خوب شدن سریع زخم باز + بهمن 1401

خوب شدن سریع زخم باز + بهمن 1401

به‌طور کلی ما چندین نوع زخم مختلف داریم که درباره هر یک از آن‌ها باید درمان خاصی پیش گرفت. برخی از زخم‌­ها دارای خونریزی شدید هستند و برخی دیگر نه.

خوب شدن سریع زخم باز

خوب شدن سریع زخم باز نیازمند استفاده از روش­ها و راهکار­هایی خاص است. اگر زخم شما عمیق نباشد می­توان از داخل خانه به کمک چند ماده التیام­بخش آن را درمان کرد.

در این مقاله همراه ما باشید تا باهم بیشتر درباره زخم صحبت کنیم و روش­های درمان آن را به شما بگوییم.

زخم چیست؟

زمانی که سطح پوست دچار شکاف و از هم گسیختگی می­شود، ما به آن زخم می­گوییم. زخم می­تواند بر اثر اتفاقات بزرگ و کوچک رخ دهد.

زخم عارضه شایعی است و تمامی انسان­ها خواه یا ناخواه به آن دچار می­شوند. بدن ما می­تواند زخم­های خفیف را درمان کند.

خود ما نیز می­توانیم به کمک روش­هایی زخم­های با شدت متوسط را از بین ببریم و خون‌ریزی را متوقف کنیم.

البته در نظر داشته باشید که برای درمان زخم باز پیچیده باید با نوبت دهی آنلاین به دکتر متخصص پوست مراجعه کرد. زخم عموما مشکل جدی نیست اما گاهی می­تواند مشکلات جدی‌تر دیگری را پدید بیاورد.

زخم اگر عمیق باشد، ممکن است باعث عفونت شود یا بیماری­های شدید پوستی مثل اگزما و صدفک را به­وجود بیاورد. در ادامه به کمک این مطلب خوب شدن سریع زخم باز و درمان­های خانگی آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چند نوع زخم داریم؟

زخم را می­توان به انواع مختلفی دسته­بندی کرد؛ اما باید بدانید که به‌شکل کلی ما دو نوع زخم داریم. زخم­های باز و زخم­های بسته. زخم بستر، زخم جراحی، زخم تروماتیک، زخم هموروئید، زخم دیابت و… انواعی دیگری از زخم هستند که بر اساس علت وقوع دسته­بندی شده­اند.

زخم بسته زخمی است که در آن ما دچار جراحت داخلی شده­ایم و اثر آن در پوست دیده نمی­شود. زخم باز کاملا عکس این مورد است.

برای درمان زخم بسته معمولا باید به دکتر مراجعه کرد اما راه­هایی برای کم کردن نشانه­های آن وجود دارد. زخم­های باز را می­توان در بسیاری از موارد با راهکار­های خانگی درمان کرد.

چه زمانی دچار زخم باز می­شویم؟

زخم باز زخمی است که می­تواند سطح پوست ما را دچار آسیب کند. این نوع آسیب دیدگی به‌راحتی از روی سطح پوست قابل تشخیص است.

زخم باز ممکن است در مقیاس کوچک و بزرگ برای هر شخصی اتفاق بیفتد. زخم­های باز معمولا خفیف هستند و می­توان آن‌ها را در خانه درمان کرد. برخورد با اجسام تیز و برنده، تصادفات جاده­ای، سقوط از ارتفاع و درگیری از مهم­ترین دلایل ابتلا به زخم باز هستند.

در تصادفات اگر جراحت عمیق و جدی باشد، باید فوریت­های پزشکی را لحاظ کرد و فرد آسیب­دیده را فورا به مراکز درمانی رساند. برای فهمیدن اینکه زخم چقدر عمیق است، می­توانید زمان خونریزی را بررسی کنید. زخم­های جدی بیش از ۲۰ دقیقه خونریزی دارند.

زخم­ها باز چند نوع هستند؟

به‌طور کلی ما ۴ نوع زخم باز داریم. پارگی، جداشدگی، سوراخ­شدگی و ساییدگی.

  • پارگی: شکافی عمیق که منجر به باز شدن سطح پوست می­شود. نوع شدید پارگی شامل خونریزی ادامه­دار خواهد بود. ابزار­های نوک­تیز مثل ابزار­های صنعتی و برخی وسایل آشپزخانه می­توانند این عارضه را ایجاد کنند.
  • جداشدگی: در این نوع ما بخشی از پوست و بافت زیرین آن را از دست می­دهیم. این نوع زخم بسیار سنگین و دردناک است. تصادف، تیراندازی و انفجار ممکن است این زخم را پدید بیاورد. جداشدگی دارای خونریزی شدید است و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کرد.
  • سوراخ­شدگی: وسایل نوک­تیز می­توانند چنین زخمی را در ما ایجاد کنند. این نوع زخم معمولا خونریزی ندارد یا خونریزی کمی در آن شاهد هستیم. البته گلوله اسلحه زخمی از نوع سوراخ­شدگی با خونریزی شدید ایجاد خواهد کرد. این نوع زخم در صورت عمیق بودن بافت­های داخلی بدن را تحت تاثیر قرار می­دهد. در مقیاس کوچک می­توان این زخم را در خانه درمان کرد. برای جلوگیری از عفونت در سوراخ­شدگی واکسن کزاز تزریق می­شود.
  • ساییدگی: پوست می­تواند در اثر برخورد با سطح زبردچار ساییدگی و خراش شود. معمولا این زخم در اثر برخورد با آسفالت بروز می­کند. ساییدگی خونریزی ندارد اما باید زخم را به­شکل مستمر ضدعفونی نمود.

ساییدگی

چگونه زخم­های باز را پانسمان کنیم؟

اگر زخم شما دارای خونریزی شدیدی نیست، آن را پاک کنید و سپس به کمک مواد ضدعفونی­کننده مثل بتادین سطح زخم را از آلودگی پاک نمایید.

شما می­توانید با فشاردادن جای زخم خونریزی را مدیریت کنید و آن را بند بیاورید. گاز استریل، وسیله­ای لازم برای پانسمان زخم شماست. پیش از پانسمان، زخم شما باید خشک شده و دیگر نیاز به ضدعفونی نداشته باشد.

در صورتی که خواستید پانسمان قدیمی را تعویض کنید، آن را درون یک کیسه پلاستیکی بیندازید، درش را گره بزنید و سپس دور بریزید.

زخم­هایی که مقیاس بسیار کوچکی دارند، بدون پانسمان هم خوب می­شوند. اگر زخم شما در ناحیه­ای است که با آن زیاد کار می­کنید، مثل انگشتان، از چسب زخم برای راحتی بیشتر استفاده کنید. برای درمان زخم‌های باز باید پانسمان آنها را مرتب تعویض کرد.

زخم باید همیشه تمیز بماند تا به­سرعت درمان شود. کسی که زخم شما را پانسمان می­کند نیز باید دستان تمیزی داشته باشد تا زخم دچار عفونت نشود. اگر درد زخم شما را آزار می­دهد می­توانید از استامینوفن برای تسکین درد­های خود استفاده کنید.

برای درمان خانگی زخم باز چه کنیم؟

زخم­های خفیف را می­توان به کمک موادی خاص درمان نمود. یکی از اجزای ادویه زردچوبه کورکومین است که خاصیتی ضد التهابی دارد. شما می­توانید این ماده را با آب گرم مخلوط کنید و خمیر آن را به عنوان پانسمان بر روی زخم خود بگذارید.

گلیسریل لورات ماده چربی است که ضد میکروب­ها عمل می­کند. این ماده را می­توانید در روغن نارگیل بیابید. استفاده از روغن نارگیل برای بهبود زخم فوق­العاده است. یکی دیگر از موادی که می­توانید برای خوب شدن سریع زخم باز به­کار بگیرید، آلوئه­ورا است.

این ماده می­تواند از طریق ویتامین­ها و مواد مغذی خود زخم شما را بهبود ببخشد. سیر نیز با آلیسین خود برای زخم شما مفید است. شما می­توانید از این ماده محلول یا خمیر بسازید یا اینکه ژل مخصوص آن را از بیرون تهیه کنید.

برای درمان زخم باز چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر عمق زخم شما زیاد است (بیش از ۲ سانتی­متر)، خونریزی شما متوقف نمی­شود، آثاری از له­شدگی و سوختگی شدید در آن است یا اینکه زخم شما آلوده شده است و سریعا برای درمان به سراغ پزشک بروید. همچنین زخم­هایی که بر اثر گازگرفتگی ایجاد می­شوند، نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

برای درمان زخم باز چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

برای خوب شدن سریع زخم باز می­توانید راهکار­های خانگی را به­کار بگیرید و به سرعت این زخم را درمان کنید. زخم عارضه­ای شایع است و هر کسی ممکن است در طول زندگی خود دچار آن شود.

زخم­های عمیق نیازمند مراجعه به پزشک هستند؛ چراکه ممکن است مشکلات جدی به بار بیاورند. عمق زخم و خونریزی آن می­تواند مشخص کند که شما نیاز به پزشک و درمان جدی دارید یا نه.

اگر زخم شما سطحی است، آن را به کمک روش­های خانگی درمان کنید و از بین ببرید. ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید؛ سلامت بمانید.

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *