فحش ناموسی | مجازات فحش ناموسی دادن + بهمن 1401

فحش ناموسی | مجازات فحش ناموسی دادن + بهمن 1401

یکی از انواع جرایم علیه اشخاص عنوان توهین و فحاشی و اهانت است که این موضوع وصف کیفری دارد.

فحش ناموسی

فحش ناموسی یکی از شایع‌ترین پرونده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. در جریان نزاع (دعوا) هم فحش‌‌های آبدار رد و بدل می‌شود یا اساسا دلیل نزاع و کتک‌کاری همین فحش‌ها است. اما مجازات قانونی این فحش‌های آبدار یا اصطلاحا ناموسی چیست؟ همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

فحش ناموسی

کلمه توهین یک لفظ عامی است که قانون‌گذار در فصل پانزدهم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) به عنوان هتک حرمت اشخاص آن را آورده است. ماده ۸۳۹ قانون مجازات اسلامی در ابتدا توهین را با لفظ عام مطرح کرده است.

در واقع توهین و فحاشی به هر ترتیب و عنوان و شدتی که باشد عنوان مجرمانه دارد و مشمول مجازات قانونی است.

لیکن تشخیص خفیف یا شدید بودن آن به عهده قاضی دادگاه است. قاضی به تناسب سابقه مجرمانه اشخاص یا عدم سوابق مجرمانه آن‌ها که اولین بار مرتکب شوند یا خیر تعیین مجازات می‌نماید.

به عنوان مثال فردی که اولین بار مرتکب جرم توهین و فحاشی به اشخاص شود، قاضی دادگاه می‌تواند تخفیف لازم در میزان مجازات را اعمال کند.

فحش ناموسی به همسر

 

فحش ناموسی به همسر

چون لفظ توهین، عام است به موجب قانون یاد شده (۸۳۹ مجازات اسلامی) فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک به افراد نیز، جزو مصادیق توهین و اهانت است. فرقی نمی‌کند که مخاطب فحاشی با الفاظ رکیک و ناموسی، همسر باشد یا اشخاص دیگر.

توهین و فحاشی به اشخاص صرفا جنبه گفتاری ندارد بلکه گاهی اوقات جنبه رفتاری یا نوشتاری نیز دارد. به عبارت دیگر اعمال افراد یا نوشتار افراد، می‌تواند جنبه مجرمانه توهین را داشته باشد.

اعمال توهین توسط افراد به دیگران می‌تواند به صورت‌های مختلفی باشد. گاهی اوقات به‌صورت رو در رو و بعضی مواقع در ملا عام عنوان می‌گردد. بعضی اوقات از طریق تلفنی یا موبایل به شکل گفتار یا پیام کوتاه مطرح می‌شود که همه آن‌ها مصادیق توهین به اشخاص است.

مجازات فحش ناموسی

مجازات فحش ناموسی چیست؟

به موجب ماده ۲۵۲ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲، کسی که به افرادی از قبیل همسر، مادر، خواهر یا غیره فحشی بدهد که آن فحش، به‌صورت غیرصریح زنا را به این افراد نسبت دهد، در صورت شکایت خود آن افراد یعنی خواهر، مادر، همسر و غیره به ۸۰ ضربه شلاق حدی محکوم می‌شود؛ مجازاتی که قابل تبدیل به پول نیست.

در صورت شکایت خود مخاطب فحش نیز، متهم طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی (اصلاحی سال ۹۹)، به مجازات جزای نقدی درجه شش یعنی دو میلیون تا ۸ میلیون تومان محکوم می‌شود. طبق قانون، هر فحش غیر ناموسی هم بین ۲ تا ۸ میلیون تومان مجازات دارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب سهم الارث دو زن از شوهر چقدر است؟ را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *