توقیف اموال مرد بابت نفقه + بهمن 1401

توقیف اموال مرد بابت نفقه + بهمن 1401

با عقد نکاح زن و مرد یک‌سری حقوق و تکالیفی نسبت به یک‌دیگر پیدا می‌کنند. از جمله این حقوق و تکالیف به تمکین زن از مرد و پرداخت نفقه زن توسط مرد می‌توان اشاره کرد.

توقیف اموال مرد بابت نفقه

توقیف اموال مرد بابت نفقه یکی از سؤالاتی است که بسیار پرسیده می‌شود. زنان در پی آن هستند که بدانند اگر همسرشان نفقه آن‌ها را نپردازد، می‌توانند به دادگاه مراجعه کرده و درخواست توقیف اموال مرد بابت نفقه را داشته باشند یا خیر؟ همراه مجله اینترنتی کوبهباشید تا به این سؤال پاسخ دهیم.

توقیف اموال مرد

توقیف اموال مرد بابت نفقه

طبق قانون مدنی ایران، مرد به‌موجب عقد نکاح موظف است به همسر خود نفقه پرداخت کند. البته در شرایطی ممکن است مرد معاف از پرداخت مهریه شود. آن هم در شرایطی است که زن طبق قانون ناشزه شناخته شده و در مقابل همسر خود تمکین نکند.

بنابراین، در غیر این صورت مرد علاوه بر پرداخت نفقه جاری زن که عبارت‌اند از هزینه خوراک، پوشاک، مسکن و هزینه‌های بهداشتی درمانی زن است، اگر نفقه زمان گذشته وی را نیز پرداخت نکرده باشد را هم باید پرداخت کند.

گرفتن نفقه گذشته و جاری زن به دو صورت ممکن است. اولین جالت آن است که زن شکایت کیفری ترک انفاق همسر خود را کند. در این حالت مرد به جرم نپرداختن نفقه حبس می‌شود. حالت دوم در شرایطی است که زن با ارائه دادخواست به دادگاه‌های حقوقی، مبلغ نفقه خود را مطالبه می‌کند که طبق نظریه کارشناس، دادگاه مرد را ملزم به پرداخت میزان نفقه در وجه زن خواهد کرد.

توقیف اموال

در هر دو صورت، این حکم باید به مرحله اجرا درآید. اجرای حکم پرداخت نفقه به این صورت است که زن در خالت اول پس از قطعی‌شدن حکم از دادگاه تقاضای صدور اجراییه را می‌کند تا حسب مورد، مرد اقدام به پرداخت بدهی خود کند.

اما ممکن است که پس از صدور اجراییه مرد اقدام به پرداخت نفقه نکن که در چنین شرایطی زن می‌تواند طبق قانون اقدام به توقیف اموال مرد کند.

در حالت دوم زن می‌تواند ضمن دادخواست مطالبه نفقه، تقاضای تأمین خواسته و توقیف اموال مرد به میزان نفقه درخواستی را دارد .

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب زنان چه اموالی از همسر خود را ارث می‌برند؟ را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *