عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها | مجله دلتا + بهمن 1401

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها | مجله کوبه+ بهمن 1401

با مصرف پروبیوتیک‌ها می‌توانید به تعادل باکتری‌های سالم روده کمک کنید. اما مواردی برای منع مصرف آن‌ها نیز وجود دارد.

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها طیف گسترده‌ای دارد. اگرچه پروبیوتیک‌ها اغلب به‌عنوان نوش‌دارویی برای مشکلات گوارشی در نظر گرفته می‌شوند، اما می‌توانند عوارض جانبی نیز ایجاد کنند و ممکن است برای همه مناسب نباشند. با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید.

متداول‌ترین عوارض جوانبی پروبیوتیک‌ها

اگرچه مکمل‌های پروبیوتیک‌ فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارند، اما برخی از افراد ممکن است هنگام مصرف آن‌ها عوارض جانبی داشته باشند. در ادامه متداول‌ترین عوارض جانبی که باید به آن‌ها توجه کنید ذکر خواهد شد.

مسائل گوارشی

اگرچه اکثر مردم پروبیوتیک‌ها را به خوبی تحمل می‌‌کنند، برخی از عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها که در کوتاه‌مدت گزارش شده عبارتند از: نفخ، یبوست و تشنگی شدید. این علائم به‌ویژه در خصوص مصرف پروبیوتیک‌های مخمر به چشم می‌خورد. دلیل این عوارض جانبی هنوز مشخص نیست، اما تحقیقات محدودی نشان می‌دهد که تغییرات در باکتری‌های روده ممکن است یکی از دلایل این عارضه باشند.

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها

 

علائم آلرژی

کسانی که از برخی آلرژی‌ها به مواد غذایی خاصی  رنج می‌برند باید در مصرف پروبیوتیک‌ها مراقب باشند زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که می‌توانند باعث واکنش آلرژیک شوند. رایج‌ترین آلرژن‌هایی که ممکن است حاوی آن‌ها باشند شامل تخم مرغ، لبنیات، سویا یا گلوتن است، بنابراین قبل از مصرف مکمل، حتما برچسب آن را بررسی کنید.

مشکلات پوستی

با توجه به اینکه پروبیوتیک‌ها ممکن است حاوی آلرژن‌های خاصی باشند، در برخی موارد نادر پروبیوتیک‌ها ممکن است باعث تحریک یا خارش پوست شوند که معمولاً با قطع مصرف مکمل برطرف می‌شود. جالب توجه است که پروبیوتیک‌ها به شکل موضعی برای درمان برخی بیماری‌های التهابی پوست مانند آکنه، روزاسه و پسوریازیس به کار می‌روند اما برخی از افراد با پوست حساس ممکن است واکنش خوبی به این درمان‌ها نشان ندهند.

اگر هنگام استفاده از پروبیوتیک‌های خوراکی یا موضعی، جوش یا بثورات پوستی را تجربه کردید، باید فورا مصرف مکمل را متوقف کنید و برای راهنمایی بیشتر با یک متخصص پوست مشورت کنید.

افزایش خطر عفونت

در مواردی نادر گزارش شده است که پروبیوتیک‌ها برخی از افراد دارای نقص ایمنی را در معرض افزایش خطر عفونت سیستمیک قرار می‌دهند. به این دلیل که پروبیوتیک‌ها حاوی باکتری‌های مختلفی هستند که اگرچه برای اکثر افراد مفید هستند، اما ممکن است در برخی از جمعیت‌ها به‌عنوان بیماری‌زا ثبت شوند و به‌همین علت باعث پاسخ ایمنی می‌شوند. همان‌طور که گفته شد، این موارد بسیار نادر هستند و اکثر افراد مکمل‌های پروبیوتیک را به خوبی تحمل می‌کنند.

عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها

چه کسانی نباید پروبیوتیک مصرف کنند؟

در حالی که پروبیوتیک‌ها به‌طور کلی برای اکثر مردم بی خطر هستند، برخی از افراد به دلایل مختلف باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند. از جمله افرادی که نوعی جراحی گوارشی انجام داده‌اند، افرادی که به شدت بیمار هستند یا افراد مبتلا به اختلال ایمنی. این افراد در معرض خطر بسیار بیشتری برای تجربه عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها هستند.

 

نحوه مصرف ایمن پروبیوتیک‌ها

برای اکثر افراد، پروبیوتیک‌ها را می‌توان بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی به‌طور ایمن استفاده کرد. بهترین روش‌ها برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پروبیوتیک‌ ها عبارتند از:

  1. مصرف مقدار کم از آن‌ها
  2. مصرف یک پروبیوتیک با طیف وسیع که شامل چندین باکتری باشد
  3. خرید برندی معتبر
  4. مصرف پروبیوتیک‌ها کمی قبل از غذا
پیشنهاد مطالعه: بایدها و نبایدهای تناسب اندام در میانسالی را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *