شرایط بیشتر ارث بردن دختر + بهمن 1401

شرایط بیشتر ارث بردن دختر + بهمن 1401

طبق قانون کشور ما پس از فوت فردی، اموال و دارایی‌های وی به برخی از خویشاوندان وی تعلق می‌گیرد. ارث از جمله پرچالش‌ترین مباحث حقوقی است.

شرایط بیشتر ارث بردن دختر

شرایط بیشتر ارث بردن دختر از جمله موارد استثنایی هست که در قانون بیان شده است. یکی از افرادی که بعد از فوت متوفی تحت شرایطی خاص ارث می‌برد، نوه فرد فوت شده است. حالا ما می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا نوه‌های دختری و پسری به یک‌میزان ارث می‌برند یا خیر. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

ارث نوه

مطابق ماده ۸۶۲ قانون مدنی، خویشاوندان نسبی، یعنی افرادی که به‌واسطه خون و تولد، با متوفی رابطه خویشاوندی پیدا کرده و از او ارث می‌برند، به سه‌طبقه تقسیم شده‌اند که در داخل هر طبقه نیز بر اساس میزان نزدیکی و دوری به متوفی، درجاتی وجود دارد. این طبقات و درجات ارث، عبارت‌اند از:

  • طبقه اول: پدر، مادر، فرزندان و فرزندان متوفی، هر چه‌قدر که پایین روند.
  • طبقه دوم: اجداد و برادران و خواهران متوفی و فرزندان آنها.
  • طبقه سوم: عموها، عمه ها، خاله ها و دایی های متوفی و فرزندان آنها.

بنابراین، طبق قانون مدنی به این نتیجه می‌رسیم که نوه‌ها درصورتی‌که در طبقه اول فرزندی وجود نداشته از پدربزرگ و مادربزرگ خود ارث می‌برند.

ارث نوه

شرایط بیشتر ارث بردن دختر

  • درصورتی‌که نوه، نوه پسری بوده، سهم‌الارث پدر خود را به ارث می‌برد، ولو اینکه خود نوه، دختر باشد.
  • درصورتی‌که نوه، نوه دختری بوده، سهم‌الارث مادر خود را به ارث می‌برد، ولو اینکه خود نوه، پسر باشد.

بنابراین، در توضیح این موارد باید بگوییم که نوه‌ها بر اساس ارث والدین خود از پدربزرگ و مادربزرگ خود ارث می‌برند. به بیان دیگر اگر پسر متوفی دارای یک دختر باشد و دختر متوفی دارای یک پسر باشد، کسی ارث بیشتری می‌برد که فرزند پسر متوفی باشد. در این حالت چون فرزند پسری متوفی دختر است پس وی از نوه دختری متوفی که پسر است بیشتر ارث می‌برد.

برای فهم بیشتر شرایط بیشتر ارث بردن دختر به مثال زیر توجه کنید:

فردی فوت می‌کند این فرد دو فرزند به نام‌های فرید و فریده داشته است. متأسفانه این دو خواهر و برادر نیز فوت شده‌اند؛ اما فرزندان آنان در قید حیات هستند. فرید دختری به نام زیبا دارد و فریده پسری به نام کوروش. حالت پدربزرگ این دو فوت می‌کند و چون فرزندی ندارد ارث و اموالش به نوه‌های عزیزش می‌رسد. نکته مهم آن است که در این اینجا زیبا که نوه پسری است دوبرابر کوروش که نوه دختری است ارث می‌برد.

شرایط بیشتر ارث بردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مخالفت مرد با کارکردن زن چه آثاری دارد؟ را مطالعه کنید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *