چگونه چیدمان خانه ایرانی داشته باشیم؟ + بهمن 1401

چگونه چیدمان خانه ایرانی داشته باشیم؟ + بهمن 1401

از دکوراسیون‌های مدرن خسته شده‌اید؟ دلتان چیدمان خانه ایرانی می‌خواهد؟ نمی‌دانید چگونه خانه خود را کاملا به سبک ایرانی تزیین کنید؟ این مقاله برای شماست.

چیدمان خانه ایرانی

چیدمان خانه ایرانی اندکی با چیدمان و دیزاین خانه‌ها در سایر نقاط دنیا فرق دارد؛ زیرا ایرانی‌ها از دیرباز عادت داشتند که عناصر خاص موردنظر خودشان را در دکوراسیون خانه جای دهند. دکوراسیون خانه به سبک ایرانی دارای اصول و نکاتی است که مجله اینترنتی کوبهآن‌ها را به شما معرفی خواهد کرد.

چگونه چیدمان خانه ایرانی داشته باشیم؟

چیدمان خانه ایرانی به طور معمول نشان‌دهنده سنت‌های فرهنگی و معماری خاص کشورمان است. دکوراسیون خانه ایرانی با به‌کاربردن المان‌های سنتی و فرهنگی و باتوجه‌به طراحی و ویژگی‌های خاص آن، می‌تواند به شما کمک کند فضای زندگی خود را بهتر سازید.

در زیر تعدادی از بهترین ترفندها برای چیدمان منزل ایرانی آورده شده است.

نقش نور در خانه های ایرانی

استفاده از عناصر سنتی

از عناصر سنتی مانند قالیچه‌ها، کاشی‌ها، سفال‌ها، رومیزی‌های ‌بافته شده و الگوهای محلی استفاده کنید تا به فضای منزل خود نمایی ایرانی ببخشید.

بهره‌گیری از نور طبیعی

استفاده از پنجره‌های بزرگ و مناسب در منزل، به شما این امکان را می‌دهد که نور طبیعی در خانه داشته باشید. باز کردن پرده‌ها و چیدن وسایل کمتر در جلوی پنجره‌ها در چیدمان خانه ایرانی تاثیر جالبی دارد.

استفاده از درب‌های سنتی

درب‌های چوبی با طرح‌ها و نقوش سنتی می‌توانند زیبایی خاصی به منزل ایرانی ببخشند. انتخاب درب‌هایی با صنایع‌دستی محلی و طراحی‌های سنتی می‌تواند جذابیت و اصالت به فضا ببخشد.

حریم شخصی حتی در آشپزخانه ایرانی

ایجاد حریم شخصی

حفظ حریم شخصی خانه در فرهنگ ایرانی اهمیت زیادی دارد. برای حفظ حریم شخصی می‌توانید از پرده‌ها یا پارتیشن‌ها برای جداسازی فضاهای داخلی و خارجی خانه استفاده کنید.

حیاط‌خلوت

حیاط‌خلوت یکی از فضاهایی است که در خانه‌های ایرانی از دیرباز وجود داشته است. با داشتن حیاط‌خلوت در خانه می‌توانید آن را به گونه‌ای دیزاین کنید که مکان مناسبی برای گپ و گفت‌های خانوادگی داشته باشید، درحالی‌که از فضای دنج و زیبای آن نیز لذت می‌برید.

استفاده از الگوها و رنگ‌های محلی

در طراحی و چیدمان خانه ایرانی می‌توانید از الگوها و رنگ‌های محلی استفاده کنید. انتخاب پارچه‌ها، پرده‌ها، رومیزی‌ها و سایر وسایل دکوراسیون داخلی با الگوها و رنگ‌های محلی می‌تواند به زیبایی و جذابیت فضا بیفزاید.

استفاده از الگوها و طرح های سنتی در مبلمان

استفاده از طرح‌های معماری ایرانی

در طراحی داخلی منزل ایرانی، دیوارهای گچ‌کاری شده یا استفاده از گل و گیاهان فراوان در فضایی مانند پاسیو نمای جذاب و طراوت و تازگی به خانه می‌بخشد.

استفاده از نورپردازی مناسب

نور همیشه یکی از مهم‌ترین مسائل در دکوراسیون و چیدمان خانه ایرانی بوده است. نورپردازی مناسب به اتاق‌ها و فضاهای داخلی خانه جلوه و زیبایی خاصی می‌بخشد. از نورهای محلی و ملایم در نقاط مختلف فضا استفاده کنید تا جو گرم و دلنشینی را ایجاد نمایید.

در چیدمان خانه ایرانی کدام بخش‌ها از همه مهم‌تر هستند؟

در چیدمان خانه ایرانی بخش‌های مختلفی از خانه مهم هستند که با دیزاین صحیح آن‌ها می‌توانید یک خانه ایرانی زیبا حتی با دکوراسیون مدرن داشته باشید.

ورودی

یکی از عناصر مهم در دیزاین خانه‌های ایرانی ورودی خانه است که معمولا دارای یک در زیبا (دروازه) است. دروازه خانه‌های ایرانی با طرح‌ها و رنگ‌های سنتی مزین شده است.

رومیزی های ترنج دار با نقش های سنتی

حیاط

بسیاری از خانه‌های ایرانی دارای یک حیاط داخلی هستند که ساختمان اصلی در پس یا پیش از آن قرار گرفته است. اگر حیاط جلوی خانه باشد، خانه شمالی و اگر حیاط در پشت ساختمان واقع شده باشد، خانه جنوبی خواهد بود. حیاط اغلب به‌عنوان فضای باز برای استراحت یا دور هم جمع‌شدن‌های خانوادگی استفاده می‌شود.

هال خانه

هال خانه فضای مرکزی خانه است. بهترین دیزاین و دکوراسیون خانه را معمولا در این بخش خانه باید انجام دهید. هال خانه دقیقا همان بخشی است که اعضای خانواده را دور هم جمع می‌کند.

اتاق‌ها

اتاق‌های خصوصی در تمام خانه‌ها هستند و اتاقی است که هر فرد تنها برای خودش دارد. این اتاق‌ها اغلب با مبلمان راحت و وسایل شخصی تزیین شده‌اند که نشان‌دهنده سلیقه و سبک افراد خانواده است.

فرش در اتاق خواب های ایرانی

آشپزخانه

آشپزخانه در خانه ایرانی اغلب جادار و مجهز است.  از آنجایی که ایرانی‌ها بسیار اهل مهمانی و رفت‌وآمد هستند داشتن یک آشپزخانه بزرگ از ویژگی‌های خانه‌های ایرانی محسوب می‌شود.

تراس یا بالکن

بسیاری از خانه‌های ایرانی دارای تراس یا بالکن هستند که فضای بیرونی را برای استراحت و لذت‌بردن از مناظر فراهم می‌کند. می‌توان آن را با گیاهان، صندلی و عناصر سنتی تزیین کرد و چیدمان خانه ایرانی را آنجا کاملا به نمایش گذاشت.

سخن آخر

به یاد داشته باشید که چیدمان و طراحی خانه‌های ایرانی می‌تواند بر اساس تأثیرات منطقه‌ای، ترجیحات شخصی و گرایش‌های معماری مدرن متفاوت باشد. در بسیاری از خانه‌های ایرانی طاقچه برای قراردادن وسایل وجود دارد که این خودش به چیدمان خانه ایرانی کمک می‌کند.

حیاط بخش مهمی از خانه های ایرانی

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۷ پیشنهاد طلایی برای انتخاب شیک‌ترین رومیزی ناهارخوری را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *