غار کتله خور در زنجان |‌ غار ۱۲۰ ساله در زنجان + بهمن 1401

غار کتله خور در زنجان |‌ غار ۱۲۰ ساله در زنجان + بهمن 1401

یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری استان زنجان غاری آهکی و زیبا به نام کتله خور است. این غار که یکی از اعجاب‌آورترین غارهای جهان نیز محسوب می‌شود در شهرستان خدابنده قرار دارد.

غار کتله خور در زنجان

اگر اهل غارنوردی یا از دوستداران و علاقه‌مندان به گردشگری هستید، غار کتله خور در زنجان در زنجان پیشنهاد جذابی برای شما خواهد بود. با ما در مجله گردشگری کوبههمراه باشید تا با غار صد و بیست میلیون ساله آشنا شوید.

غار صد و بیست میلیون ساله ایران

غار کتله خور در زنجان

غار کتله خور یکی از زیباترین غارهای آهکی جهان است و از نظر قدمت، وسعت، تعداد طبقات و تنوع در تشکیل قندیل‌ها، از غارهای منحصربه‌فرد دنیا محسوب می‌شود. قدمت کشف این غار خارق‌العاده به ۱۲۰ سال می‌رسد. کتله خور در گذشته غاری آبی بوده است. این غار در اثر فرآیندهای متعدد، امروزه به غاری نیمه خشک تبدیل شده است. در نقاط بسیاری از این غار که آبی وجود ندارد، می‌توان به راحتی قدم زد و دنیای شگفت‌انگیز درونش را کشف کرد.

بخش‌ تفریحی غار کتله خور

این غار به سه قسمت تفریحی، ورزشی و فرهنگی تقسیم شده است. اگر قصد بازدید از آن را داشته باشید، به بخش تفریحی آن هدایت می‌شوید. این بخش حدود ۲ کیلومتر درازا دارد و قسمت بسیار کوچکی از کل غار را شامل می‌شود. با این حال دیدنی‌های این قسمت از غار، بی‌شمار است. استالاگمیت‌های موجود در این غار اشکال خاص و زیبایی را پدید آورده‌اند. این استلاگمیت‌ها براساس شباهتشان به اشیای واقعی نام‌گذاری شده‌اند. استالاگمیت‌هایی مثل پای فیل، عروس و داماد، اتاق عقد، دو جادوگر و نخل سوخته!

بخش‌ ورزشی و فرهنگی غار کتله خور

بخش ورزشی غار، متعلق به غارنوردان و صخره‌نوردان است. این مسیر دو برابر بخش تفریحی طول دارد. بخش فرهنگی، جهت برگزاری مراسم‌های خاص کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، با وجود فاصله‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر، انتهای این غار به غار علیصدر در همدان می‌رسد.

غار کتله خور کجاست؟

غار کتله خور در استان زنجان قرار دارد و یکی از جاذبه‌های دیدنی‌ خدابنده یا قیدار محسوب می‌شود. این غار در دل کوه‌های آهکی جنوب روستای گرماب و پنج کیلومتری شهر گرماب از توابع شهر خدابنده واقع شده است.
















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *