سلامت روان + بهمن 1401

سلامت روان + بهمن 1401

برای درمان مشکلات روحی و روانی، می‌توان به روانشناس، روانپزشک، مشاور و روانکاو مراجعه کرد. اما کدام یک می‌توانند ما را بهتر و سریع‌تر درمان کنند؟

سلامت روان

به مناسبت روز روانشناس با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید. سلامت روان هسته اصلی یک زندگی سالم است اما متاسفانه امروزه به دلایل گوناگون بسیاری از افراد با مشکلات و مسائل فراوانی در زندگی روبه‌رو‌ می‌شوند که ممکن است سلامت روان آن‌ها را تهدید کند.

سلامت روان هسته اصلی یک زندگی سالم است

تفاوت روانشناس، روانپزشک روانکاو و مشاور

در ادامه این بخش از بهداشت و سلامت روان متوجه‌ می‌شوید که برای کدام مشکل پیش کدام متخصص بروید.

روانشناس کیست و برای چه مشکلاتی نزد او برویم؟

روانشناسی مطالعه علمی رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان است و روانشناس به بررسی تمام مسائل مربوط به تفکر، احساسات، حافظه انسان، قدرت درک و هر آنچه به روان و شخصیت یک فرد مرتبط باشد،‌ می‌پردازد.

حضور یک روان درمانگر در زمانی که مسائل و مشکلات بر روح و روان شما اثر سو‌ می‌گذارند و نمی توانید احساس و مشکل خود را با دیگران درمیان بگذارید،‌ می‌تواند از سنگینی ناگفته‌‌ها و مشکلاتتان کم کند.

یک روانشناس قادر به درمان یا حل عارضه و اختلالاتی چون تشویش خاطر، استرس، افسردگی، اضطراب، خشم، اختلالات شخصیتی و مشکلات خانوادگی، از دست دادن عزیزان، طلاق و جدایی است.

روانپزشک کیست و برای چه مشکلاتی نزد او برویم؟

روانپزشک کیست و برای چه مشکلاتی نزد او برویم؟

روانپزشک دکتری است که در حیطه روانپزشکی آموزش دیده است و در زمینه درمان بیماری‌‌های روحی روانی تخصص دارد.

اختلالات مربوط به روانپزشکی معمولا ریشه‌‌های عمیق‌تری دارند و برخی اختلالات شخصیتی، در کنار دیگر تکنیک‌‌های درمانی نیاز به مصرف دارو دارند پس افرادی که دچار انواع اختلالات روانی مانند اختلالات اضطراب، اختلالات شخصیت، اختلال روانی شامل روان پریشی دوقطبی، شیزوفرنی و… ، اختلال یادگیری و بیش فعالی  و… هستند‌ می‌توانند به روانپزشک مراجعه کنند.

روانکاو کیست و چرا برای سلامت روان باید نزد او برویم؟

یک روانکاو به بررسی گذشته‌‌های دور و ناهشیار ذهن فرد‌ می‌پردازد تا علت ایجاد مشکل فرد را بیابد، سپس با بهره گیری از شیوه‌‌های روانکاوی‌ می‌تواند به درمان اختلالات روان شناختی بپردازد، به همین دلیل درمان به روش‌‌های روانکاوی طولانی تر از سایر شیوه‌‌هاست.

یک روانکاو به بررسی گذشته‌‌های دور و ناهشیار ذهن فرد‌ می‌پردازد

مشاور کیست و چرا برای سلامت روان باید نزد او برویم؟

مشاور به کسی گفته‌ می‌شود که با کسب مجوز از مراجع ذی صلاح‌ می‌تواند جلسات مشاوره برگزار کند و به امور مختلف زندگی از جمله تحصیل، شغل، مسائل خانوادگی، ازدواج، تربیت فرزند، اختلالات رفتاری، روحی و خلقی و… کمک کند. روانشناس گذشته نگر است و ریشه آسیب‌‌های روانی را الگوهای خانوادگی و ژنتیکی‌ می‌داند اما مشاور بیشتر آینده نگر است و به فرد در زمان حال کمک‌ می‌کند تا بتواند تصمیمات خوبی بگیرد و در آینده موفق عمل کند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی هشدار، طلاق عاطفی در کمین زندگی شماست را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *