کنترل خشم در رابطه | این نکات طلایی مهار خشم را نخوانده‌‌اید + بهمن 1401

کنترل خشم در رابطه | این نکات طلایی مهار خشم را نخوانده‌‌اید + بهمن 1401

خشم مهارنشده می‌تواند آسیب‌های ویرانگری به روابط، روح و سلامت افراد وارد آورد. اگر این احساس قدرتمند و مخرب، کنترل نشود، بی‌شک رابطه‌تان نابود خواهد شد و در چرخه معیوب شکست، گرفتار خواهید شد.

کنترل خشم در رابطه

کنترل خشم در رابطه چگونه اتفاق می‌افتد؟ صحبت از خشم که به میان می‌آید، همۀ ما را به یاد رفتارهایی می‌اندازد که در برخی زمان‌­ها به­‌واسطه بروز خشم، مرتکب آن شده­‌ایم. خشم، آفتی است که اگر کنترل و مهار نشود، می‌­تواند به یک انفجار بزرگ و ترسناک و ویران کردن روابط و عواطف منجر شود؛ اما نگران نباشید! این حس، کاملا مهارشدنی و قابل کنترل است. در این مطلب از مجله اینترنتی کوبهبه نکاتی طلایی برای کنترل این حس قدرتمند و ویرانگر اشاره کرده­‌ایم. با کوبههمراه باشید.

مهار خشم

چند نکته کلیدی برای کنترل خشم در رابطه

کنترل خشم در رابطه، یکی از مهارت‌های طلایی برای نجات از گرفتارشدن در چرخۀ معیوب کشمکش‌­ها، دلخوری‌­ها، آسیب‌­ها و در نهایت، شکست یک رابطه است. کافی است بتوانیم هنگام بروز این حس، کمی بر خود مسلط شویم و در لحظه­‌های اول، واکنشی نشان ندهیم تا طوفان ابتدایی کمی آرام بگیرد و ذهن در حالت آرامش بیشتر، واکنش نشان دهد. رفتارهای مهم برای کنترل خشم در کوتاه­‌ترین زمان را بیاموزیم. در ادامه چند نکته مهم را بیان می‌کنیم:

به بهانه ایجاد آرامش، فضا را پرتنش و متشنج نکنید

گاهی هنگام بحث و خشم، برای کنترل خشم در رابطه، احساس می­‌کنید که سکوت­‌کردن و خارج‌­شدن از محیط می‌­تواند به آرام‌­شدن فضا کمک کند. توجه داشته باشید که این واکنش، گاهی می‌­تواند برعکس عمل کند و به فضا، التهاب بیشتری ببخشد. پس بهتر است برای کنترل خشم در رابطه، پیش از باقی گذاشتن شریکتان در احساسات متفاوت و به­‌هم­‌ریختگی ذهنی، به او بگویید که نیاز به آرامش دارید و باید در حالت آرام­‌تری با او حرف بزنید. این به فروکش کردن تنش بسیار کمک کند.

گاهی اتفاق می­‌افتد که سکوت طرف مقابلتان را می‌­بینید و دچار اضطراب می‌­شوید و می­‌خواهید به هر قیمتی این شرایط را عوض کنید؛ اما چون تمرکز ندارید، ممکن است مرتکب رفتارهای نامناسبی شوید. در نظر داشته باشید که در چنین زمانی، اصرار، تهدید، خشم، اضطراب و رفتارهای پرخاش‌گونه، تنها آتش ناراحتی و خشم طرف مقابلتان را شعله­‌ورتر می­‌سازد؛ پس آرام و متین رفتار کنید و کنترل خشم در رابطه را به‌­خاطر بیاورید. در این لحظه فقط کافی است به شریک زندگی‌­تان بگویید که آمادۀ شنیدن هر صحبتی هستید و به او مجال بدهید

مدیریت خشم

بر مدیریت خود تمرکز کنید نه شریک زندگی‌­تان

یادمان باشد ما نمی­‌توانیم احساسات، اندیشه‌­ها و رفتار افراد را کنترل کنیم؛ اما بی­‌شک می­‌توانیم برای کنترل خشم در رابطه، رفتار خودمان را مدیریت کنیم. آرام‌­بودن، بسیار موثرتر و کارامدتر از این است که بکوشیم تا دیگری را آرام کنیم؛ بنابراین، به­‌جای اینکه جمله معروف “لطفا آرام باش” را بگویید، سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و روی آرامش خودتان تمرکز کنید.

به‌­طور مشابه، اگر از شریک زندگی خود عصبانی هستید و می‌­خواهید که رفتاری را تغییر دهد، سعی نکنید که او را کنترل کنید؛ چراکه به احتمال زیاد با واکنش منفی مواجه می‌شوید. تلاش کنید که در زمان خشم، افکار و احساساتتان را با او در میان بگذارید. در نظر داشته باشید که این عمل را تنها برای شنیده­‌شدن خود و کنترل خشم‌تان انجام دهید، نه برای سرزنش کردن او، چراکه پاسخ عکس خواهید دید! در نظر داشته باشید، اگر کلمات و رفتار شما، حس ترس را در مغز شریک شما روشن کند، بعید است که شنیده شوید. ناپختگی در رفتار، اغلب باعث تیره­‌و‌تار شدن  روابط می­‌شود.

نسبت به مثلت احساسی آگاه باشید

گاهی اوقات وقتی از شریک عاطفی خود خشمگین و ناراحتیم، بهترین راه برای کنترل خشم در رابطه و آرام شدنمان، درمیان گذاشتن مشکل با شخص سوم است. اصولا وقتی  برای مدیریت استرس خود در مورد دیگری، از شخص سومی بهره می‌­بریم، به آن “مثلث احساسی” می‌گویند. این روش، اشتباه نیست؛ اما توجه کنید که گاهی، این مثلث می‌­تواند ما را از حل مشکل در رابطه اصلی‌­مان دور نگه دارد و می­‌تواند شریک زندگی­‌مان را در یک انزوا رها کند، یا او را تدافعی­‌تر سازد. اما کاملا حق دارید که با روانشناس یا مشاور خود برای یافتن بهترین راه­‌حل، مشورت کنید؛ چراکه او فردی بی‌­طرف است و به دنبال حل مشکل شماست، نه تایید یا تکذیب شما!

روانشناسی خشم

مسائل گذشته را نادیده بگیرید

به یک نکتۀ بسیار مهم در خصوص کنترل خشم در رابطه توجه کنید! یک نکته مهم و قابل توجه این است که همیشه موضوعاتی وجود دارد که آتش خشم و اضطراب را در افراد شعله‌­ور سازد و به کشمکش و بحث تبدیل شود؛ برای مثال، مسائلی مانند پول، سیاست، مذهب، جنسیت، فرزندپروری یا مسائل خانوادگی، می‌­توانند باعث ایجاد درگیری‌­ها شوند؛ به‌همین دلیل، به‌­راحتی می‌توان تصور کرد که داشتن عقاید متفاوت می­‌تواند به خشم و کشمکش منجر شود؛ اما اغلب اوقات، چیزی که منجر به این درگیری‌­ها می‌­شود، واکنش‌­های ناپختۀ ما در مقابله با موضاعات است تا نظرات واقعی ما! به‌عبارتی، هنگام خشم، از مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده یا از آن گذشته­‌اید، عبور کنید و هرگز با یادآوری اتفاقات، به آتش خشم، دامن نزنید.

خشم چطور به روابط آسیب می‌زند؟

خشم، احساس بسیار قدرتمندی است که وقتی نتواند با رفتاری بالغانه بیان شود، می‌­تواند بسیار خطرناک باشد؛ به‌­خصوص در روابط عاطفی، خشم مهارنشده می‌­تواند ویرانگر باشد؛ به‌همین دلیل، کنترل خشم در رابطه بسیار مهم و سازنده است. روابط سالم بر مبنای ارتباطات سالم (مرزها، توافق‌ها، احترام و حمایت متقابل) ساخته می­‌شود و شکل می‌گیرد. هنگامی که خشم به شکل مهارنشده بروز کند، باعث از بین­‌رفتن عناصر ارتباط سالم (مرزها، توافق‌ها، احترام و حمایت متقابل) می‌­شود. این اتفاق، باعث ایجاد حس ناامنی در دوطرف می­‌شود و در طولانی‌­مدت به احساسات آسیب می‌زند و چه بسا منجر به قطع کامل ارتباط شود؛ زیرا در این زمان، خشم، کنترل شرایط را در دست می‌­گیرد و طغیان احساسات در طرفین به قضاوت­‌های اشتباه منجر می­‌شود.

آسیب ناشی از خشم

چه زمانی خشم به سوءاستفاده عاطفی تبدیل می‌شود؟

سوءاستفاده عاطفی شامل هر عملی است که به عمد، باعث خسارت یا آسیب؛ خواه فیزیکی، روانی یا عاطفی، به دیگری شود. اگرچه رفتارهای توهین‌­آمیز و آسیب‌­زننده می‌­توانند از منابع متفاوتی سرچشمه بگیرند و همیشه هم عمدی نیستند؛ به­‌هیچ عنوان بخشیدنی و قابل توجیه نیستند و مجوزی برای طرفین صادر نمی‌­کنند که رفتارهای صدمه­‌زننده داشته باشند؛ به­‌عبارتی، وقتی یک طرف همیشه در مواقع بروز خشم، سکوت می‌­کند یا مورد آسیب قرار می‌­گیرد و واکنشی نشان نمی‌­دهد و طرف دیگر  از این شرایط بهره می‌­برد و راهکاری برای کنترل خشم خود پیدا نمی­‌کند، از طرف مقابل خود سوء‌استفاده می­‌کند؛ پس کنترل خشم در روابط، وظیفه شریکان زندگی است.

چرخۀ خشم در رابطه

چرخه خشم در رابطه

اگر شریکتان خشم خود را به شیوه­‌ای تهاجمی و  مخرب نشان دهد؛ شما احساس ناامیدی و آزاردگی می­‌کنید. این رفتارها می‌­تواند منجر به کاشت بذر خشم و اضطراب شود و طبیعی است که پاسخ شما نیز بازگشت این حمله به شخص مقابل است و این یعنی، گرفتارشدن در یک چرخۀ معیوب! سعی کنید به ابزاری برای خنثی­سازی و کنترل خشم در رابطه مجهز شوید.

شکستن چرخه خشم در روابط

بی­‌شک شکستن چرخۀ خشم در روابط، کار دشواری است؛ اما فقط کافی است یکی از دو طرف، مشکل را بپذید و یک قدم به عقب بردارد. در این زمان، با دید بهتر و ذهن آرام‌­تری می­‌توان شرایط را بررسی کرد. هدف از این حرکت آگاهانه، تغییر مسیر چرخه سرزنش و کینه، به سمت استفاده از کلماتی بر پایه احترام و همدلی است؛ به عبارتی، تغییر مسیر به سمت آشتی و بخشش اتفاق می‌­افتد. توجه کنید که کنترل خشم در رابطه معجزه می‌­کند!

سخن آخر

خشم، احساسی بسیار قدرتمند و مخرب است که اگر نتوانیم آن را کنترل و مهار کنیم، می‌تواند منجر به پیامدهای ناگواری شود و یک رابطه را از هم بپاشد. در این مقاله از مجله دلتا، در خصوص کنترل خشم در رابطه، زیان‌ها و راه‌های مقابله با آن حرف زدیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر درباره کنترل خشم با این ۱۰ نکته خشم خود را کنترل کنید! را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *