نوروز در کشورهای دیگر | جشن نوروز در دیگر کشورها چگونه است؟ + بهمن 1401

نوروز در کشورهای دیگر | جشن نوروز در دیگر کشورها چگونه است؟ + بهمن 1401

نوروز در کشورهای دیگر نیز در بین مردم از اهمیت برخوردار است و حتی اگر به صورت رسمی برگزار نشود، باز هم توسط خود مردم جشن گرفته می‌شود.

نوروز در کشورهای دیگر

جشن نوروز یکی از قدیمی‌ترین مراسم و عیدهای سرزمین ایران و کشورهای فارسی زبان است. این مراسم کهن به مرور زمان نه تنها از بین نرفته است بلکه به تعداد کشورهایی که نوروز را جشن می‌گیرند نیز اضافه شده است. در برخی از کشورها مانند تاجیکستان و افغانستان عید نوروز به صورت رسمی برگزار می‌شود و در تقویم‌شان جای دارد. با مجله گردشگری کوبههمراه باشید تا نوروز در کشورهای دیگر را بشناسید.

نوروز در تاجیکستان

نوروز در کشورهای دیگر به‌جز ایران نیز اهمیت زیادی دارد. نوروز در تاجیکستان نمادی از نیاکان، دوستی و زندگی است. بنا بر باور مردم این کشور در عید نوروز همه موجودات بار دیگر زنده می‌شوند. جالب است که مردم تاجیکستان نیز قبل از رسیدن نوروز خانه تکانی می‌کنند و همه چیز را دوباره از نو بر سر جای خود قرار می‌دهند.

نوروز در تاجیکستان

نوروز در افغانستان

نوروز در کشورهای دیگر به غیر از ایران،‌ در افغانستان نیز ارج و منزلت دارد. گل سرخ یکی از نمادهای اصلی نوروز در افغانستان است. مردم افغان در عید نوروز خانه‌ها و طاقچه‌ها را پر از گل سرخ می‌کنند.

نوروز در کشورهای دیگر، ترکیه

مردم ترکیه نیز از زمان‌های قدیم عید نوروز و فرا رسیدن آن را جشن می‌گرفتند. در تاریخچه نوروز ترکیه آمده است که زمان‌های قبل حکیم‌باشی دربار، معجونی را با ترکیب کردن ۴۰ ماده غذایی مختلف تهیه می‌کرد که باعث شفای دردهای پادشاه و درباریان می‌شد. نوروز در ترکیه نمادی از اتحاد و همبستگی است.

نوروز

نوروز در آذربایجان

نوروز یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های مردم آذربایجان به حساب می‌آید. یکی از رسم‌های زیبای مردم این کشور سرودن ترانه‌های خاص و زیبا برای نوروز است. بسیاری از مردم آذربایجان در نزدیکی عید نوروز لباس‌های نو می‌خرند و خانه تکانی می‌کنند. جالب است بدانید که در آذربایجان نیز سفره هفت سین از اهمیت والایی برخوردار است.

نوروز در قزاقستان

نوروز در کشورهای دیگر از جمله قزاقستان نیز اهمیت زیادی دارد. مردم قزاق عید نوروز را یک عید مقدس و خاص در نظر می‌گیرند. اگر در روز اول عید نوروز باران یا برف ببارد نشانه این است که سال پر برکتی در انتظار همه خواهد بود. پوشیدن لباس‌های نو و رنگ روشن از رسوم دیگر مردم این کشور برای عید نوروز است. اگر به نوروزگردی علاقه دارید دیدنی‌های جذاب اطراف تهران در بهار را بخوانید.

نوروز در قزاقستان

عید نوروز در ازبکستان

ازبکستان یکی دیگر از کشورهایی است که نوروز در آن جشن گرفته می‌شود. کشور ازبکستان در گذشته بخشی از ایران بوده است و به همین دلیل زبان مردم این کشور فارسی تاجیک است. همین مسئله باعث نزدیکی فرهنگ دو کشور است و از همین رو عید نوروز در این کشور از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است.

عید نوروز در ازبکستان

عید نوروز در پاکستان

مردم پاکستان به عید نوروز و روز اول آن عالم افروز می‌گویند. عالم افروز به معنای تازه رسیده است. دلیل این نام‌گذاری اعتقاد مردم پاکستان به این باور است که در نوروز همه چیز در دنیا درخشان‌تر و روشن‌تر می‌شود. مردم پاکستان به ادب اهمیت زیادی می‌دهند و سعی می‌کنند که هیچ حرف نامناسبی را در روز اول عید بر زبان نیاورند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری روستای کونگ فوکارها کجاست؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *