مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه + بهمن 1401

مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه + بهمن 1401

مهریه یا نفقه، به پرداخت مبالغی از سوی مرد به زن به‌عنوان یکی از حقوقی که در قبال ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، گفته می‌شود. این مبالغ به‌منظور تأمین هزینه‌های زن برای زندگی و تأمین نیازهای اساسی او، به وی پرداخت می‌شود.

اقساط مهریه

مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه یکی از موضوعاتی است که هم خانم‌‌‌ها و هم آقایان پیرامون آن سوال می‌کنند. وقتی خانم مهریه خود را از آقا مطالبه می‌کند مرد موظف به پرداخت تمام مهریه به زن است. گرفتن مهریه حق خانم است و تحت هیچ شرایطی نمی‌توان این حق را از زن سلب کرد. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

اقساط مهریه

طبق قوانین مربوط به مهریه در ایران، پرداخت مهریه به دو صورت پرداخت کامل یا به‌صورت اقساط تعیین می‌شود. از طرف دیگر در برخی موارد ممکن است که زن و مرد به توافق برسند که مبلغ کل مهریه به‌صورت اقساط پرداخت شود.
در این حالت، معمولاً مبلغ کل مهریه به چند بخش تقسیم شده و به‌صورت ماهیانه، سالیانه یا در بازه زمانی دیگری پرداخت می‌شود. بیشترین تعداد اقساطی که می‌توان برای پرداخت مهریه تعیین کرد، ممکن است متفاوت باشد و از شرایط توافق بین زن و مرد وابسته است.
لازم به ذکر است که درصورتی‌که مرد، به هر دلیلی، قسط‌های مهریه را به‌موقع پرداخت نکند، مجازات می‌شود و زن می‌تواند از طریق مراجع قضایی، حق خود را به دست آورد.

مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه

مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه

در قوانین ایران، مردانی که به هر دلیلی قسط‌های مهریه خود را پرداخت نمی‌کنند، مجازات می‌شوند. در واقع، ازآنجاکه مهریه یکی از حقوق زنان است، مجازات پرداخت نکردن اقساط مهریه در قانون بیان شده است.

مطابق با قوانین ایران، درصورتی‌که مردی قسط‌های مهریه خود را به‌موقع پرداخت نکند، در ابتدا مرحله دعوی قضایی را طی می‌کنند و در صورت عدم توافق، محاکمه می‌شوند و به پرداخت قسط‌های مهریه محکوم می‌شوند. درصورتی‌که مرد بعد از صدور حکم قضایی همچنان قسط‌های مهریه را پرداخت نکند، مجازات‌هایی مانند حبس و پرداخت جریمه به او تحمیل می‌شود.

پرداخت نکردن اقساط مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا قصاص زن و مرد با یک‌دیگر متفاوت است؟ را مطالعه کنید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *