مجازات برخی ازدواج ها | مجله دلتا + بهمن 1401

مجازات برخی ازدواج ها | مجله کوبه+ بهمن 1401

ازدواج یک امر بسیار مهمی است که به آن در دین اسلام و تمام مقدسات توصیه شده است؛ اما ممکن است در این ازدواج جرمی رخ دهد که مجازات سنگین داشته باشد.

مجازات برخی ازدواج ها

مجازات برخی ازدواج ها در قانون به اشاره شده است. گاهی افراد با انجام‌دادن یک‌سری از کارها مرتکب جرمی‌ می‌شوند؛ اما گاهی انجام‌ندادن یک کار شما را مجرم می‌کند که مجازات سنگینی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در ازدواج نیز به همین صورت است. شما گاهی با انجام‌دادن یک کار و گاهی با انجام‌ندادن آن مرتکب جرمی می‌شوید. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

مجازات برخی ازدواج ها

برهی از ازدواج‌ها جرم هستند. در این مطلب به چند نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد.

مجازات برخی ازدواج ها مثل ازدواج با دختر نابالغ

طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی: عقد نکاح دختر زیر ۱۳ سال و پسر قبل از رسیدن به سن پانزده سال شمسی باید حتما با اجازه ولی و به‌شرط مصلحت کودک آن هم با تشخیص دادگاه صالح باشد. اگر مردی بدون رعایت این شرایط، از جمله رعایت سن و حکم دادگاه ازدواج کند مجازات خواهد شد.

مجازات برخی ازدواج ها مثل ازدواج‌کردن بدون توجه به موانع موجود

طبق ماده ۶۴۳ قانون مجازات اسلامی، هرگاه کسی با علم و آگاهی زن شوهردار یا زنی که در عده مرد دیگری است را برای فرد دیگری عقد کند، به حبس از شش ماه تا سه سال یا از سه میلیون تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد. اگر این فرد دارای دفتر ازدواج و طلاق یا اسناد رسمی باشد برای همیشه از تصدی دفتر محروم خواهد شد. اگر به مطالبی پیرامون مهریه علاقه دارید، به مطلب این مهریه‌، مورد علاقه آقایان است! مراجعه کنید.

مجازات برخی ازدواج ها مثل ازدواج‌کردن بدون توجه به موانع موجود

مجازات برخی ازدواج ها مثل فریب‌دادن طرف مقابل

در برخی مواد امکان دارد افراد به دلیل علاقه شدیدی که به هم دارند هنگام ازدواج به‌طرف مقابل خود دروغ بگویند. برای مثال بیان کنند: داشتن تحصیلات عالی، موقعیت اجتماعی بسیار مناسب، ‌شغل و سمت بسیار بالا و خاص را دارا هستند.

این دروغ‌ها باعث می‌شود در خیلی از موارد این ازدواج‌ها که از پایه اشتباه است انجام بگیرد. حالا این دروغ از طرف مرد یا زن می‌تواند باشد. مجازات این افراد طبق قانون مجازات اسلامی به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

مجازات برخی ازدواج ها مثل فریب‌دادن طرف مقابل

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این نکات را در مورد طلاق ندانید، ضرر می‌کنید را مطالعه کنید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *