قبرستان صخره ای پانتالیکا | گورستان پانتالیکا + بهمن 1401

قبرستان صخره ای پانتالیکا | گورستان پانتالیکا + بهمن 1401

گورستانی با مردمانی که در زیر صخره‌های آهکی سیسیلی دفن شدند.

قبرستان صخره‌ ای پانتالیکا

قبرستان صخره ای پانتالیکا یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های توریستی ایتالیا در جزیره سیسیل است که هر ساله میزبان شمار بسیاری گردشگر از سراسر جهان می‌شود. همراه مجله گردشگری کوبهسفری به این گورستان عجیب داشته باشید.

گورستان پانتالیکا

داستان پانتالیکا چیست؟

اگر ورزشکار هستید و بدن ورزیده‌ای دارید بالا رفتن از چند صخره نباید برای شما سخت باشد. به‌خصوص که اگر مقصد گورستان عجیبی به یادگار مانده از مردمان ماقبل تاریخ باشد. قبرستان صخره ای پانتالیکا تصور شما را از تمام گورستان‌هایی که تابه‌حال دیده‌اید، برهم خواهد زد.

حدود سه هزار سال قبل شهری پر رونق در شمال دریای مدیترانه وجود داشت که مردمان آن یکی از بزرگ‌ترین تمدن‌های شرق جزیره سیسیل را شکل داده بودند. از سال هزار و دویست و پنجاه تا ششصد و پنجاه قبل از میلاد، این شهر دوران طلایی خود را سپری می‌کرد.

ساکنین اولیه جزیره سیسیل، تپه‌ها و زمین‌های صخره‌ای این منطقه را برای سکونت انتخاب کرده بودند تا از شهر حمله و تهاجم وحشی‌های اطراف در امان بمانند. اما پادشاه آنها بعدها حکومت خود را به منطقه دیگری منتقل کرد. پس از آن پانتالیکا رو به ویرانی گذاشت و به متروکه‌ای غیر قابل سکونت تبدیل شد.

اما در زمان جنگ‌های صلیبی عرب‌ها دوباره پانتالیکا را برای سکونت و به‌عنوان مخفیگاه خود برگزیدند. بااین‌وجود پس از پایان جنگ‌های صلیبی بازهم رونق این منطقه از بین رفت تا دوباره در دوران قرون‌وسطی مردم به اینجا بازگشتند و شروع به ساخت کلیسا کردند. سه کلیسای کوچک قرون‌وسطایی در این منطقه یادگاری از مردم آن روزگاران است.

قبرستان صخره ای پانتالیکا

نام اصلی این شهر در فراز و نشیب‌های تاریخی فراموش شده و پانتالیکا نامی بیزانسی است که بر این شهر کهن گذارده‌اند.

با تمام این‌ها عجیب‌ترین چیزی که در این منطقه وجود دارد، قبرستان صخره ای پانتالیکا است. این قبرستان به همراه شهر سیراکیوس که در چهل کیلومتری آن واقع شده، در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته‌اند. هزاران قبر در دیواره‌های سنگ‌های آهکی صخره‌ها حفر و در ۵ محل جداگانه در سراسر تپه‌ها و دره پراکنده شده‌اند که نمایی ترسناک و عجیب به این منطقه بخشیده‌اند.

شیوه حفاری این قبرستان که با نام قبرستان فیلیپورتو شناخته می‌شود، به شکل کندوی عسل است. اما این قبرستان تنها یکی از مهم‌ترین بناهای پانتالیکا است. یکی دیگر از بناهای جالب‌توجه این منطقه سازه‌ای سنگی است که به نظر می‌آید ۱۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، قصر و یا عبادتگاه بوده است. قدیمی‌ترین بنا هم در بخش شمال غربی قبرستان وجود دارد که در قرن ۱۱ و ۱۲ قبل از میلاد ساخته شده است.

دلیل شکل عجیب قبرستان صخره ای پانتالیکا چیست؟

جزیره سیسیل همیشه مورد هجوم اقوام وحشی و بیشتر از آن مورد هجوم سیل‌ها و طوفان‌های دریای مدیترانه بوده است. شرایط نابسامان منطقه مردم را مجبور می‌کرد برای حفاظت از خود به کوه‌ها و صخره‌ها پناه ببرند. همچنین آن‌ها برای مراقبت از مردگان خود در برابر امواج سهمگین دریا مردگان خود را در دل کوه دفن می‌کردند. بااین‌وجود در قرن سیزدهم قبل از میلاد بسیاری از سکونتگاه‌های پانتالیکا متروکه و خالی از سکنه شدند.

گورستان پانتالیکا

پیشنهاد مطالعه: مطلب چشمه لادر، چشمه‌ای با آبی همچون دُر را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *