حمام علیقلی خان اصفهان | دیدنی‌ترین نقاط گردشگری اصفهان + بهمن 1401

حمام علیقلی خان اصفهان | دیدنی‌ترین نقاط گردشگری اصفهان + بهمن 1401

حمام علی‌قلی‌آقا که با نام علی‌قلی‌آغا نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی اصفهان در منطقه بیدآباد است و در سال ۱۱۲۵، توسط علی قلی آقا، از درباریان دو پادشاه صفوی، شاه سلیمان و شاه سلطان حسین ساخته شده‌ است.

حمام علیقلی خان اصفهان

حمام علیقلی خان اصفهان یک حمام در اصفهان بوده در دوره حاضر تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده است. استفاده از حمام برای همه مردم آزاد بوده و از سحرگاه تا نیم‌روز مردها و از ظهر تا غروب زنان استحمام‌ می‌کردند. البته در بعضی دوره‌‌ها مانند دوره قاجار، ثروتمندان و افراد بانفوذ ساعاتی گرمابه را قرق یا اجاره‌ می‌کردند و اجازه ورود را تا زمانی که خود مشغول استحمام بودند به مردم عادی نمی‌دادند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

حمام علی قلی خان

حمام علیقلی خان اصفهان

در چند جای حمام در کنار حوضچه‌‌ها، سنگ‌‌های یک تکه و سفید رنگی به اندازه یک متر دیده‌ می‌شود که سطح آن‌ها آجدار و دارای برجستگی‌‌های ملایمی است. تعجب نکنید اگر بگوییم که از این سنگ‌ها برای ماساژ دادن استفاده‌ می‌کردند. این سنگ‌ها مانند تکیه‌گاه صندلی و عمود بر حوضچه‌‌ها طراحی شده‌اند و از حفره بالای آن‌ها آب گرم بر سطح آجدار جاری‌ می‌شد و نقش یک ماساژور را بازی‌ می‌کردند.

حمام علی قلی خان اصفهان

سیستم نوردهی حمام

یکی از نکات جالب این گرمابه، سیستم نوردهی آن است. روشنایی از روزنه‌‌هایی تأمین‌ می‌شود که روی سقف گنبدی شکل حمام تعبیه شده است. در این روزنه‌‌ها شیشه‌‌های محدبی و عدسی شکل وجود دارد. خاصیت محدبی این شیشه‌‌ها علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی، باعث شکست نور شده و روشنایی را پخش‌ می‌کند. در واقع مهندسان و معماران بنا از خاصیت ذره‌بین برعکس استفاده نموده و فضای داخل حمام را روشن کرده‌اند. ویژگی جالب دیگر اینکه شیشه‌‌ها از یک طرف نور را عبور‌ می‌دهند و کسی که در پشت‌بام باشد نمی‌تواند داخل حمام را ببیند.

حمام علیقلی خان

مشخصات موزه حمام علیقلی خان اصفهان

ورودی حمام بزرگ یک فضای هشت ضلعی بوده که به هشتی مشهور است و پس از عبور از دو راهروی عمود بر هم به بینه (رخت‌کن) متصل‌ می‌شود. بینه یک هشت ضلعی کامل بزرگ است. پوشش طاق و گنبد آن روی هشت ستون سنگی قرار گرفته است.

در ضلع دیگر این راهرو لنگ‌شوی خانه و سرویس بهداشتی قرار گرفته است. کف گرمخانه با سنگ‌‌های مرغوب مرمرین پوشیده شده است که زنبورک‌‌هایی در زیرداشته، از طریق تون هوای گرم به داخل زنبورک وارد شده و باعث گرم شدن کف‌ می‌شد.

برای دیدن مکان‌های گردشگری ایران ۷ مکان از دیدنی‌ترین مناطق گردشگری سنندج را بخوانید.

حمام علیقلی خان اصفهان

پیشنهاد مطالعه: اگر به جاهای دیدنی ایران علاقه دارید دره‌ای در ایران که لبریز عشق است! را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *