چای بهتر است یا قهوه :کدامیک سالم‌ترند؟ + بهمن 1401

چای بهتر است یا قهوه :کدامیک سالم‌ترند؟ + بهمن 1401

نوشیدن چای و قهوه تبدیل به عادتی روزمره شده است. اما دانستن فواید و عوارض این دو نوشیدنی پرطرفدار به ما کمک می‌کند با نتایج عادت‌های روزمره خود آشنا شویم.

چای بهتر است یا قهوه

چای بهتر است یا قهوه هر دوی این نوشیدنی‌های پرطرفدار راه‌های عالی برای شروع روز هستند، اما کدامیک از آن‌ها برای سلامتی مفیدتر هستند؟ چند عامل برای مقایسه چای و قهوه وجود دارد. با ما در مجله اینترنتی کوبهبا مواردی از این مقایسه همراه باشید.

چای بهتر است یا قهوه

۱. کافئین

چای کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد. با توجه به تحقیقات، کافئین قهوه دم‌آوری شده در خانه به‌طور متوسط ۹۲ میلی‌گرم در هر فنجان است. در حالیکه یک فنجان چای سیاه حدود ۴۷ میلی‌گرم کافئین دارد. اگر به دنبال کافئین بیشتر هستید، جواب به سوال چای بهتر است یا قهوه برای شما آسان خواهد بود.

به گزارش سازمان غذا و دارو مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی‌خطر و برای سلامتی مفید است.

فواید و عوارض کافئین

کافئین انرژی و تمرکز را بهبود می‌بخشد و در حد اعتدال، ممکن است خطر افسردگی، بیماری پارکینسون، فیبروز کبد، بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها را کاهش دهد.

با این‌حال، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند باعث ایجاد احساس بی‌قراری، اضطراب یا عصبانیت شود. کافئین زیاد می‌تواند اعتیادآور نیز باشد و علاوه‌بر این باعث بی‌خوابی در بعضی افراد شود.

مصرف قهوه با کافئین زیاد، بلافاصله به شما انرژی می‌دهد، اما چای حاوی ماده‌ای شیمیایی است که در ترکیب با کافئین می‌تواند برای مدت طولانی‌تری شما را هوشیار نگاه دارد.

به‌عبارت دیگر قهوه در لحظه شما را شاداب می‌کند و چای نشاط ماندگارتری برای شما به ارمغان می‌آورد.

چای بهتر است یا قهوه

۲. آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که به کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب سلولی در بدن  کمک می‌کنند.

قهوه و چای حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، اما هر دو به‌طور خاص حاوی آنتی‌اکسیدانی مفید به‌نام پلی فنول هستند. که مقدار آن بسته به نحوه فرآوری یا تهیه قهوه یا چای متفاوت است.

از لحاظ مقدار آنتی اکسیدان چای بهتر است یا قهوه ؟ یک بررسی تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ در مورد قهوه و چای نشان می‌دهد که اسپرسو دارای بیشترین قدرت آنتی‌اکسیدانی است، اما مطالعه مقایسه‌ای دیگر در سال ۲۰۲۲ روی نوشیدنی‌های مشابه نشان می‌دهد که چای سبز برنده این رقابت است.

هم قهوه و هم چای حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند به سلامت شما کمک کنند، بنابراین می‌توانید با نوشیدن هر دوی آن‌ها فواید قابل‌توجهی به دست آورید.

چای بهتر است یا قهوه

۳. پیشگیری از بیماری

از آنجایی که چای و قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان هستند، حتی اگر کافئین نداشته باشند خواص محافظتی دارند. مصرف منظم چای باعث کاهش احتمال ابتلا به چندین بیماری مزمن از جمله بیماری قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان، به‌ویژه سرطان‌های دهان و دستگاه گوارش است.

قهوه نیز فواید بسیاری برای سلامتی دارد. نتیجه تحقیق از  ۲۰۱ مطالعه نشان می‌دهد که مصرف منظم قهوه در کسانی‌که به بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عصبی، متابولیک و کبدی مبتلا هستند با کاهش خطر مرگ و میر همراه است.

همچنین قهوه از احتمال ابتلا به سرطان خون، پروستات، آندومتر و سرطان پوست کم می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: ۵ خوراکی که مانع کاهش وزن در مدت زمان کوتاه می‌شوند را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *