دو آش متفاوت برای افطار + بهمن 1401

دو آش متفاوت برای افطار + بهمن 1401

تجربه طعم‌های متفاوت، علاوه بر آنکه دامنه غذاهای مورد علاقه شما را افزایش می‌دهد، کمک می‌کند که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز بدن شما تامین شود.

دو آش متفاوت برای افطار

پیدا کردن غذاهای مایع برای افطار که هم آب رفته از بدن را جبران کند و هم دستگاه گوارش را پیش از خوردن غذاهای سنگین آماده کند، دغدغه کسانی است که به روزه گرفتن در سلامت اهمیت می‌دهند. اگر این روزها برای پخت غذاهای مناسب افطار، به دردسر افتاده‌اید، می‌توانید سراغ دستور پخت شهرهای مختلف بروید. با ما در مجله اینترنتی کوبهبا دستور پخت دو آش متفاوت برای افطار از خطه کرمانشاه همراه شوید.

آش ترخینه

آش ترخینه

مواد لازم

ترخینه ۲۵۰ گرم

نخود ۱/۲ پیمانه

لوبیا ۱/۲ پیمانه

عدس ۱/۲ پیمانه

پیاز ۴ عدد

سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج) ۵۰۰ گرم

نعنا خشک و کشک به مقدار لازم

آش ترخینه جزء غذاهای اصیل ایرانی و غذای محلی استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان محسوب می‌شود. ترخینه یک غذای نیمه آماده سنتی با پایه دوغ و گندم است که قدمت زیادی دارد و بسته به ذائقه شهرهای متفاوت طیف متنوعی از طعم را در بر می‌گیرد. در انتهای مطلب طرز تهیه ترخینه خشک کرمانشاهی توضیح داده می‌شود.

طرز تهیه

مرحله اول

نخود، لوبیا و عدس را از شب قبل خیس و تا روز بعد چند بار، آب آن را تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود. پیازها را خرد کنید و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شوند. نخود و لوبیا را به پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس، شش لیوان آب بریزید و پس از این‌که به جوش آمد، شعله را کم کنید.

 مرحله دوم

پس از حدود ۱ ساعت ترخینه، عدس، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. نیم ساعت بعد نیز سبزی آش را اضافه نمایید (سبزی را بشویید و ریز خرد کنید) و اجازه دهید آش با حرارت ملایم بپزد. بعد از این‌که آش جا افتاد، آن را در ظرف بکشید و همراه با کشک و نعنا داغ سرو کنید.

طرز تهیه ترخینه خشک

ترخینه خشک

مرحله اول

برای تهیه خود ترخینه، به بلغور گندم و دوغ محلی نیاز دارید. به ازای هر یک کیلو بلغور، سه لیتر دوغ و یک قاشق غذاخوری نمک داخل یک قابلمه بریزید. می‌توانید کمی زردچوبه نیز به آن‌ها اضافه کنید تا آش شما زرد شود.

قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مرتب هم بزنید تا جوش بیاید. بعد قابلمه را از روی حرارت بردارید و بگذارید خمیر خنک شود.

مرحله دوم

تکه تکه از خمیر بردارید و به شکل کتلت درست کنید. قرص‌های ترخینه را باید چند روز جلوی آفتاب بگذارید تا خشک شوند. کرمانشاهی‌ها برای خشک کردن ترخینه، کف یک سینی مقداری پونه با ساقه می‌ریزند. سپس، قرص‌های ترخینه را روی سینی می‌چینند و چندین روز زیر آفتاب قرار می‌دهند. به این ترتیب ترخینه هم عطر پونه را می‌گیرد و هم زودتر خشک می‌شود.

آش ترخینه

نکات طلایی

– بعضی ترجیح می‌دهند برای تهیه ترخینه، بلغور گندم را از دو سه روز قبل در دوغ بخیسانند.

– یک روش دیگر برای تهیه ترخینه این است که ترخینه را قبل از این‌که خیلی غلیظ شود از روی حرارت بردارید، به صورت قالبی فریز و هر وقت خواستید برای تهیه آش از آن استفاده کنید.

آش عباسعلیآش عباسعلی

مواد لازم

گندم پوست کنده ۱ و ۱/۲ پیمانه

برنج ۱۰۰ گرم

گوشت دنده گوسفندی ۳۰۰ گرم

عدس ۱۰۰ گرم

نخود ۱۰۰ گرم

روغن حیوانی ۱/۲ پیمانه

لوبیا چیتی ۱۰۰ گرم

لوبیا سفید ۱۰۰ گرم

پیاز ۵ عدد

سیر ۱۰ حبه

نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

نعنا داغ و کشک برای تزیین

طرز تهیه

مرحله اول

نخود، لوبیا سفید و لوبیا چیتی را از روز قبل بشویید و خیس دهید. بهتر است هر از گاهی آب حبوبات را عوض کنید. این کار به رفع نفخ آن‌ها کمک می‌کند. برنج را هم بشویید و به همراه مقداری آب و نمک اجازه دهید برای یک تا دو ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

حبوبات را به طور جداگانه بپزید. برای این‌که مطمئن شوید حبوبات کاملا پخته شده است، می‌توانید یکی از آن‌ها را بین دو انگشت فشار دهید. اگر کاملا نرم بودند، وقت آن است که حبوبات را از روی حرارت بردارید.

مرحله سوم

گوشت را آماده کنید و در صورت نیاز خرد نمایید. در این آش می ‌توانید از گوشت ران گوسفند هم استفاده کنید. گوشت را به طور جداگانه بپزید. وقتی کاملا پخته شد، آن را با دست ریش ریش و خرد کنید.

مرحله چهارم

گندم پوست کنده را بپزید. وقتی نیمی از زمان پخت گندم گذشت، برنجی را که از قبل خیس کرده‌اید، به گندم اضافه کنید. اجازه دهید با هم بپزند. می‌توانید برای آش عباسعلی کرمانشاهی از برنج نیم‌دانه استفاده کنید.

مرحله پنجم

حالا تمام موادی که پخته شده‌اند، یعنی حبوبات، گوشت و برنج و گندم را در یک قابلمه بزرگ بریزید و روی حرارت بگذارید. ادویه‌های مورد نظر مثل نمک، فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه را به آش اضافه کنید.

مرحله ششم

این آش باید تا حدی بپزد که دانه‌های برنج و گندم در آن کاملا له شده و مشخص نباشند. هر از گاهی آش را بهم بزنید تا نسوزد و به کف قابلمه نچسبد. در این هنگام که آش در حال پخت است، پیازها را خرد کرده و با روغن تفت دهید. سیر داغ و نعنا داغ را هم آماده کنید. حالا مقداری از پیاز داغی که تهیه کرده‌اید را به آش عباسعلی اضافه کنید و بقیه آن را برای تزیین نگه دارید.

مرحله هفتم

وقتی آش کمی با پیاز داغ جوشید، آن را از روی حرارت بردارید. روغن حیوانی را به آن اضافه کرده و خوب بهم بزنید.

مرحله آخر

آش را در ظرف سرو بکشید و با کشک، پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ تزیین کرده و نوش جان کنید.

 

پیشنهاد مطالعه: این غذاها شما را تا افطار سیر نگه می‌دارد را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *