.

شرایط مرخصی زایمان

شرایط مرخصی زایمان برای مردان در سال ۱۴۰۱

شرایط مرخصی زایمان برای پدرانی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند شرایط بخصوصی بوده و صرفاً کافی نیست که آن‌ها کارمند دولت یا بخش خصوصی باشند و همسر آنان، به‌تازگی دارای فرزند شده باشد. برای بررسی، شرایط مرخصی زایمان برای مردان، باید موارد زیر را مدنظر قرار داد:
تبصره ۲ ماده‌واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مقرر می‌دارد: «به دولت اجازه داده می‌شود، مرخصی زایمان مادران را به نه ماه، افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شوند.» همچنین نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه، مقرر می‌دارد:
«اولاً، عبارت «مرخصی زایمان» مندرج در تبصره ۲ ماده‌واحده قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده ناظر به بانوانی است که شاغل باشند وگرنه اعطای مرخصی به بانوان غیرشاغل بی‌معنا است.

ثانیاً، مرجع ضمیر «آنان» در عبارت «همسر آنان» در تبصره ۲ ماده‌واحده یاد شده، بانوانی است که از مرخصی زایمان برخوردار می‌گردند؛ بنابراین آن دسته از کارکنان مرد که همسر آنان شاغل نیست، در شمول مزایای ماده‌واحده قرار نمی‌گیرند.»
دادنامه دیوان عدالت اداری نیز، با استدلالی همانند استدلال نظریه مشورتی فوق‌الذکر، شاغل بودن همسر مردی را که درخواست مرخصی زایمان دارد، از شرایط مرخصی زایمان مردان، لحاظ می‌کند.
بنابراین، شرط شاغل بودن زنان مردانی که مرخصی زایمان می‌خواهند، همچنین، واجد شرایط بودن آن‌ها، برای بهره‌مندی از مرخصی زایمان و تولد فرزند، از شرایط مرخصی زایمان برای مردان است.

شرایط مرخصی زایمان برای مردان در سال ۱۴۰۱

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا طلاق به دلیل نخواستن بچه امکان دارد؟ را مطالعه کنید.
















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *