جواب دادن به توهین | مجله دلتا + بهمن 1401

جواب دادن به توهین | مجله کوبه+ بهمن 1401

توهین کردن در قانون است؛ اما آیا اگر کسی به ما توهین کند، می‌توانیم جواب توهین او را با اهانت متقابل بدهیم؟

جواب دادن به توهین
جواب دادن به توهین یکی از مواردی است که مجازات دارد و افراد باید از آن اطلاع داشته باشند تا دچار مشکلی نشوند. توهین یعنی اعمال، رفتار و گفتاری که باعث خفیف کردن یا به عبارتی حقیر کردن شخصیت و جایگاه طرف مقابل می‌شود. همچنین این رفتار باعث ایجاد حس ناخوشایند در طرف مقابل می‌گردد و طبق قانون انجام چنین اعمالی جرم است. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

جواب دادن به توهین دیگران

جرم توهین کردن می‌تواند به شکل گفتار، نوشتار یا حتی اشاره کردن با دست و … باشد. بنابراین اعمالی مثل آب دهان انداختن روی فردی، هل دادن به شکل تحقیرآمیز و … که عرفا باعث خفیف و ناراحت کردن فرد می‌شود، توهین کیفری محسوب می‌شود.

نحوه اثبات جرم جواب دادن به توهین دیگران

اگر توهین در غالب نوشته‌ای مانند پیامک باشد، اثبات کردن آن کار زیاد دشواری نیست و با همان نوشته مکتوب شده، به راحتی قابل اثبات است؛ اما اگر توهین به صورت شفاهی باشد، معمولا با شهادت شهود یا اقرار خود توهین‌کننده‌ نزد مراجع قضایی، به راحتی قابل اثبات است.

مجازات جرم توهین ساده

مجازات جرم توهین ساده یا توهین به افراد عادی و فاقد سمت در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است. به‌موجب این ماده: “توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پنجاه‌هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.”

نحوه اثبات جرم جواب دادن به توهین دیگران

رویه پیگیری کیفری جواب دادن به توهین دیگران

در بحث جواب دادن به توهین دیگران برای مثال می‌توان به مواردی اشاره کرد که اگر فردی به منزل شما آمده و به خانواده شما با الفاظ یا اعمالی توهین کرده باشد، این امکان برای شما وجود دارد تا از او شکایت تحت عنوان توهین و تهدید مطرح نمایید.

اگر شما نیز توهینی به آن فرد کنید، آن فرد باید اقدامات قانونی انجام دهد. به عبارت دیگر صرف مورد توهین واقع شدن مجوز این نخواهد بود که آن شخص هم توهین یا تهدید کند.

در صورت وقوع جرم توهین، کسی که به او توهینی روا داشته شده است، باید برای پیگیری موضوع و تحت تعقیب قرار دادن کسی که اقدام به توهین کرده است به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کند و با ابراز دلایل خود از جمله شهادت شهود موضوع را ثابت و متهم را به مجازات قانونی محکوم کند.

رویه پیگیری کیفری جواب دادن به توهین دیگران

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این عیوب زنان باعث طلاقشان می‌شود را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *