افسردگی پس از ازدواج | راه حل درمان افسردگی پس از ازدواج + بهمن 1401

افسردگی پس از ازدواج | راه حل درمان افسردگی پس از ازدواج + بهمن 1401

معمولا افسردگی فرد را دچار علائمی مانند ناامیدی، احساس بی‌ارزشی، بی‌انگیزگی، عدم تمرکز، تفکر منفی و لذت‌نبردن از فعالیت‌های معمولی می‌کند.

افسردگی پس از ازدواج

به‌‌تازگی ازدواج کرده‌اید و احساس می‌کنید زودرنج، غمگین یا ناامید شده‌اید؟ این‌ها ممکن است نشانه‌های افسردگی پس از ازدواج باشند، اما نگران نباشید چون با اقداماتی می‌توانید آن را مهار کنید. در این مقاله، درباره افسردگی پس از ازدواج و راهکارهای مقابله با آن صحبت می‌کنیم. با مجله اینترنتی کوبههمراه باشید.

افسردگی پس از ازدواج چیست؟

افسردگی پس از ازدواج چیست؟

ازدواج یکی از اتفاقات شادی‌بخش زندگی است و ممکن است با دیدن نشانه‌های افسردگی بعد از ازدواج تعجب کنید، عذاب وجدان بگیرید و از خودتان بپرسید: «چرا بعد از اتفاقی که این‌قدر براش ذوق داشتم، چنین احساسی دارم؟»

احساس گناه به‌خاطر این احساسات کاملا طبیعی است. در واقع ازدواج شامل چندین تغییر بزرگ و شروع مرحله‌ای جدید در زندگی است. این تغییرات ممکن است بر خلق‌‌وخوی شما اثر بگذارند و باعث شوند دچار علائم افسردگی شوید. گاهی هم ممکن است این احساس معنای دیگری داشته باشد.

علل افسردگی پس از ازدواج

فشار رسانه‌ای و فرهنگی و خاص جلوه‌دادن روز عروسی به‌عنوان «روز بزرگ» باعث می‌شود بسیاری از افراد بعد از عروسی دچار ناراحتی یا افسردگی شدید شوند.

ممکن است بعد از ازدواج، با بازگشت به کارهای روزمره و وظایف و مسئولیت‌های شغلی احساس افسردگی کنید، چون احساس می‌کنید دیگر چیز هیجان‌انگیزی برای انتظار ندارید.

گاهی دلیل این احساسات این است که فکر می‌کنید شریک زندگی‌تان آن‌طور که می‌خواهید یا فکر می‌کنید، دوست‌تان ندارد و این افکار باعث خشم، رنجش و افسردگی می‌شود.

علل افسردگی پس از ازدواج

چطور با افسردگی پس از ازدواج مقابله کنیم؟

افسردگی بعد از ازدواج احساسی کاملا طبیعی است که به‌راحتی می‌توانید آن را مهار کنید و احساس بهتری داشته باشید. چند مورد از مهم‌ترین راهکارهای خودمراقبتی در برابر افسردگی را در این قسمت مرور می‌کنیم.

۱. دلایل احساس مطمئن‌نبودن از ازدواج را شناسایی کنید

اولین گام شناسایی این وضعیت است. گاهی اوقات‌ مطمئن‌نبودن از تصمیم ازدواج ممکن است شما را مضطرب کند و باعث ابهام شرایط شود. توانایی صحبت‌کردن درباره این وضعیت باعث می‌شود که بتوانید به‌درستی نگرانی‌های خود را برطرف کنید. مثلا به‌جای گفتن «من نمی‌دانم بعد از ازدواج باید چطور رفتار کنم»، کمی عمیق‌تر کنکاش کنید تا بفهمید دلیل این‌ شک و تردید چیست.

۲. با همسرتان درباره احساسات‌تان صحبت کنید

یکی از راهکارهای مفید برای مهار احساس تردید در ازدواج این است که با شریک زندگی‌تان درباره آن صحبت کنید. بر اساس پژوهش‌ها، صحبت‌کردن درباره این موضوع صمیمیت زن و شوهر را افزایش می‌دهد و همچنین فرصتی برای تعیین قوانین و انتظارات دو طرف فراهم می‌کند.

موقع صحبت‌کردن به‌جای جملاتی که با «تو» شروع می‌شوند، جملات‌تان را با «من» شروع کنید. عباراتی که با «تو» شروع می‌شوند، معمولا انتقادی مطرح می‌شوند و اغلب منجر به حالت تدافعی می‌شوند که باعث می‌شود گفت‌وگوی سازنده‌ای شکل نگیرد.

۳. بخش‌هایی از زندگی مجردی خود را حفظ کنید

با خانواده یا دوستانتان قرار بگذارید و با هم وقت بگذرانید. فعالیت‌های موردعلاقه‌تان را انجام بدهید و دوباره شور و شوق دنیای مجردی را احساس کنید. اگر به مسائل پیرامون ازدواج علاقه دارید، مطلب بهترین سن ازدواج چه زمانی است؟ را بخوانید.

بخش‌هایی از زندگی مجردی خود را حفظ کنید

۴. هدف جدید تعیین کنید

فکر می‌کنید عروسی تمام شده است و دیگر هیجان هیچ اتفاق بزرگی را ندارید؟ اشتباه می‌کنید. زندگی پر از است از اتفاقات و هیجانات بزرگ و شگفت‌انگیز! کافی‌ است هدف تعیین کنید و برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید. برخی از برنامه‌های مفرحی که می‌توانید با آن‌ها شاد باشید، عبارت‌‌‌اند از:

  • برنامه‌ریزی برای تعطیلات خانوادگی؛
  • برگزاری مهمانی خانوادگی؛
  • پس‌انداز برای خرید خانه جدید؛
  • آماده‌شدن برای اولین سالگرد ازدواج؛
  • بازسازی یا تغییر دکوراسیون منزل؛
  • جشن‌گرفتن تولد همسر.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی این نشانه‌ها می‌گوید شما فردی مغرور هستید را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *