غلبه بر اضطراب با استفاده از حس ترس! + بهمن 1401

غلبه بر اضطراب با استفاده از حس ترس! + بهمن 1401

غلبه بر اضطراب، مهارتی است که کمتری کسی در آن موفق است و می‌تواند از پس آثار مخرب آن برآید. اما شاید برایتان جالب باشد که با به کار گیری حس ترس می توانید بر این اختلال مشکل‌زا غلبه کنید!

غلبه بر اضطراب

غلبه بر اضطراب، شاید یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی افراد باشد و به عبارتی هرگز نتوان به صورت کامل بر این حس مخرب پیروز شد. کنترل اضطراب مهارتی است که اگر به آن مجهز شویم، می‌توانیم زندگی آرام و لذت‌بخشی را تجربه کنیم. شاید هرگز به فکرتان هم نرسیده باشد که یکی از راه‌های غلبه بر اضطراب، استفاده از حس ترس است.

در این مقاله از مجله اینترنتی دلتا، به غلبه بر اضطراب با استفاده از حس ترس پرداخته‌ایم. با کوبههمراه باشید.

چگونه با استفاده از حس ترس بر اضطراب غلبه کنیم؟

غلبه بر اضطراب با استفاده از حس ترس

شاید آخرین روشی که برای غلبه بر حس اضطراب با استفاده از تماشای فیلم به ذهنتان می‌رسد، دیدن فیلم‌هایی با ژانر ترسناک باشد.  چگونه ژانری که تمام هدفش روی ترساندن و مضطرب کردن مخاطب متمرکز است، می‌تواند به غلبه بر اضطراب کمک کند؟ دلایل را در ادامه خواهیم گفت.

اضطراب چیست ؟

غلبه بر اضطراب اضطراب، به عنوان نگرانی در خصوص حوادث و رویدادهای آینده بیان می‌شود که ممکن است اتفاق بیفتد یا نیفتد؛ اما بدانید که اضطراب در بزرگسالان، لزوما هم بد نیست. جالب است بدانید که اضطراب، گاهی به ما انگیزه می دهد که در برابر تهدیدها هوشیار باشیم و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم؛ چراکه تنها این‌گونه می‌توانیم  از رخداد اتفاقات بد برای خودمان و عزیزانمان تا حد امکان جلوگیری کنیم.

اما به این نکته بسیار مهم توجه کنید که داشتن اضطراب، در حد متوسط، به‌طوری که در مورد برخی تهدیدهای بالقوه در شما وجود داشته باشد، کارا و موثر است؛ چراکه می‌تواند به پیشگیری از خطر منجر شود و داشتن اضطراب بیش از حد و غیرنرمال، می‌تواند به اضطراب بالینی تبدیل شود که معضلی بزرگ است و سلامت روان و جسم را تهدید می‌کند.

چگونه ترس به ما قدرت کنترل اضطراب را می‌دهد؟

غلبه-بر-اضطراب-با-استفاده-ترسترس و اضطراب، هسته اصلی فیلم های ژانر وحشت هستند. در مرکز هر فیلم ترسناک، یک تهدید (هیولا، ویروس بیماری‌زا، قاتل سریالی)  وجود دارد. تهدیدهایی که در فیلم ترسناک وجود دارد، سیستم توجه مغز ما را فریب می‌دهد، با خود همراه می‌کند و به درون محتوا فرو می‌برد. این امر روی افرادی که دچار عدم غلبه بر اضطراب هستند، بیشتر تاثیرگذار است؛ چراکه آن‌ها نسبت به خطر هوشیاترند.

هنگامی که فیلم ترسناک شروع می‌شود،  بیننده مضطرب در مقابل تهدید، احساس اضطراب می‌کند؛ اما نه به اندازه‌ای که در زندگی واقعی‌اش دچار این اختلال می‌شود. تماشاگر به اضطراب در فیلم وابسته می‌شود و این می‌تواند برای فردی که بدون منبع تهدید، مضطرب شده است، بسیار کمک کننده باشد. چراکه این اضطراب مقطعی است و بیننده می‌تواند به سرعت بر آن تهدید غلبه کند. این امکان وجود دارد که در پایان فیلم ترسناک، عملکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک افزایش یابد و بیننده احساس خوبی را تجربه کند؛ چراکه بر تهدید غلبه کرده است.

توسعه مهارت بلند مدت غلبه بر اضطراب

کنترب اضطراب با فیلم ترسناکاضطراب، استرس بلند مدتی است که می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و شادی را از آن‌ها دور سازد. به دلایل متفاوت، همیشه استرس و اضطراب در زندگی افراد  وجود دارد؛ به همین دلیل، افرادی که برای مقابله با این اختلال، به مهارت غلبه بر اضطراب مجهز شوند، زندگی شیرین‌تری را تجربه می‌کنند.

به تایید برخی روانشناسان، یکی از راه‌های آسان ولی کاربردی کنترل اضطراب، دیدن فیلم‌های ترسناک است؛ چراکه در این موقعیت، افراد در یک محیط امن با ترس‌هایشان روبه‌رو می‌شوند و می‌توانند آن را کنترل کنند. به همین دلیل در دراز مدت، مهارت غلبه بر اضطراب را می‌آموزند.

سخن آخر

یکی از اختلالات روحی که می‌تواند زندگی روزمره افراد را مختل کند، عدم غلبه بر اضطراب است. کسب مهارت‌های متفاوت برای کنترل اضطراب می‌تواند به آرامش افراد و زندگی بهتر آنها کمک کند. در این مقاله از مجله اینترنتی کوبهبه یک راه ساده برای کنترل اضطراب اشاره کردیم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

پیشنهاد مطالعه: چرا شنیدن اظهارات قاتل سریالی برای افراد هیجان انگیز است؟

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *