اضطراب کودکان و روش های مقابله با آن + بهمن 1401

اضطراب کودکان و روش های مقابله با آن + بهمن 1401

کودکان  نیز مانند بزرگسالان، لحظه‌های زیادی را با اضطراب و استرس پشت سر می گذارند. توجه کنید که عدم شناخت و درمان اختلال اضطراب کودکان، می‌تواند منجر به مشکلات عاطفی و جسمی ماندگار در آن‌ها شود و خواب، آرامش، هوشمندی و … را در کودکان تحت تاثیر قرار دهد.

اضطراب-کودکان

اضطراب کودکان چیست؟ کودکان هم مانند بزرگسالان دچار اضطراب‌های ناشی از رخدادها می‌شوند و امکان دارد مدام این حس را تجربه کنند. هنگامی که شدت ترس‌ها و نگرانی‌های کودک از حد معمول فراتر می‌رود، دچار اضطراب و نگرانی می‌شود که می‌تواند دوران کودکی‌اش را تحت تاثیر قرار دهد. برای مثال، ترس شدید از دوری والدین، ترس شدید از یک چیز یا قرار گرفتن در یک موقعیت خاص، ترس شدید از مدرسه یا جاهای شلوغ، ترس شدید از آینده و اتفاقات بد و داشتن ترس‌های مکرر دوره‌ای، نمونه‌ای از اضطراب کودکان است که باید با آن مقابله شود. در این مقاله از مجله اینترنتی دلتا، به راه‌های مقابله با اضطراب کودکان و غلبه بر آن پرداخته‌ایم.

راهبردهایی برای کمک به فرزندتان برای مقابله و مدیریت اضطراب

کمبود-اعتماد-به-نفس-کودکانعدم مدیریت و کنترل اضطراب کودکان می‌تواند منجر به نتایج مخربی بر سلامت و آینده کودکان شود. در ادامه راهکارهایی برای مقابله و مدیریت اضطراب کودکتان ارائه خواهیم داد.

مراسم شبانه داشته باشید

یکی از راه‌های مقابله با اضطراب کودکان، برپایی مراسم شبانه برای گفت‌وگوست. یادتان باشد حرف زدن در مورد مشکلات، نگرانی‌ها و اتفاقات روز می‌تواند به کودک شما آرامش دهد و این حس را در او ایجاد کند که تنها نیست و مشکلات قابل حل هستند و صبح فردا همه چیز بر روال عادی زندگی جریان دارد.

کودکتان را هنگام تماشای رسانه‌ها تحت نظر بگیرید

اخبار و حوادث را با کودکتان تماشا کنید که اگر خبر خشونت‌آمیزی پخش شد، بتوانید اضطراب کودکان خود را با توضیح در خصوص آن خبر کاهش دهید یا از بین ببرید. چراکه ممکن است کودک شما هنگام دیدن آن خبر حس کند که ممکن است اتفاق مشابهی برای او و خانواده‌‌اش رخ دهد.

به کودکتان کمک کنید که با ترس‌هایش مقابله کند

اضطراب-در-کودکان-و-استرسمهم‌ترین قدم شما برای کودکتان، گفت‌وگوی مستمر با او در خصوص همه چیز است؛ به‌ویژه مسائلی که او را آزار می‌دهد. در این گفت‌و‌گوها فرزند شما راه حل مشکلات خود را درمی‌یابد و حس می‌کند که کنترل شرایط را در دست گرفته است. بنابراین، با شریک شدن مشکلاتش با شما، حس آرامش بیشتری می‌کند و این‌گونه اضطراب کودکان کاهش می‌یابد. توجه کنید که با قابل اعتمادبودن و باثبات بودن، به فرزند خود اطمینان می‌دهید که می تواند به شما اعتماد کند.

به فرزندتان تکنیک های ریلکس کردن را یاد بدهید

برای کاهش اضطراب کودکان، تنفس آرام، مدیتیشن و تجسم خلاقانه را به آن‌ها بیاموزید. انجام این کارها هم به آرامش کودکتان کمک می‌کند، هم پیوند محکم‌ترین بینتان ایجاد می‌کند.

بیش از اندازه برای کودکتان برنامه‌ریزی نکنید!

غلبه بر اضطراب کودکانکاهش اضطراب کودکان در گرو آرامش کودکان است. فرزندان شما برای رهایی از فشار، به زمانی برای استراحت نیاز دارند. هنگامی که از کودکتان بیش از حد توانش انتظار دارید، ممکن است همان علائم اضطراب بزرگسالان را از خود بروز دهد؛ مانند  سردرد، معده درد، زخم معده، اختلالات خواب، حملات اضطرابی، جویدن ناخن و همچنین شب‌ادراری. متاسفانه اغلب والدین به فرزندان خود فشار می‌آورند؛ زیرا معتقدند که موفقیت کودکان در گرو فعالیت‌های بیشتر است؛ غافل از اینکه تنها بار وحشتناکی را بر دوش کودکان خود می‌گذارید.

برای بازی‌های خلاقانه با کودک خود وقت بگذارید

یکی دیگر از راه‌های مهم کاهش اضطراب کودکان، بازی‌های خلاقانه است؛ چراکه می تواند نگرانی‌های کودکتان را از بین ببرد و تجربیات مثبتی را برایش رقم بزند. در این روش، کودک شما فرصتی پیدا می‌کند تا درون خود بازگردد، اعتمادبه‌نفس خود را به دست آورد و به شکل درستی با مشکلاتش روبه‌رو شود.

ورزش را حتما در برنامه روزانه کودک خود بگنجانید

ورزش کردن می‌تواند به تحریک هورمون اندورفین منجر شود و ذهن کودکتان را از مشکلات دور سازد. حس شادی و موفقیت می‌تواند توانایی کودک شما را برای آموختن مهارت‌های مقابله‌ای افزایش دهد.

همانی باشید که دوست دارید فرزندتان باشد!

اضطراب-کودکان-و-نگرانیوالدین، بزرگ‌ترین الگوی فرزندان خود هستند. کودکتان شما را می‌بیند و همان‌گونه رفتار می‌کند. اگر در شرایط بحرانی آرام باشید و معقول رفتار کنید، کودکتان نیز راه مقابله با مشکلات را می‌آموزد؛ بنابراین برای کاهش اضطراب کودکان، ابتدا روی کاهش اضطراب خود تمرکز کنید.

هرگز احساسات کودک خود را نادیده نگیرید!

اضطراب-کودکان-و-نگرانیاگر فرزند شما در مدرسه یا محیط بیرون ترسیده، رنجیده  یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته، مهم است که با او همدردی کنید و به او نشان دهید که حامی او هستید. حتی اگر فرزندتان اشتباه کرده است، با او به تندی برخورد نکنید و اجازه دهید از تجربیات خود بیاموزد. با همراه شدن با احساسات فرزندتان به او نشان می دهید که برایتان مهم است و این‌گونه، اضطراب کودکان تا حد بسیاری کنترل می‌شود.

تمرکز فرزندتان را به سمت مثبت‌نگری تغییر دهید

وقتی کودکتان دچار استرس و اضطراب است، تمرکز ذهن او را از موارد منفی به سمت مثبت‌نگری برگردانید.

به‌طور جدی به مشکلات فرزندتان گوش دهید

با جدیت به مشکلات فرزندتان گوش کنید. منبع اضطراب او را بشناسید تا بتوانید راه حل مناسبی برای او بیابید.  این‌گونه، اضطراب کودکان تا حد بسیاری کاهش می‌یابد و اعتماد به نفس خود را به دست می‌آورد.

زمان زیادی را با فرزند خود سپری کنید

اضطراب-در-کودکان-و-استرسیکی از بهترین و موثرترین تکنیک‌های کاهش اضطراب کودکان که به سادگی قابل اجراست، سپری کردن زمان بیشتری با خانواده است.

سخن آخر

یکی از مهم ترین مشکلات کودکان، اضطراب کودکان است که می تواند آثار مخربی بر جسم و روح آن‌ها داشته باشد. برای کاهش و کنترل اضطراب کودکان، تکنیک‌هایی وجود دارد که در این مطلب از مجله اینترنتی کوبهبه آن پرداخته‌ایم.

پیشنهاد مطالعه: بیش فعالی (ADHD) چیست؟ این بیماری، زندگی شما و کودکتان را عذاب‌آور می‌کند!

 

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *