طلاق فرد مجنون | شرایط طلاق فرد مجنون + بهمن 1401

طلاق فرد مجنون | شرایط طلاق فرد مجنون + بهمن 1401

طلاق به هر نوعی که باشد یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی است که هر فرد در زندگی‌ خود می‌گیرد. طلاق انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها شرایط مخصوص به خود را دارد.

طلاق فرد مجنون

طلاق فرد مجنون یکی از موارد خاص در قانون است. یکی از اعمال حقوقی مهمی که دررابطه‌با اشخاص دارای جنون مطرح است، نحوه و شرایط مربوط به طلاق این افراد است. به‌عبارت‌دیگر، دررابطه‌با طلاق فرد مجنون این سؤالات مطرح می‌شود که آیا اشخاصی که مجنون یا دیوانه هستند می‌توانند برای طلاق‌دادن زوجه خود اقدام قانونی انجام بدهند؟ همراه مجله اینترنتی کوبهباشید تا به این سؤالات بپردازیم.

طلاق فرد مجنون

حکم طلاق فرد مجنون باتوجه‌به اینکه وی دچار جنون دائمی یا دوره‌ای باشد، متفاوت است. در حالت جنون دوره‌ای، خود مجنون می‌تواند برای طلاق زن خود اقدامات لازم را انجام دهد؛ اما در شرایطی که به جنون دائمی یا همیشگی دچار باشد، به‌حکم‌قانون این فرد باید ولی داشته باشد و ولی او برای طلاق زن، اقدامات لازم را انجام دهد. این موضوع در ماده ۱۱۳۷ قانون مدنی بیان شده است.
ماده مذکور، به توضیح حکم طلاق مجنون در حالت جنون دائمی پرداخته و شرایط مربوط به طلاق زوجه مجنون دائمی را مورد پیش‌بینی قرار داده است.

ماده ذکر شده به توضیح حکم طلاق مجنونی که در حالت جنون دائمی است و شرایط مربوط به آن پرداخته است. این ماده شرایط طلاق زن مجنون دائمی را پیش‌بینی کرده است. بر اساس ماده مذکور: ” ولی مجنون دائمی می‌تواند در صورت مصلحت مولی‌علیه، زن او را طلاق دهد. ”

فرد مجنون

لذا بر اساس این ماده، طلاق مجنون دائمی باید از طرف ولی او انجام شود و طبق عمومات کلی قانون مدنی، می‌توان گفت که ولی مجنون در این ماده اعم است از ولی قهری مجنون، وصی تعیین شده از طرف ولی قهری برای اشخاص مجنون و همچنین قیم مشخص شده که عهده‌دار سرپرستی یا ولایت بر مجنون است.

البته طبق این ماده یکدیگر از شرایط طلاق زن مجنون آن است که مصلحت مولی‌علیه یعنی شخص مجنون موردتوجه قرار بگیرد و جایی که مصلحت مجنون حکم نکند نمی‌تواند طلاق زن مجنون را بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در چه شرایطی خودرو یک فرد را می‌توان توقیف کرد؟ را مطالعه کنید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *