علائم انگل در بدن | نشانه های وجود انگل در بدن را بشناسید + بهمن 1401

علائم انگل در بدن | نشانه های وجود انگل در بدن را بشناسید + بهمن 1401

افرادی که در بدنشان انگل دارند معمولا با نشانه‌های عفونت روبرو می‌شوند انگل‌ها خود را به عنوان یک بافت نرمال نشان می‌دهند و بدن از مبارزه با آن‌ها امتنا می‌کند.

علائم انگل در بدن

همه ما انگل داریم و عملا غیرممکن است که با آن‌ها تماس نداشته باشیم؛ چرا که در همه چیز، از غذای ما گرفته تا فرش‌هایمان وجود دارند. با این حال، داشتن انگل لزوما به معنی داشتن عوارض منفی برای سلامتی نیست. علائم انگل در بدن را در این مطلب از مجله اینترنتی کوبهبشناسید.

علائم انگل در بدن چیست؟

در ادامه به بررسی علائم انگل در بدن می‌پردازیم.

مسائل مزمن دستگاه گوارش

آلودگی انگلی باعث التهاب و تخریب لایه روده و منجر به اسهال مزمن می‌شود. حتی ضایعات سمی تولید شده توسط این انگل‌ها می‌تواند باعث یبوست مزمن، گاز، باد کردگی، تهوع و احساس سوزش در معده شود.

اگر به طور روزانه فیبر بالا و غذاهای شدیداً قلیایی مصرف می‌کنید و هنوز هم اسهال و یا دیگر مشکلات هاضمه را تجربه می‌کنید، باید وجود یک انگل را در نظر بگیرید.

درد شکمی

یکی دیگر از مشکلات شکمی ناشی از انگل‌ها، درد شکمی است. انگل‌های ساکن در ناحیه روده کوچک فوقانی باعث التهاب و سوزش در این ناحیه می‌شوند.

این منجر به احساس شدید و درد در شکم می‌شود علاوه بر این، انگل‌های می‌توانند مانع عبور محصولات زائد از بدن شوند که می‌تواند منجر به درد در ناحیه شکم بالا شود.

درد شکمی عمدتاً مرتبط با کرم‌های گرد، کرم پهن، کرم قلابدار و یا هجوم کرم‌های روده‌ای نواری است. هجوم کرم‌های قلابدار عامل اصلی ناراحتی شکمی است، به ویژه در میان بزرگسالانی که اخیراً به خارج سفر کرده اند.

علائم انگل در بدن چیست؟

خارش مقعد

خارش اطراف مقعد یک نشانه دیگر از عفونت انگلی است. به ویژه آن‌هایی که از کرمک رنج می‌برند، اغلب از خارش یا ناراحتی مقعدی شکایت دارند. خارش اطراف مقعد به کرات در شب رخ می‌دهد که کرم ماده تخم‌گذاری می‌کنند. اگر در طول شب برای بیش از دو هفته خارش دارید و هیچ نشانه‌ای از جوش ندارید، با پزشک خود مشورت کنید.

خستگی و ضعف

خستگی نیز نشانه هجوم انگلی است. این عمدتاً مرتبط با کرم‌های روده‌ای است که مواد مغذی حیاتی را که می‌خورید، تصفیه می‌کنند. علاوه بر این، اضافه بار مواد زائد متابولیکی تولید شده توسط انگل‌ها باعث می‌شود که اعضا بدن حتی سخت‌تر کار کنند تا این محصولات زائد را از بین ببرند. این امر همچنین منجر به خستگی، انرژی کم، بی‌حالی و ضعف بیش از حد می‌شود. اگر حتی پس از خوردن و خوابیدن باز هم خسته هستید، با پزشک مشورت کنید تا علت را بیابید.

کاهش اشتها و کاهش وزن

اگر متوجه تغییر ناگهانی اشت‌ها به ویژه افزایش اشت‌ها شده اید، ممکن است به خاطر حضور انگل‌ها در بدن‌تان باشد. در واقع، افزایش اشت‌ها در ترکیب با کاهش وزن اغلب مربوط به کرمک و کرم نواری است.

این اتفاق زمانی می‌افتد که فرد مبتلا به اندازه خوبی غذا می‌خورد ولی باز هم گرسنه است. هم چنین فرد آلوده ممکن است متوجه گرسنگی زود هنگام صبح شود و بعد از خوردن غذا هرگز احساس سیری و رضایت نمی‌کند.

ناراحتی‌های روحی

آلودگی انگلی می‌تواند باعث نوسان خلقی، افسردگی، اضطراب و همچنین توهمات بصری شود. اغلب این علائم با مشکلات هاضمه همراه می‌شوند. روده دارای نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی (به ویژه سروتونین) است که برای سیستم عصبی روده‌ای سالم مهم هستند.

ضایعات متابولیکی سمی تولید شده توسط انگل‌ها در روده می‌تواند به نورون‌ها و انتقال دهنده‌های عصبی حمله کند و باعث عصبانیت، بی‌قراری، نوسان و حتی افسردگی شود.

علائم انگل در بدن

دندان قروچه

اگر دندان‌های خود را در خواب روی هم فشار می‌دهید، یکی از دلایل ممکن هجوم انگل‌ها است. هم چنین به دلیل اضطراب و بی‌قراری ناشی از مواد زائد و سمومی که توسط انگل‌ها در بدن منتشر می‌شوند، ممکن است در حین خواب این حرکت رخ دهد. به عنوان انگل‌های بیماری‌زا، اگر شما متوجه چنین علائمی در کودکانتان شده اید، مدفوع او را معاینه کنید.

کم خونی و فقر آهن

هجوم کرمک و کرم‌های گرد می‌تواند منجر به کمبود آهن در بدن و در نهایت ایجاد کم خونی شود. انگل‌ها، ویتامین‌های خوب، از جمله آهن، را از غذایی که فرد می‌خورد، می‌دزدند و منجر به کمبود آهن می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب سفید شدن زبان خطرناک است؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *