مرده‌ها در این قبرستان از بین نمی‌روند!

مرده‌ها در این قبرستان از بین نمی‌روند! + بهمن 1401

یکی از جاهای دیدنی مازندران که اسرار زیادی را در دل خود پنهان کرده است و از قرن‌ها پیش تا کنون همچنان پابرجا مانده، قبرستان سفید چاه است.

گورستان سفید چاه

قبرستان سفید چاه یکی از جاهای دیدنی استان مازندران است که قدمت آن به دوره تیموریان برمی‌گردد و جزء اولین قبرستان‌های مسلمانان در ایران بوده است.

قبرستان اسرار قبرستان سفید چاه

گورستان سفید چاه که به قبرستان سپید نیز مشهور است در شهرستان گلوگاه، بخش یانه‌سر و روستای سفید چاه بنا شده است. این قبرستان عجیب که از ۱۲۰۰ سال پیش تا کنون همچنان پابرجا مانده در سال ۱۳۸۱ بالاخره به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اسرار و افسانه‌های زیادی درباره این قبرستان عجیب گفته شده که حتی بعضی از آن‌ها کاملا درست از آب درآمده است! بله شاید عجیب باشد؛ اما این‌گونه نیست که هر داستانی که پدربزرگ و مادربزرگ‌های ما تعریف می‌کرده‌اند تنها یک داستان بوده باشند! بعضی از آنها چاشنی حقیقت دارند که با پیشرفت علم ثابت شده تنها یک داستان توخالی و دروغی نیستند.

یکی از داستان‌های اسرارآمیز درباره ترسناک‌ترین قبرستان ایران این است که مرده‌ها در این قبرستان پوسیده نمی‌شوند! فکر می‌کنید این یک باور دروغی است؟ خیر! ما به شما می‌گوییم این یک داستان ترسناک حقیقی است.

گورستان سفید چاه

قبرستان عجیب ایران که دوازده قرن قدمت دارد اولین قبرستان مسلمانان در ایران بوده است که به‌خاطر جنس خاکش اجساد مردگان دفن شده در آن از گزند پوسیدگی در امان هستند.

بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. میزان بالای آهک در این قبرستان باعث سفیدی رنگ خاک آن شده که به همین علت آن را قبرستان سفید چاه نام‌گذاری کرده‌اند.

هرچند نوع، جنس و نقش سنگ لحد نیز در سالم ماندن اجساد تاثیر به سزایی دارد. داستان‌های سالم ماندن اجساد مسلمانان هم به همین سنگ لحد برمی‌گردد؛ چراکه اولین‌بار مسلمانان سنگ لحد را بر گور مردگان کار گذاشتند.

در این قبرستان از تخته‌سنگ‌های کوه‌های اطراف برای سنگ لحد استفاده می‌شود که چون جنس آن‌ها هم از آهک است تاثیر بیشتری بر دوام و سالم ماندن جسد دارد. در قبرستان‌های دیگر به‌جای سنگ از تخته چوبی استفاده می‌شود که تجزیه آن زودتر از سنگ اتفاق می‌افتد. شاید این یکی از دلایلی بوده است که افراد مهم و سرشناس اطراف را در این قبرستان دفن می‌کردند.

عجیب ترین قبرستان ایران

افراد مهمی که در گورستان سفید چاه دفن شده‌اند

ابراهیم، منصور و عبدالرحمن، فرزندان امام موسی ابن جعفر (ع) و چندین تن از سادات مرعشی که روزگاری در آمل حکومت می‌کردند و نیز ملک بادله حاکم شمال در قبرستان عجیب ایران دفن شده‌اند. قدمت ضریح چوبی امامزاده‌های دفن شده در اینجا ۸۴۰ سال قدمت دارد.

قبرستان اسرارآمیز سفید چاه در کدام شهر است؟

گورستان سفید چاه در شهرستان گلوگاه از شهرهای استان مازندران واقع شده است.

فاصله گلوگاه تا سفید چاه

اگر قصد رفتن به قبرستان سفید چاه با ماشین شخصی را دارید باید بدانید که تنها پنج دقیقه زمان نیاز است تا از گلوگاه به روستای سفید چاه و این قبرستان برسید. مسیر سفید چاه از گلوگاه سه کیلومتر است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *