مجازات اعدام برای رابطه نامشروع + بهمن 1401

مجازات اعدام برای رابطه نامشروع + بهمن 1401

امروزه یکی از پرونده‌های رایج و مطرح در دادگاه‌ها، پرونده‌های مربوط به خیانت و رابطه نامشروع است.

مجازات اعدام برای رابطه نامشروع

مجازات اعدام برای رابطه نامشروع یکی از مواردی است که در شرع و قانون بیان شده است. شرع مقدس اسلام حدود و ضوابط رابطه بین زن و مرد را تعیین کرده است و انجام هرگونه اعمال خلاف آن را نهی کرده است. از طرفی قوانین و مقررات ما نیز که برگرفته از شرع است و ریشه فقهی دارد در همین سو گام برداشته‌اند. بنابراین در قانون نیز برای روابط خارج از چهارچوب زن و مرد مجازات‌هایی تعیین شده است. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

رابطه نامشروع

 رابطه نامشروع می‌تواند دو حالت داشته باشد

  • رابطه نامشروع دون زنا (غیرزنا)
  • و رابطه نامشروع زنا

رابطه نامشروع دون زنا

بر اساس ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی منظور از اعمال منافی عفت یا روابط نامشروع غیرزنا رابطه‌هایی است که در نهایت به رابطه جنسی منجر نمی‌شوند. مثل بوسیدن، بغل کردن یا همبستر شدن.

در واقع روابط نامشروع دون زنا باید به‌صورت مادی و فیزیکی باشد. بنابراین اگر از روی شهوت به دیگری اشاره شود مثل چشمک زدن، لبخند عاشقانه و شهوانی، این موارد در این دسته جای نمی‌گیرند.

طبق قانون برای کسانی که عمل بوسیدن و همبستر شدن را انجام داده‌اند مجازات شلاق حداکثر تا ۹۹ ضربه در نظر گرفته می‌شود. و چنانچه عمل با عنف (زور) و از روی اکراه باشد برای اکراه‌کننده تعزیر در نظر گرفته خواهد شد که مجازات وی معمولا ۷۵ ضربه شلاق است.

 رابطه نامشروع منجر به زنا

چنانچه رابطه بین دو زن و مرد که به سن بلوغ رسیده‌اند و هیچ‌گونه صیغه عقد و محرمیتی بین آن‌ها نیست منجر به نزدیکی جنسی و زنا شود، رابطه نامشروع منجر به زنا تلقی می‌شود و مجازات زنا برای آن در نظر گرفته می‌شود و بسته به اینکه چه زنایی باشد مجازات خاص خود را در پی خواهد داشت.

چنان‌که زنای با محارم نسبی موجب اعدام مرد و زن است یا زنای به عنف (زور) باز هم اعدام را در پی دارد. حد زنا برای کسی که همسر داشته و در دسترس او بوده‌اند و امکان برقراری رابطه جنسی با آن‌ها بوده است (زنای محصن و محصنه) سنگسار است.

 سه حالت رابطه نامشروع منجر به زنا

 سه حالت رابطه نامشروع منجر به زنا

  •  زنای محصنه
  • زنای غیر محصنه
  • تجاوز به عنف

زنای محصنه

زنای زن یا مردی است که همسر داشته و همسر او در دسترس بوده و هر زمان که اراده کند امکان برقراری رابطه جنسی با او هست. حال اگر چنین فردی مرتکب زنای با دیگری شود زنای محصنه نام دارد.

زنای غیر محصنه

این نوع زنا، زنای کسی است که همسر ندارد یا اگر همسری دارد به علت غیبت، بیماری سخت یا بیماری مانع نزدیکی یا شرایط دیگر در دسترس او نیست و هر زمان که بخواهد هم امکان برقراری رابطه جنسی با او نیست.

زنای به عنف

منظور از زنای به عنف در واقع زنا و انجام عمل جنسی از روی زور و اکراه با کسی است. بنابراین اگر مردی بدون رضایت زن با او نزدیکی جنسی کند تجاوز محسوب شده و به مجازات آن محکوم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا مهریه زنی که خیانت کرده است کامل پرداخت می‌شود؟  مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *