کلاهبرداری پیامکی | مجله دلتا + بهمن 1401

کلاهبرداری پیامکی | مجله کوبه+ بهمن 1401

از زمانی که گوشی‌های تلفن همراه بین مردم رواج پیدا کردند، یک راه ارتباطی جدید به نام پیامک نیز وجود آمد. پیامک شیوه مدرن و بسیار سریع و راحتی بود که افراد می‌توانستند با هم صحبت کنند.

کلاهبرداری پیامکی

کلاهبرداری پیامکی یکی از انواع کلاهبرداری‌ها است. طبق قانون «هرکسی از راه حیله و تقلب و اعمال متقلبانه مردم را فریب دهد و از این راه مال مردم را ببرد، مرتکب جرم کلاهبرداری شده است.» همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

کلاهبرداری پیامکی

کلاهبرداری پیامکی باتوجه‌به تعریف فوق به این صورت است که هرگاه کسی با توسل به اعمال متقلبانه و حیله و فریب از طریق پیامک، افراد را اغفال نماید یا فریب دهد و از این راه مال آن‌ها را ببرد، مرتکب کلاهبرداری پیامکی شده است.

چه مواردی جزو کلاهبرداری پیامکی محسوب می‌شود؟

سامانه ثنا: در این کلاهبرداری افراد پیامکی تحت عنوان سامانه ثنا می‌فرستند. این آدرس جعلی است و هیچ ربطی به سامانه ثنا ندارد. پیامک‌هایی با مضمون شکایت، اخطاریه و ابلاغیه می‌فرستند و از افراد می‌خواهند که با پرداخت مبلغ کمی، ابلاغیه خود را دریافت نمایند.

سپس افراد وارد درگاه پرداخت جعلی می‌شوند و اطلاعات حساب خود را وارد می‌کنند و به این صورت به آن‌ها کمک می‌کنند که به‌حساب بانکی آن‌ها دسترسی پیدا کنند.
پیامک‌های تخفیفی و تبلیغاتی یا ثبت‌نام: گاهی اوقات پیامک‌های با مضمون شما برنده جایزه شده‌اید یا شما مشمول دریافت تخفیف از فلان فروشگاه شده‌اید یا برای ثبت‌نام جهت دریافت کارت سوخت به لینک زیر وارد شوید و… برایتان ارسال می‌شود.

در این پیامک لینک‌های پرداخت به درگاه‌های جعلی وجود دارد و باز هم مانند مورد بالا، می‌توانند به‌صورت غیرمجاز به اطلاعات حساب شما دسترسی پیدا کنند.
تخلفات راهنمایی‌ورانندگی: یکی دیگر از شیوه‌ها پیامک از طریق راهنمایی‌ورانندگی است. با این مضمون که اگر شما الان ۵۰ درصد جریمه‌هایتان را بپردازید مابقی آن بخشیده می‌شود و…
نکته مهم: سامانه ثنا که سامانه مخصوص قوه قضائیه است، پیامک‌های اطلاع‌رسانی و ابلاغیه‌های خود را با سرشناسه adliran ارسال می‌کند. همچنین برای مشاهده آن‌ها لازم نیست شما مبلغی بپردازید.

کلاهبرداری

مجازات جرم کلاهبرداری پیامکی چیست؟

بر اساس ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا اختلاس و کلاهبرداری، شخصی که مرتکب این جرم شود به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:

  • رد اصل مال به صاحب آن
  • حبس از یک سال تا هفت سال
  • پرداخت جزای نقدی معادل مالی که کلاهبرداری کرده است.

مجازات جرم کلاهبرداری پیامکی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات عدم تمکین جنسی در ازدواج موقت را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *