طلاق به دلیل تنفر از شوهر + بهمن 1401

طلاق به دلیل تنفر از شوهر + بهمن 1401

گاهی زندگی مشترک به پایان رسیده و زوجین راهی جز طلاق ندارند اما ممکن است در این شرایط مرد راضی به طلاق نباشد. در این‌صورت راهی وجود دارد که زن رضایت مرد برای طلاق را بگیرد.

طلاق به دلیل تنفر از شوهر

طلاق انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها طلاق به دلیل تنفر از شوهر بوده و نام دیگر آن طلاق خلع است. ازآنجایی‌که طبق قانون ایران حق طلاق با مرد است، زن باید یا رضایت همسر خود را بگیرد یا یک دلیل محکمه‌پسند برای طلاق داشته باشد. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

عناوین مطلب

طلاق خلع یا طلاق به دلیل تنفر از شوهر

طبق ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی، طلاق خلع عبارت است از: ” زن به‌واسطه کراهتی که از شوهر خود دارد، در مقابل مالی که به وی می‌دهد، طلاق بگیرد؛ اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.”

بنابراین، طبق قانون مدنی، طلاق خلع یا طلاق به دلیل تنفر از شوهر​ را می‌توان طلاقی دانست که زن به دلیل تنفر از همسر خود حاضر می‌شود مالی را به او بدهد تا بتواند از او طلاق بگیرد. این مالی که زن به مرد می‌دهد، می‌تواند کمتر از مهریه، به‌اندازه مهریه و بیشتر از مهریه باشد.

طلاق خلع

شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر

  • مهم‌ترین شرط از شرایط طلاق خلع، این موضوع است که زن باید از همسر خود کراهت داشته باشد. برخلاف طلاق مبارات که هر دو طرف باید از یک‌دیگر کراهت و تنفر داشته باشند.
  • به‌منظور انجام طلاق، زن باید مالی را به نام فدیه طلاق خلع به مرد بدهد. این مال می‌تواند، مالی از جنس مهریه یا غیر آن بوده و میزان آن نیز می‌تواند، به میزان مهریه توافق شده، کمتر از آن یا حتی بیش‌تر از مهریه توافق شده در سند ازدواج باشد.
  • اما مهم‌ترین شرط از شرایط طلاق خلع بدون رضایت شوهر، این شرط است که حتماً زن باید از شوهر خود وکالت در طلاق خلع داشته باشد. این وکالت‌نامه، در یکی از دفاتر اسناد رسمی کشور، باید تنظیم شده باشد و ضمن آن زوج وکالت در طلاق خلع، بذل مهریه به میزان کمتر یا بیشتر یا معادل مهر، با مالی از جنس مهریه یا غیر آن را به زن خود داده و این وکالت نیز از نوع بلاعزل باشد.

شرایط طلاق به دلیل تنفر از شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این زنان فقط نصف مهریه را می‌گیرند را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *