حمله پانیک، بیماری مختل کننده زندگی شما

حمله پانیک، بیماری مختل کننده زندگی شما + بهمن 1401

حمله پانیک جزء آن دسته از بیماری‌هایی است که بسیاری از مردم به آن مبتلا می‌شوند اما شاید خودشان هم خبر نداشته باشند که با چه چیزی دست به گریبان هستند!

حمله پانیک

حمله پانیک چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال پانیک که آن را با نام حمله عصبی و بیماری پانیک نیز می‌شناسند، یک وضعیت ناگهانی و شدید از حس ترس و اضطراب است که می‌تواند در هر زمان، هرجایی و بدون هشدار اتفاق بیفتد. افرادی که تجربه حمله عصبی دارند، ممکن است احساس کنند که قلبشان به‌شدت فشرده می‌شود یا حس خفگی به آن‌ها دست می‌دهد، دچار عرق سرد شده‌اند، تنگی نفس دارند یا به‌شدت نفس‌نفس می‌زدند. از دیگر علائم حمله عصبی کرختی در دست‌وپا، لرزش دست و بدن دارند، سرگیجه یا حتی احساس دلتنگی یا دل‌شوره شدید است.

حملات پانیک ممکن است به‌صورت ناگهانی شروع شده و به مدت چند دقیقه ادامه یابند. این وضعیت باعث ترس و وحشت شدید در افراد می‌شود و گاهی ممکن است اثرات روانی غیر قابل جبرانی در روابط اجتماعی فرد داشته باشد.

اختلال پانیک با داروهای ضد افسردگی درمان می شود

عوامل تاثیرگذار بر حمله پانیک چیست؟

در افرادی که مستعد به بیماری پانیک هستند، عوامل مختلفی می‌توانند تشدیدکننده حمله پانیک باشند. استرس شدید، وضعیت‌های اجتماعی یا بحران‌های زندگی مانند بحران‌های عاطفی، مصرف مواد مخدر، ناهنجاری‌های شیمیایی مغز و مشکلات روانی از جمله عوامل تاثیرگذار بر اختلال پانیک هستند.

تجربیات بیماران پانیک

معمولا افرادی که تجربه حمله عصبی دارند، از علائمی مانند ترس ناگهانی و بی‌دلیل، احساس خفگی و تنگی نفس، افزایش ضربان قلب و درد در قفسه سینه، لرزش بدن، احساس گرما و افزایش تعرق بدن را گزارش داده‌اند. با این وجود این افراد به‌تدریج یاد می‌گیرند که چگونه با این وضعیت روبه‌رو شوند و از تکنیک‌های تنفس، تمرکز و مهارت‌های مدیریت اضطراب استفاده می‌کنند تا علائم حلمه عصبی را کنترل کنند.

عوارض بعد از حمله پانیک

بیماری پانیک یک تجربه ناگوار و ناخوشایند است که با عوارض مختلفی همراه است. این عوارض معمولا به‌مرورزمان تسکین می‌یابند، اما در برخی افراد ممکن است برای مدت‌زمان بیشتری ادامه داشته باشند. عصبی بودن و استرس داشتن به طور مدام و همیشگی، بدخلق و بداخلاق شدن، اختلال در خواب، اختلال در گوارش، احساس خستگی مداوم و کم‌انرژی بودن، احساس نگرانی و دل‌شوره مستمر از جمله عوارضی هستند که فرد مبتلا به بیماری پانیک ممکن است به آن‌ها دچار شود. متاسفانه این عوارض می‌توانند تاثیر مخربی بر زندگی روزانه فرد داشته باشند.

حمله عصبی فرد را دچار تنگی نفس میکند

راه‌های جلوگیری از حمله عصبی

برای اینکه بتوانید از این‌گونه حملات جلوگیری کنید بهتر است مدیریت استرس را یاد بگیرید. همچنین تغذیه سالم، خواب کافی و ورزش منظم، تغییر در رفتارها و الگوی زندگی به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کنند.

درمان بیماری پانیک

بیماری پانیک را می‌توان با یادگیری تنفس صحیح و عمیق، تکنیک‌های تشخیص واقعیت از درمان کرد. در موارد بعدی اختلال پانیک مشاوره‌های روان‌پزشکی و استفاده از داروهای ضد استرس و اضطراب درمان کننده هستند.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *