دلایل مرگ ناگهانی | آیا مرگ ناگهانی در کمین شماست؟ + بهمن 1401

دلایل مرگ ناگهانی | آیا مرگ ناگهانی در کمین شماست؟ + بهمن 1401

مرگ ناگهانی، غیرمنتظره و بدون سابقه قبلی متوفی به بیماری شناخته‌شده خاصی است.

دلایل مرگ ناگهانی

مرگ ناگهانی به‌ مرگی‌ گفته می‌شود که‌ طی‌ ۲۴ ساعت‌ پس‌ از شروع‌ علائم رخ‌ دهد ولی‌ ازنظر پزشکی‌ قانونی‌، بیشتر چنین مرگ‌هایی‌ ظرف چند دقیقه‌ یا حتی‌ چند ثانیه‌ بعد از شروع‌ علائم اتفاق‌ می‌‌افتند. با مجله اینترنتی کوبههمراه باشید تا با برخی از دلایل مرگ ناگهانی آشنا شوید.

مرگ یهویی

دلایل مرگ ناگهانی چیست؟

مرگ ناگهانی در اثر اختلالات قلبی

بیشتر مرگ‌های ناگهانی و غیرمنتظره که خیلی هم به‌سرعت و ظرف مدت چند دقیقه رخ می‌دهند، ریشه در اختلالات قلبی دارند. ایست غیرقابل‌برگشت قلب به‌عنوان مرگ تلقی می‌شود. البته همیشه اختلالات در خود قلب وجود ندارند و سیستم عروقی دورتر از قلب که مرتبط با آن است نیز ممکن است دچار اختلال شود.

نارسایی عروق کرونر

در این اختلال به علت تنگی شریان کرونر قلب، خون کافی به عضله میوکارد قلبی نمی‌رسد. مرگ معمولا هنگام ورزش، خشم و هیجان اتفاق می‌افتد.

ترومبوز (لخته) عروق کرونر

یک‌سوم از مرگ‌های ناگهانی به دلیل وجود لخته در عروق کرونر و انسداد آن است که به خاطر رکود جریان خون اتفاق می‌افتد.

انفارکتوس میوکارد

وقتی یکی از عروق کرونر دچار تنگی یا انسداد کامل می‌شود، خون کافی به عضله قلب نمی‌رسد و عضله بخشی از قلب از بین می‌رود که به آن سکته قلبی می‌گویند.

دلایل مرگ ناگهانی را بدانید

فیبروز میوکارد

سلول‌های عضله قلب بعد از انفارکتوس قادر به بازسازی و تکثیر نیستند و پلاک‌های بزرگ و سفتی در محل آسیب تشکیل می‌شود که در عملکرد قلب و سیستم هدایتی آن اختلال ایجاد می‌کند. این افراد در معرض مرگ ناگهانی قرار دارند.

بزرگی بطن چپ

افزایش فشار خون باعث بیماری قلبی می‌شود. در بیمارانی که فشار خون بالا و کنترل نشده دارند، بطن چپ به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شود. بزرگی ماهیچه قلب باعث اختلال در عملکرد آن می‌شود.

تنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت اغلب در مردان بالای ۶۰ سال دیده می‌شود ولی برخی افراد جوان که به‌طور مادرزادی دچار اختلال دریچه آئورت هستند نیز دچار تنگی دریچه آئورت می‌شوند. این عارضه هم می‌تواند منجر به مرگ ناگهانی فرد شود.

تنگی دریچه آئورت دلایل مرگ ناگهانی

مرگ ناگهانی در اثر اختلالات شریانی

بیماری شایع دیگری که معمولا علامتی ندارد و ممکن است باعث مرگ ناگهانی شود، بیماری آنوریسم است. در این بیماری دیواره رگ مشکل دارد. دیواره رگ متسع می‌شود و گاهی به اندازه یک پرتقال هم می‌رسد. آنوریسم در هرجایی از بدن ممکن است ایجاد شود. شایع‌ترین محل تشکیل آن در آئورت شکمی است. (این اختلال در افراد مسن و مذکر شایع‌تر است.)

مرگ ناگهانی در اثر ضایعات داخل جمجمه

علت دیگر مرگ ناگهانی، ضایعات عروقی داخل جمجمه است. یکی از علل مرگ نسبتا شایع در مرگ‌های غیرمنتظره، بیماری‌ به نام آنوریسم بری است که در جوانان و میانسالان شایع است.

مرگ ناگهانی در اثر اختلال در سیستم تنفسی

علت عمده مرگ‌های ناگهانی مرتبط با سیستم تنفسی بازهم علل عروقی است. آمبولی ریه شایع‌ترین علت مرگ مرتبط با سیستم تنفسی است. البته لخته ممکن است به‌سوی قلب برود و باعث انفارکتوس قلبی شود. مرگ سریع و غیر ناگهانی در عفونت‌های شدید ریه، تومورهای بدخیم و بیماری‌ به نام سل حفره‌ای نیز دیده می‌شود.

مرگ تنفسی

مرگ ناگهانی ناشی از ابتلا به آسم

در آسم‌ برونشی‌ نیز‌ مرگ‌های‌ ناگهانی‌ بدون‌ علت‌ مشخص‌ حتی‌ در مواردی‌ که‌ حمله‌ پایدار آسمی، یا حمله‌ شدید آسم‌ وجود ندارد، دیده‌ می‌‌شوند. در واقع، مرگ‌ ناگهانی‌ بدون‌ علت‌ قابل‌‌قبول در اثر آسم برونشی دیده‌ می‌‌شود.

مرگ ناگهانی حین یا بلافاصله بعد از نزاع و درگیری شدید

این نوع مرگ به حادثه خاموش معروف است. از عوامل مرگ‌های ناگهانی در این موارد می‌توان به افزایش ماده‌ای به نام کاتکول‌آمین در خون اشاره کرد که باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و تقاضای بیشتر قلب به اکسیژن می‌شود و اگر قلب نتواند اکسیژن کافی را جبران کند، ممکن است منجر به مرگ فرد شود. مصرف الکل نیز می‌تواند باعث مرگ ناگهانی حین یا بعد از نزاع شود.

دلایل مرگ ناگهانی چیست

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب خوراکی‌های خوشمزه که قاتل دندان شما هستند را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *