واریز کردن اشتباه پول به حساب دیگری + بهمن 1401

واریز کردن اشتباه پول به حساب دیگری + بهمن 1401

گاهی ممکن است با وارد کردن شماره حساب اشتباهی در گوشی موبایل خود یا در عابربانک پولی را اشتباها به حساب شخص دیگری واریز کنید که هیچ نام و نشانی از او ندارید؛ دراین شرایط چگونه باید پول خود را پس بگیرید؟

واریز کردن اشتباه پول

واریز کردن اشتباه پول ممکن است برای هر کدام از ما اتفاق بیفتد و در آن زمان همه ما به دنبال یک راه چاره هستیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم پولمان را پس بگیریم. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیش‌ازپیش از وسایل الکترونیکی جابه‌جاکردن پول بیشتر با برنامه‌های بانکی و… انجام شده و ما از رفتن به عابربانک و ایستادن در صف‌های طولانی خلاص شده‌ایم؛ اما خیلی هم این موارد به نفع ما نبوده؛ زیرا ممکن است با یک اشتباه کوچک کلاً پول را برای فرد اشتباهی واریز کنیم. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

واریز کردن اشتباه پول

هنگامی که متوجه واریز کردن اشتباه پول شدیم باید از طریق زیر عمل کنیم.

درخواست از بانک

زمانی که پولی را به‌اشتباه به‌حساب فرد دیگری واریز می‌کنیم، برای اینکه قضیه را پیگیری کنیم باید به بانک مراجعه کنیم. فرد متضرر باید از بانک درخواست کند تا به‌نوعی با فردی صاحب حساب تماس بگیرند.

در این شرایط به‌احتمال زیاد کارکنان بانک با شما همراهی کرده و شماره تماس را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ اما اگر بانک به دلایل امنیتی از دادن شماره طرف خودداری کند شما می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا خودشان با آن فرد تماس گرفته و درخواست استرداد پول را داشته باشند.

اجتناب فرد دریافت‌کننده پول از بازگرداندن آن

حالا گاهی فردی که صاحب حساب است از برگرداندن پول خودداری ‌می‌کند، در این شرایط لازم است پیگیری قضایی انجام شود.

اجتناب فرد دریافت‌کننده پول از بازگرداندن آن

قانون دررابطه‌با واریز کردن اشتباه پول چه می‌گوید؟

طبق ماده ۳۰۱ قانون مدنی: کسی که به طور عمد یا به‌اشتباه چیزی را که مستحق نبوده، دریافت کند، ملزم است که آن را به مالک تسلیم کند.

همچنین ماده ۳۰۳ این قانون نیز عنوان می‌کند. کسی که مالی را زمانی که مستحق نبوده دریافت کرده است، ضامن اصل مال و منافع آن است.

بنابراین، پس از بررسی قوانین به این نتیجه می‌رسیم که شخص مال‌باخته با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه، می‌تواند با استناد به رسیدهای دریافتی اقدام به بازپس‌گیری وجه خود کند.

تا زمانی که این فرایند طی شود، اگر دریافت‌کننده پول اقدام به برداشت وجه از حساب خود یا بخشی از مبلغ را خرج کند، احتمالاً به خیانت‌درامانت متهم می‌شود. تصمیم در این مورد به عهده قاضی دادگاه است.

قانون دررابطه‌با واریز کردن اشتباه پول چه می‌گوید؟

اثبات بر عهده کیست؟

نکته مهمی که ممکنت برای افراد دردسر ایجاد کند آن است که زمانی که فردی به‌اشتباه مبلغی را به‌حساب دیگری واریز می‌کند و سپس به دادگاه مراجعه می‌کند، باید وقوع اشتباه و عدم بدهی وی به آن شخص را خودش اثبات کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی سهم دختر از حقوق پدر فوت شده طبق قانون جدید مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *