خواص شاهی، گیاه معجزه‌گر در درمان بیماری‌های زنان

خواص شاهی، گیاه معجزه‌گر در درمان بیماری‌های زنان + بهمن 1401

شاهی یکی از گیاهان دارویی است که در پزشکی سنتی به‌عنوان یک داروی طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر طبی سنتی این روزها در پزشکی نوین هم از خواص شاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

خواص شاهی

از خواص شاهی چه می‌دانید؟

شاهی گیاهی است که موارد استفاده زیادی دارد و بسیاری از مردم آن را با نام تره‌تیزک می‌شناسند. در قدیم از شاهی به طور روزانه در سبزی‌خوردن استفاده می‌کردند و این رسم تا امروز نیز پابرجاست اما علم پزشکی نوین با کشف خواص شاهی تصمیم گرفته که از این گیاه به‌صورت مجزا در درمان بسیاری از بیماری‌های استفاده کند. در ادامه به معرفی برخی از خواص این گیاه محبوب و پرطرف‌دار اشاره خواهیم کرد.

شاهی از انواع سبزی های خوردن است

ضدالتهاب و ضدعفونی‌ کننده

شاهی ممکن است دارای خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده باشد که می‌تواند در درمان التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف کاربرد داشته باشد.

ضد اسپاسم

برخی منابع ذکر می‌کنند که مصرف شاهی می‌تواند به کنترل اسپاسم‌ها (انقباضات غیرارادی عضلات) کمک کرده و خاصیت آرامش‌بخش داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خاصیت‌های شاهی استفاده از آن به‌عنوان یک محصول طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

ضدتشنج

برخی ادعاها نشان می‌دهند که مصرف شاهی می‌تواند به کاهش تشنج کمک کند.

تنظیم قند خون

مطالعاتی که روی شاهی انجام شده بر تاثیر مثبت آن بر تنظیم قند خون تاکید داشته است.

شاهی به درمان افسردگی کمک می کند

تقویت گوارش

سبزی شاهی به‌عنوان یکی از انواع سبزی ‌خوردن به بهبود عملکرد گوارش و کاهش مشکلات معده کمک می‌کند.

خواب‌آور و بهبود کیفیت خواب

برخی افراد معتقدند که شاهی می‌تواند به افزایش آرامش و بهبود کیفیت خواب کمک کند.

خواص شاهی برای تخمدان

یکی از مهم‌ترین خواص تره‌تیزک تاثیری است که این گیاه روی تخمدان‌ها می‌گذارد و از نظر علمی هم ثابت شده است. در سیکل‌های قاعدگی این گیاه باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شود. کمک به بهبود تعادل هورمونی در دوران پیش‌اندوپوزال و پس‌اندوپوزال از مهم‌ترین ویژگی‌های شاهی است. از دیگر خاصیت‌های این گیاه روی تخمدان می‌توان به کاهش التهاب تخمدان‌ها، تنظیم عملکرد تخمدان و کاهش استرس و افسردگی‌های ناشی از قاعدگی اشاره کرد.

کاشت شاهی در خانه

شاهی را به‌عنوان یک گیاه دارویی می‌توان به‌راحتی حتی در گلدان نیز کاشت. بهترین زمان کاشت آن در بهار است و خاک گلدان آن بهتر است مخلوطی از ماسه داشته باشد. بهترین روش کاشت آن نیز از طریق بذر است. بذرها را در حدود یک‌سانتی متر زیر خاک گلدان کشت کنید و بعد گلدان را در جایی که نور مستقیم آفتاب وجود دارد قرار دهید. پس از آن همیشه خاک گلدان را مرطوب نگه دارید؛ اما از آبیاری بیش از حد آن بپرهیزید.

کاشت شاهی در خانه راحت است

سخن آخر درباره خواص شاهی

خواص شاهی به‌عنوان یکی از انواع سبزی‌ خوردن و یکی از انواع گیاهان دارویی باعث شده که تحقیقات دانشگاهی و پزشکی روی این گیاه انجام شود و بسیاری از این تحقیقات خاصیت دارویی تره‌تیزک را تایید کرده‌اند. با این وجود اگر قصد مصرف آن را به‌عنوان یک داروی درمان کننده دارید بهتر است با پزشک متخصص خود مشورت کنید و قبل از مصرف طبع و مزاج خود را بشناسید چرا که طبع شاهی گرم و خشک است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *