روش ‌های غلبه بر ترس‌ چیست و چه راهکاری دارد؟ + بهمن 1401

روش ‌های غلبه بر ترس‌ چیست و چه راهکاری دارد؟ + بهمن 1401

برای همه‌ ما پیش آمده که گاهی از چیزی بترسیم. ترسیدن اتفاقا معقول است زیرا باعث می‌شود از موقعیت‌هایی که ممکن است آسیب‌رسان باشند دوری کنیم.

روش ‌های غلبه بر ترس‌

گاهی ترس‌ها، زندگی‌مان را دچار اختلال می‌کنند و به مانعی بر سر راه ما تبدیل می‌شوند. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بیان روش ‌های غلبه بر ترس‌ می‌پردازیم.

روش ‌های غلبه بر ترس‌

جمله‌ای معروف داریم که می‌گوید: «تنها چیزی که باید از آن بترسیم، خود ترس است». اما در جهان بیرون انبوهی از چیزهای ترسناک وجود دارد. بنابراین آگاهی از روش‌های غلبه بر ترس و اضطراب بسیار حیاتی به حساب می‌آید.

روش ‌های غلبه بر ترس‌

گام اول

اولین گام برای غلبه بر ترس، دقیقاً مشخص کردن آن است که از چه چیزی می‌ترسید. تشخیص دقیق ترس‌های خود، دو دلیل مهم دارد. اول اینکه به شما کمک می‌کند اقداماتی را انجام دهید که واقعاً شما را آزار نمی‌دهند، اما به دلایلی از آن‌ها خودداری می‌کرده‌اید. دوم اینکه، این کار به شما کمک می‌کند تا بر روی مسئله اصلی تمرکز کنید و از مسائل حاشیه‌ای دوری کنید. اگر ترس خود را به‌طور دقیق مشخص کنید، صحبت کردن درباره آن با دیگران، مانند یک دوست نزدیک، آسان‌تر خواهد بود. بحث درباره موقعیتی که ترس شما را برانگیخته است، می‌تواند باعث کاهش ترس از آن موقعیت شود.

گام دوم

گام دوم برای غلبه بر ترس، درک آن است که به خودمان چه می‌گوییم و چگونه باعث ترس ما می‌شود. اغلب ما به طور ناخودآگاه با خودمان صحبت می‌کنیم، حتی اگر این صحبت‌ها به صورت داخلی باشد. ممکن است این صحبت‌ها یکی از دلایلی باشند که ترس در ما برانگیخته می‌شود. برای کاهش ترس، به خودتان جملات مثبت بگویید تا ترس را کاهش دهد.

تخیل و تصویرسازی

گام سوم

گام سوم برای مقابله با ترس، اغراق در مورد اتفاقات ناگواری است که از وقوع آن‌ها می‌ترسید. اغلب بدون آگاهی کامل، ما این اتفاقات را بیش از حد تخیل می‌کنیم و به آن‌ها اغراق می‌دهیم که ترس ما را تشدید می‌کند. برای مثال، اگر از تلفن زدن به فرد مورد علاقه‌تان برای برقراری ارتباط و شناخت بیشترش می‌ترسید، بدترین حالتی که ممکن است رخ دهد را تصور کنید. سپس به خود بگویید که حتی اگر این تماس را بگیرید و اوضاع به دلخواه شما پیش نرود، هیچ چیز وحشتناکی نخواهد بود. در واقع، ممکن است نتیجه‌ای بهتر از آنچه که تصور می‌کنید به دست بیاورید. تا زمانی که اقدام نکنید، هیچ چیز قطعی نیست.

گام چهارم

گام چهارم در مقابله با ترس، استفاده از تخیل و تصویرسازی مثبت است. ابتدا خود را آرام کنید، نفس عمیق بکشید و همزمان عضلات را تنگ کنید. سپس به آرامی نفس خود را بیرون بدهید و همزمان عضلات را شل کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید. سپس تصور کنید که به موقعیت ترسناک نزدیک می‌شوید و با آن کنار می‌آیید. سعی کنید یک تصویر ذهنی از خودتان را در آن موقعیت ترسناک بسازید و تجربه کنید که شما با موفقیت به آن موقعیت می‌پردازید، حتی اگر هنوز کمی ترس دارید. این تصویرسازی مثبت و تجربه ذهنی می‌تواند به شما کمک کند.

برای اینکه رابطه خوبی با افراد داشته باشید، به مطلب نشانه‌‌هایی که می‌گوید رابطه شما یک طرفه است سر بزنید.

موقعیت ترس

گام پنجم از روش ‌های غلبه بر ترس

در گام آخر برای مقابله با ترس، باید در دنیای واقعی با موقعیت، فرد یا چیزی که از آن می‌ترسید روبه‌رو شوید. اما این تغییر را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد تا به تدریج و با اطمینان اقدامات خود را تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر از ابراز نظر در کلاس می‌ترسید، می‌توانید با پرسیدن سوال از استادتان پس از پایان کلاس آغاز کنید. بعد از چند بار موفقیت در این اقدام، می‌توانید سوالاتتان را در طول کلاس بپرسید. سپس می‌توانید به ابراز نظر در حین کلاس نیز بپردازید. این روند را با ابراز نظر پس از پایان کلاس و همچنین در طی کلاس ادامه دهید. سرانجام، با تقویت خود، به حدی قوی می‌شوید که بتوانید به طور آزادانه نظرتان را در جلسات کلاسی بیان کنید. این تدریجی کردن و تقسیم‌بندی در روند تغییر به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتری به ترس خود برسید و به آن غلبه کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب این مردان شما را فقط برای رابطه می‌خواهند را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *