عوارض مسمومیت با ویتامین دی + بهمن 1401

عوارض مسمومیت با ویتامین دی + بهمن 1401

مسمومیت با مکمل‌های ویتامینی در صورتی‌که بیش از حد مصرف شوند، عواقبی زیان‌بارتر از کمبود آن‌ها برای بدن خواهد داشت.

مسمومیت با ویتامین دی

مسمومیت با ویتامین دی چطور اتفاق می‌افتد؟ ویتامین دی، که به عنوان ویتامین آفتاب شناخته می‌شود، به دلیل نقش حیاتی در حفظ سلامتی زبان‌زد است. وقتی پوست ما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد بدن به طور طبیعی به تولید ویتامین دی می‌پردازد.

جذب ویتامین دی از طریق رژیم غذایی و مکمل نیز امکان‌پذیر است. ویتامین آفتاب به فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف از جمله جذب کلسیم برای استخوان‌ها و دندان‌های سالم و همچنین حمایت از سیستم ایمنی کمک می‌کند. با این حال مسمومیت‌هایی از این ویتامین گزارش شده است. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید.

مسمومیت با ویتامین‌ها

درست است که مصرف ویتامین‌ها به طور کلی برای سلامتی بدن ضروری است؛ اما مصرف بیش از حد آن‌ها منجر به مسمومیت خواهد شد. در زیر به برخی از ویتامین‌ها و مسمومیت‌های مرتبط با آن‌ها اشاره می‌کنم:

۱. ویتامین A: مصرف بالای ویتامین A علائمی از جمله سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف عمومی و در موارد شدید‌تر مشکلات کبدی منجر خواهد شد.

۲. ویتامین E: علائم مسمومیت ویتامین E شامل خون‌ریزی، اختلالات خونی، سرگیجه، تشنج و مشکلات گوارشی هستند.

مسمومیت با ویتامین دی

۳. ویتامین B6: علائم مسمومیت B6 شامل عدم تعادل، مشکلات عصبی، درد عضلانی و علائم گوارشی است.

مهم است بدانید که اکثر مسمومیت‌های ویتامینی در اثر مصرف زیاد مکمل‌ها اتفاق می‌افتد و نه در اثر جذب آن‌ها از منابع طبیعی.

مسمومیت با ویتامین دی

گزارش های مربوط به کمبود ویتامین دی بسیار بیشتر از موارد مسمومیت آن است. با این حال، مسمومیت با ویتامین دی یا هیپرویتامینوز، یک بیماری جدی  است که خطرات قابل توجهی برای سلامتی به همراه دارد. علت اصلی این مسمومیت مصرف بیش از حد مکمل های این ویتامین است و نه در اثر رژیم غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید.

مقصر مصرف بیش از حد ویتامین دی

نور خورشید و منابع غذایی، برخلاف تصور رایج، دلیل مسمومیت با ویتامین دی نیستند. بدن یک مکانیسم داخلی برای جلوگیری از تولید بیش از حد ویتامین دی از نور خورشید دارد. به طور مشابه، مصرف بیش از حد ویتامین دی به تنهایی از طریق غذا تقریبا غیرممکن است، زیرا غذاهای بسیار کمی به طور طبیعی حاوی آن هستند.

مسمومیت با ویتامین دی

مکمل‌های ویتامین دی در صورت مصرف بیش از حد می‌توانند باعث این مسمومیت شوند. در ایالات متحده، مقدار توصیه شده ویتامین دی روزانه برای بزرگسالان بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی است. هنگام مصرف ۱۰۰۰ تا ۶۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی روزانه برای چند ماه یا بیشتر از آن، این مسمومیت ایجاد خواهد شد.

علائم مسمومیت با ویتامین دی

پیامد اولیه مسمومیت با ویتامین دی تجمع کلسیم در خون (هیپرکلسمی) است که باعث تهوع، استفراغ، ضعف و تکرر ادرار خواهد شد. علائم ممکن است به درد استخوان و مشکلات کلیوی مانند تشکیل سنگ‌های کلسیمی تبدیل شود.

علاوه بر این، سطوح بالای ویتامین دی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی، مانند ضربان قلب نامنظم و فشار خون بالا شود. همچنین می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند و در موارد شدید باعث نارسایی کلیه شود. افزایش سطح کلسیم در طولانی‌مدت منجر به حمله قلبی و سکته خواهد شد.

مسمومیت با ویتامین دی

پیشگیری بهتر از درمان است

در حالی‌که مسمومیت با ویتامین دی نادر است، پیامدهای آن به حدی زیاد است که احتیاط را ضروری می‌کند. اگر مکمل ویتامین دی مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که از مقدار توصیه شده روزانه تجاوز نمی‌کند، مگر اینکه توسط پزشک شما توصیه شده باشد. آزمایش منظم سطوح ویتامین دی، به‌ویژه برای کسانی‌که از مکمل های با دوز بالا استفاده می‌کنند، می‌تواند از مسمومیت جلوگیری کند.

تعادل، مثل همیشه، کلید سلامتی است. در حالی‌که سطح کافی ویتامین دی برای سلامت استخوان و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است، زیاده‌روی در آن هم عواقب نامطلوبی خواهد داشت. حتی ویتامین آفتاب هم باید در حد اعتدال مصرف شود.

پیشنهاد مطالعه: روغن هسته انگور؛ منبع خوب ویتامین E را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *