کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی + بهمن 1401

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی + بهمن 1401

کمبود ویتامین‌ها می‌توانند عواقبی جبران‌ناپذیر برای ما داشته باشند. اما با مصرف مواد غذایی و مکمل‌ها می‌توان از این آسیب‌ها در امان ماند.

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی چه ارتباطی با هم دارند؟ در حالی‌که ویتامین C شناخته شده ترین ماده مغذی برای سیستم ایمنی بدن است، بایدبدانید که ویتامین D نیز نقشی جدی در ایمنی بدن دارد. این ویتامین ضروری محلول در چربی از عملکردهای سلولی‌ بسیاری پشتیبانی می‌ کند که برای ایمنی بدن ضروری محسوب می‌‌شوند. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه بمانید.

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی

بیماری‌های خودایمنی کدامند؟

بیماری‌های خودایمنی باعث می‌‌شوند که سیستم ایمنی بدن به‌جای عفونت، خود را  هدف قرار دهد. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، مستعد ابتلا به عفونت‌ها، ویروس‌ها و بیماری‌های گسترده‌ای هستند.

مقدار مناسب ویتامین دی در بدن به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی کمک می‌ کند زیرا ویتامین دی در تنظیم التهاب نقش ویژه‌ای دارد و به تفکیک سلول‌های خوب از بد کمک می‌ کند : اینکه کدام سلول‌ها تهدیدی برای بدن محسوب می‌‌شوند و کدام یک خیر .

با توجه به رابطه بین کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی، جای تعجب نیست که کمبود ویتامین دی در میان بیماران خودایمنی بسیار شایع است. این بیماری‌ها کدامند؟

۱. روماتیسم مفصلی

به گفته متخصصین آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم مفصلی ناشی از التهابی است که منجر به آسیب بافتی در مفاصل می‌ شود. تحقیقات نشان می‌ دهد که کمبود ویتامین دی ممکن است در ایجاد این بیماری و تشدید آن نقشی به‌سزا داشته باشد.

۲. دیابت

تحقیقات نشان داده است که ویتامین دی به تعدیل قند خون و ارتقای سطح انسولین سالم در بدن کمک می‌ کند. به‌همین دلیل است که  می‌ان کمبود ویتامین دی و ابتلا به دیابت همبستگی وجود دارد.

۳. لوپوس

در یک مطالعه تحقیقاتی ۴۲ درصد از بیماران لوپوس، با کمبود ویتامین دی مواجه بودند. ویتامین دی نقش مهمی در سلامت استخوان، سلامت قلب و عملکرد سیستم ایمنی دارد و همین امر کمبود ویتامین دی را به موضوعی مهم برای افراد مبتلا به لوپوس تبدیل می‌ کند.

راه‌های تامین ویتامین دی

۱.مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین دی از قبیل زرده تخم مرغ، ماهی‌های چرب، جگر و کره گیاهی

کمبود ویتامین دی و بیماریهای خودایمنی

۲. قرار گرفتن در معرض نور خورشید

۳. بهترین راه تامین ویتامین دی: مصرف روزانه ۱۰۰۰ واحد مکمل D3

پیشنهاد مطالعه: درمان آلزایمر با مصرف غذاهای تخمیر شده را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *