بخشش در زندگی مشترک | مجله دلتا + بهمن 1401

بخشش در زندگی مشترک | مجله کوبه+ بهمن 1401

چطور شریک زندگی‌تان را ببخشید؛ در حالی که به شما آسیب زده است و سرشار از اندوه و خشمید؟ و چرا باید شریک زندگی‌تان را ببخشید؛ درصورتی که شما را مورد خشونت عاطفی قرار داده است؟ روش‌های بخشش همسری که به شما آسیب زده است و دلایل علمی آن را به شما خواهیم گفت!

بخشش در زندگی مشترک

چرا بخشش در زندگی مشترک مهم است؟ از همسر، شریک زندگی یا عشق خود، آسیب دیده و دلشکسته اید؟ همه افراد در طول زندگی خود، خواسته یا ناخواسته ممکن است به فردی که دوست دارند، آسیب بزنند و عواطف او را جریحه‌دار کنند؛ اما بخشش، راهی بسیار مطمئن و امن، برای گذر از یک شکست و تداوم یک رابطه است. آگاهی از اینکه چگونه ببخشیم و دردهای گذشته را به فراموشی بسپاریم، ابزاری حیاتی برای نجات یک رابطه است. در این مقاله از مجله اینترنتی دلتا، در خصوص بخشیدن و تاثرات آن بر روح، جسم و رابطه‌تان صحبت خواهیم کرد. با کوبههمراه باشید.

مزایای بخشش در زندگی مشترک چیست؟

بخشش در زندگی مشترک، بسیار مهم است. همراه کردن رنجش‌ها، آزردگی‌ها، دلزدگی‌ها، خشم‌ها و آسیب‌های ناشی از رفتارهای نامناسب گذشته با خود، فقط زمان و انرژی شما را تلف می‌کند و لحظه‌هایی را که می‌توانید به آرامش بگذرانید، سیاه و پر استرس می‌سازد. نگهداری این احساسات در خود، در طولانی‌مدت احساس تنفر و انزجار را در شما به‌وجود می‌آورد و اجازه نمی‌دهد از لحظه‌هایتان لذت ببرید.

رنجش، عوارض جسمی و روحی متفاوتی را برای شما به همراه دارد و احساس قدرتمندی است که با شتاب افزایش می‌یابد؛ بنابراین، بخشیدن در قدم اول به شما کمک می‌کند که سلامت جسم و روح خود را از خطر نجات دهید. برخی از مزایای بخشش در زندگی مشترک عبارت‌اند از:

  • کاهش خطر حمله قلبی
  • کاهش سطح کلسترول
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش دردهای جسمی و عصبی
  • کاهش فشار خون
  • کاهش سطح اضطراب و استرس
  • کاهش خطر ابتلا به افسردگی

مزایای بخشش

چگونه شریک زندگی خود را ببخشیم؟

رنجش از شریک زندگی می‌تواند به دلایل متفاوتی باشد و میزان این آزردگی می‌تواند کار بخشش و گذشت در روابط زناشویی را سخت‌تر کند. برای مثال، اشتباهاتی مانند خیانت، بی‌تفاوتی، بی‌مهری، عدم کنترل  خشم در روابط ، فراموش کردن روزهای مهم زندگی، بی‌توجهی و …، دارای مراتب متفاوتی از ایجاد رنجش است که به توانایی متفاوتی برای بخشش نیازمند است. به عبارتی بخشش در زندگی مشترک، در خصوص خیانت، بسیار فرسایشی‌تر از بخشش در خصوصی فراموشی روز تولد یا سالگرد ازدواج است؛ اما اگر قرار است در یک رابطه باقی بمانید، باید با خودتان صادق باشید و بخشش در زندگی مشترک را با تمام قلبتان بپذیرید؛ بنابراین:

  • با قلبی راسخ پذیرای بخشش در زندگی مشترک باشید؛
  • با آگاهی و قبول کامل، برای بخشیدن تصمیم بگیرید؛
  • هنگامی که ذهنتان به اشتباهِ شریک زندگی‌تان معطوف می شود؛ حواس خود را پرت کنید؛
  • اشتباهات شریک زندگی‌تان را به رخش نکشید؛
  • از اشتباهات شریکتان به‌عنوان ابزار انتقام و خشونت در بحث‌ها استفاده نکنید؛
  • اگر شریک زندگی‌تان به اشتباه خود اقرار کرد، مدام او را سرزنش نکنید؛
  • به بخشش خود احترام بگذارید.

در نظر داشته باشید که اگر قرار است در یک رابطه باقی بمانید، عدم بخشش در زندگی مشترک، تنها باعث افزایش دردهایتان خواهد شد و حس بهتری را در شما ایجاد نمی‌کند. به یاد داشته باشید که بخشش، به هیچ عنوان به معنای پذیرش شما نسبت به رفتار آزاردهنده و آسیب‌زننده نیست؛ بلکه به معنای گذشت از رفتاری است که قرار است هیچ زمانی تکرار نشود؛ پس صبور باشید و با خودتان به مهربانی رفتار کنید!

اگر تصمیم به گذشت و بخشش در زندگی مشترک دارید؛ اما قادر به انجام آن نیستید؛  به دنبال یک مشاور حرفه‌ای باشید تا بتواند به صورت اصولی در این راه به شما کمک کند تا راحت‌تر فرایند بخشش در رابطه را طی کنید.

چگونه شریک زندگی خود را ببخشیم؟

چگونه طلب بخشش کنیم؟

اگر شما شریکی هستید که باعث آسیب طرف مقابلتان شده‌اید، بکوشید که با طلب بخشش در زندگی مشترک، اعتماد شریک زندگی‌تان را جلب کنید و به بازسازی خرابه‌های عاطفی او بپردازید. هنگام شروع این کار، بسیار صبوری کنید و به خود و شریک زندگی‌تان زمان بدهید. آزرده‌ساختن دیگری، به‌راحتی قابل جبران نیست؛ پس صبور و ثابت‌قدم باشید تا بخشش در زندگی مشترک اتفاق بیفتد. برخی از مهم‌ترین قدم‌ها برای طلب بخشش در زندگی مشترک عبارت‌اند از:

  • ندامت و عذاب وجدان راستین خود را به دلیل آزرده‌ساختن طرف مقابلتان و درد و اندوهی که برایش ایجاد کرده‌اید، نشان دهید؛
  • متعهد شوید که هرگز با تکرار رفتارهای پیشین، شریک زندگی‌تان را آزرده نخواهید کرد؛
  • عواقب عملی که باعث رنجش طرفتان شده است را بپذیرید؛
  • برای جبران اشتباهات خود آماده باشید؛
  • قلبا و با خلوص، از او عذرخواهی کنید و بخواهید که شما را ببخشد و به شما فرصت جبران دهد؛
  • در این مسیر در مقابل شریک زندگی خود، صبور باشید و انتظار نداشته باشید که به سرعت شما را ببخشد و تمام آزردگی‌ها را فراموش کند.

طلب بخشش

چطور بخشش در زندگی مشترک روی روابط شما تاثیر می‌گذارد؟

اگر به دنبال دوام احساسات و عواطف در زندگی مشترک هستیم، باید بتوانیم همدیگر را ببخشیم و بخشش در زندگی مشترک را تمرین کنیم. همه انسان‌ها اشتباه می‌کنند و نیاز است که بخشیده شوند و ببخشند. چراکه اگر به بخشش در زندگی مشترک اعتقادی نداشته باشیم و با هر اشتباهی به دنبال ویرانی رابطه باشیم، هرگز نمی‌توانیم یک رابطه پایدار را تجربه کنیم؛ به‌خصوص زمانی که شریک زندگی‌مان صادقانه اشتباه خود را می‌پذیرد، پشیمان است و می‌خواهد به هر طریقی آسیب وارده را جبران کند!

هیچ رابطه سالمی، به‌خصوص ازدواج را نمی‌توان برای طولانی‌مدت، بدون بخشش در زندگی مشترک، حفظ کرد. البته در نظر داشته باشید که «بخشش، به معنای تبرئه و انصراف از مجازات طرف مقابل» نیست؛ بلکه به معنای اخذ تصمیمی آگاهانه برای رهایی از احساس خشم و رنجش است! بخشش در رابطه، ابزاری حیاتی در فرایند آسیب و گذر از آن است. اگرچه ممکن است که بخشش را مشکل ببینید، برای حفظ رابطه طولانی‌مدت به آن نیاز دارید! اگر بپذیرید که تمام افراد به اشکالی، اشتباه می‌کنند، حتی خود شما، فرایند بخشش در رابطه مشترک برایتان بسیار آسان‌تر و قابل قبول‌تر می‌شود.

چه وقت بخشش در رابطه مشترک کافی نیست؟

اگر شریک زندگی‌تان از شما سواستفاده می‌کند، به خیانت کردن در زندگی مشترک ادامه می‌دهد یا به شما دروغ می‌گوید یا هیچ تلاش راستینی برای تغییر رفتار خود انجام نمی‌دهد؛ احتملا زمان ترک این رابطه فرارسیده است! بی‌شک این‌گونه رفتار، به یک ارزیابی مجدد در خصوص ادامه زندگی مشترک نیازمند است!

هنگامی که نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی و بزرگ شما، برخلاف تلاشتان برای بخشیدن شریک زندگی‌تان از بین نمی‌رود، احتمالا زمان آن رسیده که به جای بخشش در زندگی مشترک، به جدایی از این زندگی فکر کنید؛ به عبارتی، بخشش در رابطه، همیشه به معنای آشتی کردن و اصلاح روابط نیست.

داشتن رابطه با یک نفر به این معناست که او قابل اتکاء، قابل اعتماد و وفادار باشد؛ پس  اگر اعتماد در رابطه مشترک، به‌گونه‌ای شکسته شود که ادامه یک رابطه به نفع طرفین نباشد، جدایی تنها راه است. برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی مراحل کنترل خشم در رابطه چیست؟ را بخوانید.

سخن آخر

بخشش در زندگی مشترک، یکی از ارکان اساسی برای حفظ یک زندگی و رابطه است. هرچند بخشش می‌تواند سخت و دشوار باشد؛ انجام آن به رهایی از رنج‌ها و دردها منجر می‌شود و می‌تواند یک رابطه را از پاشیده‌شدن نجات دهد و این اتفاق با پذیرفتن شخص گناهکار، راحت‌تر صورت می‌گیرد. برای آرامش خود و نجات رابطه‌تان، به بخشش در زندگی مشترک نیازمندید. در این مقاله از مجله اینترنتی کوبهبه چگونگی بخشش در رابطه مشترک و مزایای آن پرداختیم. امیدواریم برایتان مفید بوده باشد!

سوالات متداول

چگونه کسی را که صدمه شدیدی به شما زده است ببخشید؟

بی‌شک، بخشیدن آسیب‌های جدی، کار بسیار دشواری است. لازم است که در ابتدا، آسیب وارده را بپذیرید و به‌دنبال شناخت آثار آن بر روح و روان خود باشید. به خودتان اجازه بدهید که آشفته و اندوهگین باشید؛ سپس به خود یادآوری کنید که بخشش می‌تواند به شما کمک کند تا از زیر بار فشاری که تحت آن قرار گرفته‌اید؛ رها شوید. بخشش در زندگی مشترک، به معنای تبرئه طرف مقابل یا قبول تقصیر و گناه او نیست؛ بلکه به معنای رهایی شما از آن آسیب و درد است.

چگونه آسیبی را که شریک زندگی‌تان به شما زده است درمان کنید؟

پس از آنکه از شریک زندگی خود آسیب دیدید و روح و روانتان زخمی شد، لازم است که در ابتدا این آسیب را بپذیرید و آن را تصدیق کنید. کنار آمدن با آسیب وارده و قبول آن، اولین قدم برای درمان آسیب‌دیدگی شماست؛ سپس به راه‌هایی چون نوشتن، آموختن یک هنر یا حرفه جدید، برنامه‌ریزی برای یک پیشرفت، ورزش، مشاوره با یک روان‌درمانگر حاذق و …، فکر کنید تا بتوانید از نشخوارهای فکری مداوم رها شوید.

مدام به خود یادآوری کنید که مسیر بهبودی شما با چالش‌ها و فرازونشیب‌هایی همراه است و بی‌شک، شما همان آدم قبل نیستید و نیاز به زمان بیشتری برای رسیدن به خودتان دارید و این مسئله، به اراده و قوی‌بودن شما نیازمند است. با خودتان مهربان باشید و بدانید که لایق آرامش هستید.

آیا می‌توانید کسی را  که مدام به شما صدمه می‌زند ببخشید؟

گاهی شما به شریک زندگی‌تان فرصت می‌دهید که رفتار ناشایست خود را ترک کند و به احساسات شما احترام بگذارد؛ اما او علارغم اینکه می‌داند در حال آسیب‌رساندن به شماست؛ هیچ تلاشی برای تغییر و بهبود رفتارش نمی‌کند. اگرچه بخشش در زندگی زناشویی، به پایداری رابطه شما کمک می‌کند؛ در چنین حالتی اصلا مجبور به ماندن و تحمل‌کردن نیستید. در این حالت، بخشش را فقط برای رهایی خود از درد و اندوه انجام دهید و رابطه را به پایان برسانید!

پایان دادن به رابطه می‌تواند به شما این امکان را بدهد که بخشش را تمرین کنید، از آسیب‌های آینده در امان بمانید و به روش مثبت‌تری ادامه دهید.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی هشدار، آنچه نباید به فرزندان خود بگویید را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *