خواب مناسب شبانه برای درمان آسم + بهمن 1401

خواب مناسب شبانه برای درمان آسم + بهمن 1401

اگر از خواب مناسب شبانه برخوردارید، باید بدانید که احتمال ابتلای شما به آسم کم است.

خواب مناسب شبانه

خواب مناسب شبانه نه تنها کیفیت زندگی شما را افزایش می‌دهد بلکه طبق نتیجه تازه منتشر شده از یک مطالعه ده ساله،  لذت بردن از یک خواب مناسب شبانه می‌تواند به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری آسم دست‌و‌‌پنجه نرم می‌کنند اما دانشمندان نتوانسته‌اند به نتیجه مشخصی برسند که چرا برخی افراد به این عارضه مبتلا می شوند و برخی دیگر نه.

اکنون یک مطالعه بزرگ نشان داده است که الگوهای خواب ضعیف ممکن است استعداد ژنتیکی به آسم را تقویت کند و به‌طور بالقوه خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر کند.

به نظر می رسد یک الگوی خواب مناسب با کاهش خطر ابتلا به آسم مرتبط است، و این باعث می شود که محققان پیشنهاد کنند که تشخیص و درمان زودهنگام اختلالات خواب، صرف نظر از استعداد ژنتیکی، ممکن است خطرات را کاهش دهد.

مطالعه الگوهای خواب

تیمی از دانشگاه شاندونگ در چین از داده های مطالعه بیوبانک بریتانیا برای بررسی ۴۵۵۴۰۵ نفر از ۳۸ تا ۷۳ سال استفاده کرد‌ه‌اند. آنها مدلی از زنگ خطرها برای بر هم خوردن  خواب مناسب شبانه ایجاد کردند و شرکت کنندگان را برای بیش از یک دهه مورد مطالعه قرار دادند.

در ابتدای مطالعه، از افراد در مورد الگوهای خوابشان پرسیده شد، از جمله اینکه آیا آنها سحر خیز هستند یا شب زنده‌دار؟

مدت زمانی که می‌خوابیدند، آیا خروپف می‌کردند، آیا بی‌خوابی داشتند و آیا در طول روز دچار خواب‌آلودگی مفرط بودند یا خیر.

خواب مناسب شبانه

الگوی خواب سالم چگونه است؟

۱. سحرخیزی

افرادی که شب‌زنده‌دار هستند، با همین یک پیش‌شرط از الگوی خواب سالم بی‌بهره‌اند.

۲. مدت زمان ۷ تا ۹ ساعت برای خواب

اگر خواب کوتا‌ه‌تر از ۷ تا ۹ ساعت، برای چند شب متوالی تکرار شود، شما به الگوی خواب ناسالم پیوسته‌اید.

۳. نداشتن تجربه بی‌خوابی

و یا تجربه بی‌خوابی به‌صورت هر از چند گاهی، شما را به لیست افرادی با الگوی مناسب خواب اضافه می‌کند.

۴. خروپف نکردن در طول خواب

خروپف دلایل زیادی دارد و در نهایت باعث کاهش کیفیت خواب می‌شود. کسانی‌که به اختلالات تنفسی خواب دچارند، بعد از برخواستن از خواب احساس خستگی فراوانی دارند.

۵. خواب‌آلوده نبودن در طول روز

اگر در طول روز هشیار وسرحال هستید، یعنی از خواب کافی برخوردارید و در غیر اینصورت باید الگوهای خواب شبانه خود را نگاهی دوباره بیاندازید.

خواب مناسب شبانه

نتیجه مطالعه

ترکیب ژنتیکی همه افراد شرکت کننده در این مطالعه نقشه برداری شد و یک امتیاز خطر ابتلا به آسم تهیه شد.

تقریباً از هر سه یک نفر در معرض خطر ژنتیکی بالایی برای ابتلا به آسم، یک سوم به‌طور متوسط در معرض خطر و یک سوم دیگر خیلی کمتر در معرض خطر قرار داشتند.

در طول یک دهه مطالعه افراد، ۱۷۸۳۶ نفر مبتلا به آسم تشخیص داده شدند.

در مقایسه با افرادی که در معرض خطر ژنتیکی پایینی قرار داشتند، افرادی که بالاترین خطر ژنتیکی را داشتند، ۴۷ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم بودند. در حالی‌که کسانی که الگوی خواب ضعیفی داشتند، ۵۵ درصد بیشتر احتمال ابتلا به آسم داشتند.

افرادی که در معرض خطر ژنتیکی بالا هستند و همچنین الگوهای خواب نامناسبی را گزارش کرده بودند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی که الگوی خواب سالم و خطر ژنتیکی پایینی داشتند، در معرض ابتلا به آسم بودند.

در همین‌حال، یک الگوی خواب سالم خطر ابتلا به آسم را تا ۴۴ درصد در افرادی که در معرض خطر ژنتیکی پایین قرار دارند، تا ۴۱ درصد در افراد در معرض خطر متوسط و ۳۷ درصد در افراد با خطر ژنتیکی بالا کاهش می دهد.

محققان نوشتند: این نتایج نشان داد که یک الگوی خواب مناسب شبانه می‌تواند به طور قابل توجهی خطر آسم را در هر زیرگروه ژنتیکی کاهش دهد. آنها پیشنهاد کردند که در سطح جمعیت، خطر ژنتیکی کم همراه با خواب سالم ممکن است نشان دهنده این باشد که حدود یک پنجم موارد آسم قابل پیشگیری است.

آنها نتیجه گرفتند: الگوهای خواب ناسالم و ویژگی های خواب به طور قابل توجهی با خطر ابتلا به آسم در بزرگسالان مرتبط است. ترکیبی از الگوی خواب نامناسب و حساسیت بالا می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به آسم شود.

الگوی خواب مناسب شبانه می‌تواند در پیشگیری از آسم بدون توجه به شرایط ژنتیکی مفید باشد.

این یک مطالعه مشاهده‌ای بود، بنابراین نمی‌توان علت را تعیین کرد و محققان چندین محدودیت را برای یافته‌های خود تأیید کردند. اما آن‌ها پیشنهاد کردند که خواب ضعیف ممکن است باعث واکنش التهابی در بدن شود که خطر ابتلا به آسم را افزایش می دهد.

دکتر اریکا کنینگتون، رئیس تحقیق و نوآوری در موسسه خیریه آسم و ریه بریتانیا، با تاکید بر احتیاط گفت: “این تحقیق نشان می دهد که بین آسم و کم خوابی رابطه وجود دارد، اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم درمان کم خوابی می تواند خطر ابتلا به آسم را در افراد کاهش دهد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین خوراکی‌ها برای داشتن یک خواب خوب را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *