آلودگی هوای داخل خانه | مجله دلتا + بهمن 1401

آلودگی هوای داخل خانه | مجله کوبه+ بهمن 1401

اگر به کیفیت هوای داخل خانه خود اهمیت می‌دهید، بهتر است عوامل آلودگی هوای داخل خانه را بشناسید.

آلودگی هوای داخل خانه

آلودگی هوای داخل خانه ممکن است به چشم نیاید اما می‌تواند دو تا پنج برابر بیشتر از آلودگی هوای بیرون خانه باشد. از آنجایی‌که مردم معمولا ۹۰ درصد زمان خود را در داخل خانه می‌گذرانند، این مسئله می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید.

آلودگی هوای داخل خانه

عوامل آلودگی هوای داخل خانه

به باور متخصصان استفاده از شمع‌های معطر، انواع عودها و محصولات بهداشتی، کیفیت هوای خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به‌طوری‌که از حداقل میزان کیفیت کمتر شده و شما را در معرض خطرات جدی سلامتی قرار می‌دهند.

وقتی به‌طور معمول به آلودگی هوا فکر می‌‌کنیم، ماشین‌ها، هواپیماها، گازهای گلخانه‌ای و امثال آن‌ها را در نظر می‌گیریم اما مواردی خانگی وجود دارند که داخل خانه‌های ما را نیز آلوده می‌کنند.

کیفیت پایین هوای داخلی با بیماری ریوی، بیماری قلبی و حتی سکته مغزی مرتبط است. چند نمونه از مواردی که باعث آلودگی هوای داخل خانه می‌شوند در ادامه می‌آیند.

۱.  شومینه‌ها و شعله‌های بدون حفاظ

استفاده از این آتش‌ها در خانه باعث ایجاد ذراتی از قبیل ذرات جامد و قطرات مایع موجود در هوا می‌شوند. برخی از این ذرات، مانند خاک، دوده، گرد و غبار یا دود، به اندازه ‌ای بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح نیز دیده می‌شوند.

آلودگی هوای داخل خانه

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌‌گوید چنین ذرات ریز و کوچک‌تری می‌‌توانند «خطرناک» باشند، زیرا می‌‌توانند به قسمت‌های عمیق ریه‌ها و حتی در خون شما نفوذ کنند.

این ذرات ریز در هنگام تنفس می‌توانند به ریه‌های ما آسیب بزنند و خطر ابتلا به سرطان ریه را در دراز مدت افزایش دهند.

۲. شمع‌های معطر و عودها

این روزها استفاده از شمع‌های معطر و عودها و گیاهان خوشبو‌کننده برای تلطیف هوای خانه، امری رایج است. اما استفاده از این موارد به‌دلیل اینکه هنگام سوختن، ذرات ریز آلاینده‌هایی از خود خارج می‌کنند، بسیار مضر است. به باور پزشکان سوختن عودها ۱۰۰ برابر بیشتر از یک شمع معطر ذرات ریز آلاینده تولید می‌کند.

آلودگی هوای داخل خانه

۳. محصولات پاک‌کننده بهداشتی

و در نهایت به محتمل‌ترین نامزد آلاینده‌های هوا در خانه می‌رسیم : محصولات پاک‌کننده. این محصولات از قبیل جلا دهنده مبلمان، خوشبو کننده هوا، شامپو فرش، اسپری پاک‌کننده اجاق گاز و همچنین  مواردی مثل دئودورانت و اسپری مو، حاوی ترکیبات آلی فراری هستند که هنگام تنفس باعث تحریک و آسیب به ریه‌ها می‌شوند.

علاوه‌بر این، این داده‌ها بدون توجه به اینکه خانه‌ها در مناطق روستایی یا بسیار صنعتی واقع شده‌اند نتایجی یکسان نشان داده‌‌اند.

آلودگی هوای داخل خانه

راهکارها

۱.استفاده از مواردی ذکر شده را به حداقل برسانید.

۲. از گیاهان آپارتمانی برای بهتر شدن هوای منزل کمک بگیرید.

۳. پنجر‌های خانه را چند بار در روز و به هنگام مناسب بودن کیفیت هوای بیرون، باز کنید تا هوای خانه تخلیه شود.

پیشنهاد مطالعه: جادوی تلقین و قدرت شگفت‌انگیز آن را از دست ندهید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *