الزام به اخذ گواهی پایان کار

الزام به اخذ گواهی پایان کار + بهمن 1401


بعد از تمام شدن تمام مراحل ساختمانی خود فرد یا وکیل وی می‌تواند از شهرداری درخواست پایان کار بدهد و این مورد توسط شهرداری صادر شود.

اخذ گواهی پایان کار

اخذ گواهی پایان کار یکی از کارهای بسیار مهمی است که افراد باید بعد از اتمام کارشان انجام دهند. گرفتن پایان کار ساختمان یکی از مقدمات تنظیم و انتقال سند است که حسب مورد مالک یا سازنده ملک باید انجام بدهد. همراه کوبهمگ باشید.

اخذ گواهی پایان کار

روال و مراحل پایان کار ساختمان اینگونه است که اگر ساختمان بعد از پاسان عملیات خلافی یا بدهی ندارد، شهرداری نسبت به پایان کار اقدام می‌کند. در پایان کار ساختمان کاربری ملک تعیین می‌گردد و این مدرک پایان عملیات ساختمانی را تایید می‌کند.

مراحل قانونی الزام به اخذ پایان کار ساختمان

برای گرفتن پایان کار باید مراحل قانونی طی شود.

  • در ابتدا بنابه‌درخواست مالک برای گرفتن پایان کار و دادن مدارک لازم به شهرداری، پرونده به کارشناس ارجاع شده و کارشناس باید از ملک بازدید کند و سپس اتمام کار ساختمان را تأیید کند. زمانی که پایان‌یافتن عملیات ساختمانی مورد تأیید کارشناس نباشد امکان گرفتن پایان کار وجود ندارد؛ بنابراین تأیید کارشناسان شهرداری مبنی بر اتمام عملیات ساختمانی امری ضروری است.
  • حالا اگر ملک دارای خلافی باشد، بر اساس کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، به این ملک جریمه تعلق خواهد گرفت. بعد از صدور رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مبنی بر جریمه، باید جریمه را پرداخت شود. اگر مالک یا سازنده جریمه را پرداخت کند در این صورت پایان کار  صادر خواهد شد.
  • نکته مهم آن است که اگر مالک جریمه را پرداخت نکند، پرونده به این کمسیون ارسال شده و کمسیون می‌تواند رأی به تخریب ساختمان را صادر کند. مرجع اعتراض به رأی قطعی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و تجدیدنظر، دیوان عدالت اداری است. اگر دیوان عدالت اداری، رأی به نقض تصمیم کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری صادر ننماید، در این صورت اگر ظرف مدت ۲ ماه قلع بنا (تخریب ساختمان) انجام نشود شهرداری می‌تواند نسبت به قلع  و قمع ساختمان اقدام نماید.
  • یکی از وظایف مالک، گرفتن گواهی پایان کار ساختمان است. اگر مالک یا مالکین ساختمان به تعهدات خود مبنی بر اخذ گواهی پایان کار امتناع نمایند خریداران ملک می‌توانند تقاضای الزام مالکین را به ایفای تعهدات قراردادی مبنی بر الزام به اخذ پایان کار ساختمان را از طریق مراجع قضائی در خواست کنند.

مراحل قانونی الزام به اخذ پایان کار ساختمان

مدارک لازم جهت طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار ساختمان

  • اصل سند مالکیت
  • مدارک هویت مانند شناسنامه و کارت ملی مالک
  • تسویه فیش عوارض و نوسازی شهرداری
  • مبایعه‌نامه و یا قولنامه

هزینه دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

دعوای الزام به اخذ پایان کار یک دعوای غیرمالی بوده و به همین دلیل باید هزینه‌های مربوط به دعاوی غیرمالی را برای رسیدگی به آن باید هزینه‌های مربوط به دعاوی غیرمالی را پرداخت کرد. مبلغ این موارد بر اساس نرخ تعرفه خدمات قضایی در همان سال است. بر اساس تعرفه خدمات قضایی سال ۱۴۰۱، هزینه دادرسی دعاوی غیرمالی همچون دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان، بسته به نوع دعوی از چهل تا یک‌صد و هشتاد هزار تومان است.

پرداخت‌کننده این هزینه خواهان پرونده است؛ لکن ضمن دادخواست تقدیمی به دادگاه، می‌تواند کلیه خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی را نیز از خوانده دعوی دریافت کند. همچنین درصورتی‌که خواهان اموال کافی برای پرداخت هزینه‌ها را نداشته باشد، می‌تواند تقاضای اعسار از پرداخت هزینه‌های دادرسی را نیز داشته باشد.

هزینه دعوای الزام به اخذ پایان کار ساختمان

پیشنهاد مطالعه: این چند نکته مهم را بدانید سپس خانه اجاره کنید














نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *