مضرات نوشیدن آب یخ | مجله دلتا + بهمن 1401

مضرات نوشیدن آب یخ | مجله کوبه+ بهمن 1401

نوشیدن آب یخ نه تنها مفید نیست، بلکه برای سلامتی مضر است.

مضرات نوشیدن آب یخ

مضرات نوشیدن آب یخ در قیاس با تنها فایده آن یعنی رفع عطش، بسیار زیاد است. برای بهره‌مندی از فواید نوشیدن آب، مصرف آن در دمای اتاق و پرهیز از مصرف آب یخ یا به اصطلاح «تگری» توصیه شده است. در این مطلب از مجله اینترنتی کوبهبه مضرات نوشیدن آب یخ می‌پردازیم.

مضرات نوشیدن آب یخ در طب هندی

برخی افراد بر این باورند که نوشیدن آب سرد عادتی بد است که در بلندمدت می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت انسان داشته باشد. این باور بیشتر بر اساس آموزه‌های پزشکی سنتی هندی شکل گرفته است.

مضرات نوشیدن آب یخ

بر اساس پزشکی سنتی هندی، آب یخ می‌تواند موجب یک بی‌تعادلی در بدن شده و روند گوارش را کُند و مختل کند. این در شرایطی است که نوشیدن آب فراوان با دمای مناسب می‌تواند به دفع سموم از بدن، تقویت گوارش و پیشگیری از یبوست کمک کند.

آب یخ و حتی نوشیدنی‌های سرد دیگر می‌توانند موجب منقبض شدن رگ‌های خونی شوند و بر همین اساس، اثری منفی بر گوارش داشته باشند. همچنین، نوشیدن آب یخ می‌تواند فرایند طبیعی جذب مواد مغذی از غذای مصرفی طی گوارش را مختل کند.

به‌واسطه نوشیدن آب یخ، تمرکز بدن از گوارش بر تنظیم دمای بدن معطوف می‌شود که می‌تواند حتی موجب از دست رفتن آب و احساس تشنگی شود.

مضرات نوشیدن آب یخ

یکی دیگر از مضرات نوشیدن آب یخ، افزایش  گلودرد و گرفتگی بینی است.

برخی مطالعات نشان داده‌اند که آب یخ ممکن است در کاهش ضربان قلب، نقش داشته باشد. نوشیدن آب یخ می‌تواند عصب واگ را تحریک کند. این عصب بخش مهمی از سیستم عصبی خودمختار بدن است و می‌تواند واسطه کاهش ضربان قلب باشد.

بهتر است از مصرف آب یخ پس از انجام تمرینات ورزشی پرهیز کنید. زمانی که ورزش می‌کنید، بدن گرمای زیادی تولید می‌کند و نوشیدن آب یخ بلافاصله پس از تمرینات ورزشی، به واسطه عدم تطابق دما‌ها می‌تواند اثر منفی بر دستگاه گوارش داشته باشد.

نوشیدن آب یخ پتانسیل ابتلاء به یبوست را افزایش می‌دهد.

نوشیدن آب یخ می‌تواند به جای تسریع روند آب‌رسانی مجدد بدن، آن را کند سازد.

در شرایطی که نوشیدن آب یخ ممکن است در کوتاه‎‌مدت احساس بهتری در شما ایجاد کند، اما در بلندمدت موجب افت سطوح انرژی بدن می‌شود.

اگر به میگرن یا یک عفونت سینوسی جدی مبتلا هستید، باید از مصرف منظم آب یخ پرهیز کنید. نوشیدن آب یخ موجب انسداد مسیر‌های هوایی و بینی می‌شود که به طور خودکار محرکی برای میگرن است.

نوشیدن آب یخ پس از یک وعده غذایی می‌تواند موجب سخت شدن چربی‌های غذا‌های مصرفی شما شود و شرایط بدن برای شکستن چربی‌های ناخواسته را دشوار کند. بر همین اساس، خطر افزایش وزن بیشتر می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: این نوشیدنی تابستانی شما را لاغر می‌کند را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *