مجازات شایعه پراکنی | جرم شایعه پراکنی در فضای مجازی + بهمن 1401

مجازات شایعه پراکنی | جرم شایعه پراکنی در فضای مجازی + بهمن 1401

با پیشرفت تکنولوژی برخی از جرایم جدید را مشاهده می‌کنیم. یکی از این جرایم که بسیار رواج پیدا کرده است، جرم شایعه‌پراکنی در فضای مجازی است.

مجازات شایعه پراکنی

مجازات شایعه پراکنی در قانون بیان شده است. طبق قانون متأسفانه دروغ‌پراکنی جرم نیست برعکس آنکه در شرع یک عمل حرام است؛ اما شایعه‌پراکنی یک عمل ناپسند است که به‌عنوان جرمی مستقل در قانون به آن اشاره شده است. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

شایعه‌پراکنی

طبق قانون نشر اکاذیب به معنای انتشار و اشاعه اخبار دروغ و وقایع خلاف واقع به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی  است. هر کس به‌قصد ضرر زدن به دیگران یا تشویش اذهان عمومی اقدام به بیان اکاذیب کند، مجرم محسوب می‌شود. نشر اکاذیب در فضای مجازی امروزه بسیار به چشم‌خورده و در قانون جرایم رایانه‌ای به آن اشاره شده است تا جلوی این عمل گرفته شود.

شایعه پراکنی

مجازات شایعه پراکنی

بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای هرکس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به‌عنوان نقل‌قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده‌حیثیت (در صورت امکان) قابل مجازات است.

بر اساس این ماده‌قانونی، فرد خاطی و مجرم به حبس از ۹۱ روز تا دو سال حبس یا جزای نقدی پنج میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین در فصل بیست و هفتم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی از ماده ۶۹۷  تا ۷۰۰ در خصوص افترا و توهین و هتک حرمت است. عناوین جرم نشر اکاذیب یا اشاعه اکاذیب برگرفته از متن ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی و شامل هر دو مصداق اعمال مجرمانه جرم یعنی اظهار اکاذیب و جرم انتساب اعمال خلاف حقیقت به دیگران است.

مجازات شایعه

مجازات شایعه پراکنی در قانون مجازات اسلامی بیان شده است. به‌موجب ماده ۶۹۸ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی عنوان شده است:

«هرکس به‌قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به‌وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هر گونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی اظهار کند یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت رأساً یا به‌عنوان نقل‌قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحا ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا خیر، علاوه بر اعاده‌حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از دو ماه تا دو سال یا شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم شود.»

بر اساس بند ۸ ماده ۶ قانون مطبوعات، افترا و توهین به اشخاص از طریق انتشار عکس یا کاریکاتور منع شده است و بر اساس ماده ۳۰ همین قانون، انتشار هر نوع مطلب مشتمل بر تهمت، افترا، فحش و به‌کاربردن الفاظ رکیک یا نسبت‌های توهین‌آمیز و نظایر آن به اشخاص ممنوع است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی آیا می‌توان اموال پدرشوهر را بابت مهریه توقیف کرد؟ را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *