مراحل تقسیم ارث مادری | تقسیم کردن ارث مادر + بهمن 1401

مراحل تقسیم ارث مادری | تقسیم کردن ارث مادر + بهمن 1401

غالب مردم با این پرسش مواجه هستند که ارث باقی‌مانده از مادر بین فرزند دختر و پسر به تساوی تقسیم می‌گردد یا به تفاضل؟

مراحل تقسیم ارث مادری

مراحل تقسیم ارث مادری یکی از مواردی است که سوالات بسیاری در مورد آن پرسیده می‌شود. انحصار وراثت و تقسیم ارث همواره یکی از مهم‌ترین مباحث حقوقی است. یکی از سؤالاتی که وکلا و کارشناسان حقوقی همیشه با آن مواجه هستند، نحوه تقسیم ارث مادری است. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

مراحل تقسیم ارث مادری

این مراحل به شرح زیر است:

اخذ گواهی فوت

در مرحله اول، وراث متوفی یا وکیل ایشان باید اقدام به اخذ گواهی فوت از ثبت‌احوال نماید. اخذ گواهی فوت هم می‌تواند به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین صورت پذیرد.

اخذ گواهی انحصار وراثت

در این مرحله، وکیل یا یکی از وراث متوفی با دردست‌داشتن مدارک هویتی سایر وراث، گواهی فوت و نیز دو شاهد به‌منظور اخذ استشهادیه به شورای حل اختلاف محل زندگی مراجعه می‌کنند.

همچنین در این مرحله ورثه اقدام به ثبت دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت می‌نمایند و ضمن محاسبه مالیات‌برارث مادر متوفی خویش، برگه مالیاتی دریافت می‌کنند. نهایتاً وراث باید در جلسه‌ای که دادگاه به‌منظور صدور گواهی انحصار وراثت برگزار می‌کند، حاضر شوند تا گواهی مزبور صادر گردد.

تقسیم ارث از مادر

نحوه تقسیم ارث از مادر

پس از طی مراحل انحصار وراثت، ورثه می‌توانند اموال باقی‌مانده متوفی را میان خود تقسیم نمایند. نکته قابل‌توجه در خصوص تقسیم ارث مادر این است که انحصار وراثت مادر و تقسیم ارث باقی‌مانده از او هیچ‌گونه تفاوتی با تقسیم ارث سایر افراد ندارد.

این تصور که پس از فوت مادر، تقسیم ارث او میان فرزندان دختر و پسر به‌صورت مساوی انجام می‌پذیرد، کاملاً اشتباه است. به عبارت بهتر، چه متوفی مادر باشد و چه پدر، درهرحال پسر دوبرابر دختر ارث می‌برد.

بنابراین، چنانچه مادری فوت نماید و فرزند دختر و پسر داشته باشد، میزان سهم‌الارث او برای فرزندان دختر و پسر یکسان نخواهد بود.

شرایط تقسیم ارث مادر

مقررات قانون مدنی شرایطی را برای تقسیم ارث بیان می‌نماید. مطابق این شرایط، اگر مادری فوت نماید و ورثه او منحصر به یک یا چند فرزند باشد، مراحل تقسیم ارث به شرح زیر است:

  • متوفی (مادر) تنها یک پسر یا یک دختر داشته باشد: تمام اموال به او می‌رسد.
  • چنانچه متوفی (مادر) فقط چند فرزند پسر داشته باشد: اموال به‌صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم خواهد شد.
  • اگر متوفی (مادر) فقط چند فرزند دختر داشته باشد: اموال به‌صورت مساوی بین آن‌ها تقسیم می‌شود.
  • در تقسیم ارث، اگر متوفی (مادر) چند فرزند پسر و دختر داشته باشد، پسران دوبرابر دختران سهم خواهند برد.

نحوه تقسیم ارث از مادر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب  را حتما بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *